‘Als rood niet genoeg is’

Op woensdag 28 juli overlijdt een oudere vrouw nadat zij geschept word door de sneltram ten hoogte van tramhalte Fokkesteeg. Op dinsdag 3 augustus wordt een automobilist overgebracht naar het ziekenhuis, nadat hij door rood reed en aangereden werd door de tram bij de halte Batau Noord.Twee incidenten met de sneltram binnen één week. Het roept de vraag op of de spoorovergangen beter beveiligd dienen te worden. Is het noodzaak alle overwegen van slagbomen te voorzien, of mag men hier de eigen verantwoordelijkheid van de burger aanspreken?Een vader met drie kinderen bezoekt ons museum. De jongste zoon draagt een tuigje. Indien hij zich verder dan vier meter van zijn vader verwijderd, trekt deze aan het koord waarop de jongen wankelt en een stap terugdoet. Een veilig systeem. Het kind zou immers kunnen verdwalen, ergens vanaf kunnen vallen, een oud snoepje van de grond kunnen opeten en ziek worden, onder een auto kunnen komen of opgegeten kunnen worden door een andere bezoeker die toevallig kannibaal blijkt te zijn. Kortom: het leven met tuigje is veiliger dan zonder. Maar maakt veiliger het ook het juiste? Het kind kan immers niet op avontuur uit en leren van zijn eigen fouten. Zonder te mogen vallen leer je ook niet opstaan.Zelf een situatie mogen inschatten is een menselijk recht. We maken er echter steeds minder gebruik van. Regels zorgen ervoor dat wij niet langer hoeven na te denken. Indien er op een pak melk staat dat het over datum is, zult u het klakkeloos in de prullenbak werpen zonder te ruiken of te proeven hoe het daadwerkelijk met de melk gesteld is. Waarschijnlijk bent u één van de velen die ’s nachts voor een rood licht blijft wachten, terwijl er in geen velden of wegen een andere weggebruiker te vinden is. U vertrouwt niet op eigen inzicht, maar op regels.Maar natuurlijk is daar ook de andere zijde. De mensen die denken dat regels niet op hen van toepassing zijn, en die hun inzicht overschatten. Voor die mensen betekent een rood ligt bij een spoorovergang niet dat men dient te stoppen. Voor hen is er een slagboom nodig die het fysiek onmogelijk maakt op hun gevoel (of wens) te vertrouwen om toch over te steken.Het verschil tussen het kind met het tuigje en de burger bij de spoorovergang, is simpel doch onoverbrugbaar. De vader van het kind kent zijn drie kinderen en heeft besloten één van hen van een tuigje te voorzien, waarschijnlijk gebaseerd op zijn ervaringen met het kind. De overheid en het bedrijf Prorail kunnen ons niet van persoonlijke aandacht voorzien. Het bedenkt één systeem voor allen.Voor de mensen voor wie rood voldoende is, voor de waaghalzen die zich daar niet aan willen houden én voor de mensen die het rode licht niet zien/ het belsignaal niet horen of niet bij machte zijn deze signalen te begrijpen. Het is een keuze tussen het recht op eigen verantwoordelijkheid en het recht op veiligheid. Wat weegt zwaarder?

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren