Waarom railspots interessant zijn als winkelverlichting

Heeft u een winkel? Dan zijn er tal van zaken waar u rekening mee moet houden bij het inrichten. Een zeer belangrijk onderdeel van de winkelinrichting, is de winkelverlichting. Met verlichting heeft u namelijk veel mogelijkheden om bijvoorbeeld producten uit te lichten. Maar u moet er met uw verlichting ook rekening mee houden, dat u uw winkelinterieur misschien regelmatig vernieuwd. Het zou dan handig zijn, wanneer u verlichting kiest die gemakkelijk aanpasbaar is aan een vernieuwd winkelinterieur. De beste oplossing hiervoor is railverlichting.

Wat is railverlichting?
Railverlichting is ook daadwerkelijk wat de naam aangeeft, namelijk verlichting op rails. De rails wordt aan het plafond gemonteerd. Er zijn rechte stukken rails, maar ook bochten en andere hulpstukken. Zo kunt u de rails monteren zoals het u uitkomt en u kunt verlichting door uw gehele winkelpand laten lopen. Aan de rails hangt u spots. U kunt kiezen voor een onbeperkt aantal spots en deze kunt u aan de rail verplaatsen op de plek die voor u geschikt is. Daarom is railverlichting zulke flexibele verlichting. Vernieuwd u de winkelinrichting, dan schuift u de spots gewoon op de plek waar u wenst. U hoeft dus nooit meer andere verlichting te kopen of armaturen van en aan de wand te monteren.

Winkelverlichting met 1 fase of 3 fase spots?
Het belangrijkste waar op moet letten bij railverlichting, is checken over hoeveel stroomcircuits u beschikt in uw winkelruimte. Dit bepaalt namelijk of u moet kiezen voor 1 fase railspots (monofase) of toch voor de meer flexibele 3 fase railspots. Met maar één stroomcircuit tot uw beschikking, heeft u doorgaans maar één schakelaar om de verlichting aan of uit te schakelen, meer smaken zijn er niet. Met 3 fase spots heeft u drie onafhankelijk van elkaar te bedienen stroomcircuits. Dit geeft veel meer mogelijkheden voor uw verlichting. Schakel in de avonduren de verlichting in uw winkel uit, maar verbind de verlichting in de etalage met een stroomcircuit die u laat branden. De keuze voor 1 fase of 3 fase verlichting is ook belangrijk, omdat u dit bij aanschaf van uw rails en spots al moet weten. U koopt namelijk of 1 fase rails met 1 fase spots of 3 fase rail met 3 fase spots. Belangrijk bij uw keuze voor 3 fase railspots is wel dat u beschikt over een driefasig net.

Kies de spots voor railverlichting die bij uw winkelinterieur passen
Als u op zoek gaat naar spots voor uw railverlichting, dan is er veel mogelijk op het gebied van design en kleur. Wat betreft de kleur zult u zien dat u voornamelijk keuze heeft uit witte of zwarte spots. Dit zijn voor winkelinterieurs ook de meest gekozen kleuren en komen altijd strak en zakelijk over. Met het gewenste design kunt u nog een bepaalde stijl aan uw interieur geven. Witte railspots passen prima op een wit plafond. U heeft zo toch een uitstekende verlichting, maar de armaturen van de witte spots springen minder in het oog. Met zwarte railspots brengt u juist accentkleuren aan op een wit plafond. Dit kan gewenst zijn, als u uw winkelruimte minder saai wilt maken.

Kies voor LED railspots
U kunt er niet meer onderuit: LED verlichting. Er is tegenwoordig zoveel verschillende soorten LED verlichting te koop, dat u al uw klassieke verlichting kunt vervangen. Gaat u spots voor railverlichting aanschaffen, kies dan direct voor LED spots. Omdat de verlichting in uw winkel meestal de hele dag aan blijft staan, zorgt LED verlichting voor een flinke energiebesparing. LED verlichting gaat veel efficiënter met energie om en LED verlichting is robuuste verlichting. LED verlichting gaat veel langer mee en het komt maar zelden voor dat u een lampje in uw spots moet vervangen.

Pers krijgt uitleg over verwijdering 1e deel Boogbrug bij Nieuwegein

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie KWS Infra – Volker Rail – DDM zijn op maandag 14 juni jl. gestart met het verwijderen van de oude Boogbrug over de Lek bij tussen Vianen en Nieuwegein. De brug weegt bijna 5000 ton. Dit is ongeveer hetzelfde gewicht als 27 Boeings 747. De verwijdering van de brug gebeurt in 3 delen. Vandaag kreeg de pers meer informatie over hoe alles verloopt. Onze videograaf Bart van Rooijen was aanwezige om een video-impressie te maken van de middag.

Het werk is begonnen met het verwijderen van de aanbrug in Nieuwegein, het brugdeel in de uiterwaarden. Vervolgens zal begin november de stalen brugboog aan de beurt zijn. Vanaf half november de aanbrug in Vianen. Per brugdeel worden grondstoffen gescheiden weggehaald. Dit maakt hergebruik van circa 99% van de grondstoffen mogelijk. Naar verwachting is het project in juni 2022 gereed en is de oude Boogbrug verdwenen uit het vertrouwde gezichtsbeeld tussen Vianen en Nieuwegein.

Hergebruik grondstoffen
Rijkswaterstaat heeft bij de aanbesteding aannemers uitgedaagd om een duurzame oplossing te vinden voor hergebruik van de brug. Het bleek dat hergebruik van brugdelen of van de brug in zijn geheel, zowel op locatie als op een alternatieve locatie, niet realiseerbaar was. Dus is er gekeken naar hergebruik van de grondstoffen zoals beton, asfalt en staal.

De gekozen werkmethode van de aannemerscombinatie, is die van stapsgewijs grondstoffen van de brug verwijderen, scheiden en afvoeren. Dat levert schone afvalstromen op, die geschikt zijn voor hergebruik. Deze milieuvriendelijke verwerkingswijze vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk.

Deze animatie laat een indruk zien van de verwijdering van de brug. Op zondag 7 november 2021 wordt de stalen brugboog uitgevaren. Wanneer de omstandigheden op die dag niet goed zijn, bijvoorbeeld bij te harde wind of te veel stroming, staat zondag 14 november 2021 als alternatieve datum in de planning.

Verwijderen aanbruggen
De aanbruggen zijn de brugdelen aan weerszijden van de boog, die liggen over de uiterwaarden van de rivier. Op de brug is de aannemerscombinatie voor de zomervakantie al gestart met het verwijderen van de vangrail, de lichtmasten en de asfaltlaag.

Verwijdering van de fietspaden op de aanbrug in Nieuwegein start vanaf eind augustus. Daarna is het betonnen wegdek aan de beurt. Dit neemt ongeveer 10 weken in beslag. Na verwijdering en het wegvoeren van het beton van de aanbrug, verwijderen we de stalen onderdelen van de aanbrug. Deze worden tot transportabele stukken verkleind en afgevoerd.

Na het verwijderen van de stalen boogconstructie worden de landpijlers verwijderd. Alleen de landhoofden en de rivierpijlers, met daarin de unieke rivierkazematten, blijven achter. Deze maakten ooit deel uit van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie. We maken de rivierpijlers geschikt als winterverblijf voor vleermuizen. Na het uitvaren van de stalen boogconstructie, is de verwijdering van de aanbrug aan de kant van Vianen aan de beurt.

Verwijderen stalen brugboog
Om de verwijdering van de stalen brugboog voor te bereiden, worden in het rijdek van de stalen brugboog 8 gaten gemaakt. Dit gebeurt om de aan te brengen heftorens te kunnen verbinden met het onderliggende ponton.

De daadwerkelijke verwijdering begint met het in positie brengen van een groot ponton onder de brug. Daarvoor wordt het ponton met staalkabels en lieren vastgemaakt. Het vastmaken gebeurt aan de geplaatste ankerpunten, aan beide zijdes in de uiterwaarden. De heftorens op he ponton en op de boogconstructie klikken daarbij als een soort legostenen in elkaar. Vervolgens duwen de heftorens de brugboog in zijn geheel en gecontroleerd omhoog. Na het borgen van de constructie, vindt er een draaiing van het ponton in de lengterichting van de Lek plaats.

Daarna vaart het ponton naar de Prinses Beatrixsluis. Daar vindt demontage van de brugboog in delen plaats. Dit is nodig omdat de boog nu te hoog is, waardoor deze niet onder de Jan Blankenbrug (A2) en de Hagesteinse brug (A27) door kan.

Het brugdek met de gedemonteerde boogdelen kan tenslotte over water worden vervoerd naar de slooplocatie in Schiedam, waar de brugboog verder wordt gedemonteerd en afgevoerd naar een erkende verwerker.

Er is op 7 (of 14) november 2021 een stremming voor het scheepvaartverkeer voor het uitvaren van de stalen boogconstructie.

Provincie legt sluitstuk op vernieuwing regionale tramlijn

Zonder overstap reizen tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Vanaf medio 2022 kan dat met de tram. Ook wordt dan een nieuwe tramhalte in gebruik genomen in het centrum van Nieuwegein met diverse aansluitingen op het OV. Daarvoor wordt in Nieuwegein begin 2022 ook een gedeelte van het spoor van de trambaan omgebouwd. Op een nog te bepalen moment worden reizigers getrakteerd op twee weken gratis reizen met de tram.

De gerenoveerde tramlijn van Utrecht Centraal naar Nieuwegein en IJsselstein, de zogenoemde ‘SUNIJ-lijn’, is sinds maart in gebruik voor reizigers. Diverse deelprojecten zijn zo goed als klaar, zoals het aanschaffen van 22 nieuwe trams, het vernieuwen van de tramlijn, het aanpassen van haltes voor de nieuwe trams en aanpassingen op de tramremise. De start van de afrondende werkzaamheden in Nieuwegein en de koppeling tussen de SUNIJ-lijn en de nieuwe tramlijn 22 tussen Utrecht Centraal en het Science Park, komen ook steeds meer in zicht.

Niet meer overstappen
Uit de laatste rapportage over het tweede kwartaal van 2021 van Vernieuwing Regionale Trambaan (VRT) blijkt dat de focus nu vooral ligt bij de uitvoering van de verbinding tussen de halte op het Jaarbeursplein en de tramhalte op Utrecht Centraal station. Hierdoor worden de SUNIJ-lijn en tramlijn 22 daadwerkelijk aan elkaar verbonden en hoeven reizigers niet meer over te stappen als ze willen reizen van Utrecht Science Park naar Nieuwegein of IJsselstein en andersom. Dit wordt ook wel de vervoerskundige koppeling genoemd. Ook wordt begin 2022 in het centrum van Nieuwegein het spoor omgelegd vanwege de herontwikkeling van de binnenstad en het maken van een nieuw en uitgebreider OV-knooppunt.

Twee weken gratis reizen met de tram
Zoals eerder bekend gemaakt kunnen reizigers sinds 14 maart 2021 op de gehele SUNIJ-lijn weer met de tram reizen. Als compensatie voor de hinder van de latere start van de tram, is aan de reizigers twee weken gratis reizen beloofd. Wanneer deze actie met gratis reizen precies plaatsvindt, hangt ook af van het opheffen van de coronabeperkingen in het openbaar vervoer en de maatregelen tegen de geluidsoverlast van de nieuwe trams. Zodra daarover meer duidelijk is, worden reizigers hierover geïnformeerd.

Werkzaamheden in Stationsgebied Utrecht CS
Om een goede koppeling te maken tussen de halte op het Jaarbeursplein en de tramhalte op Utrecht Centraal station zijn maatregelen nodig die niet eerder waren voorzien. Zo komen er extra camera’s, moeten enkele perrons langer en komt er een aangepaste route voor de taxi’s door de Leidscheveer tunnel. Om de kosten te dekken hebben Gedeputeerde Staten ingestemd met het vrijgeven van 1,15 miljoen euro uit eerder door Provinciale Staten beschikbaar gesteld budget. Met het afronden van de werkzaamheden van de deelprojecten nemen de risico’s op het totale programma verder af. Mede daardoor wordt in deze rapportageperiode een positief saldo op het totale programma verwacht van 7,7 miljoen euro.

De provincie en gemeente Utrecht trekken nauw samen op om in het zeer drukke stationsgebied waar elke vierkante meter een bestemming heeft, de aanpassingen voor de tram te kunnen doen. Door samen te werken kunnen we de overlast voor de omgeving en de reizigers tijdens de bouw beperken. Een van de maatregelen is dat de busroute tussen de Graadt van Roggenweg en het busstation Utrecht Centraal Jaarbeurszijde hersteld wordt en in gebruik genomen wordt vanaf het moment dat de beide tramlijnen aan elkaar gekoppeld zijn. De realisatie van gebouwen bovenop de trambaan bij het Smakkelaarsveld is inmiddels afgerond, waardoor de trams veilig onder deze overkluizing kunnen rijden zonder hinder van de werkzaamheden in deze omgeving.

De vervoerskundige koppeling van de vernieuwde regionale tramlijn met tramlijn 22 is naar verwachting samen met de spooromlegging Nieuwegein City klaar in het tweede kwartaal van 2022.

‘Fietsfoto van de week’

Linda Blankenstein, de drijvende kracht achter de Nieuwegeinse Doortrappen activiteiten en van Nieuwegein Fietst en Clarion Wegerif van de Fietsersbond Nieuwegein, vertellen elke week met één Nieuwegeinse fietsfoto met bijschrift wat hen bezighoudt of treft. Deze kunt u wekelijks bekijken op De Digitale Stad Nieuwegein. Deze week worden er fietsende juryleden gezocht.

Linda: ‘Ik fiets heeft weer twee leuke acties. Ben je in Utrecht en heb je even een fiets nodig? Gebruik gratis een deelfietsMeld je je aan via Ik fiets, dan is elk eerste uur van je fietsrit een maand lang gratis. Ook leuk zijn de Ik puzzelfietsroutes met een gratis drankje onderweg als je de Ik fiets app downloadt. De Kastelen puzzelroute begint bij TOP (Toeristisch OverstapPunt) Marnemoende, vlakbij dus.’

Vrachtwagenchauffeur Remco Kompier uit Nieuwegein wint TVM Award Ridder 2021

De 41-jarige Remco Kompier (41) uit Nieuwegein heeft de TVM Award Ridder 2021 gewonnen. De vrachtwagenchauffeur, werkzaam voor transportbedrijf Van der Wal Transport B.V., viel deze eer ten beurt vanwege een heldhaftige actie die hij op 11 maart dit jaar op de A28 ter hoogte van Nijkerk verrichtte. Dit deed hij samen met Roy Oldehinkel (28) uit Gramsbergen.

Op 23 juni 2021 kregen zij al de bronzen penning en getuigschrift voor hun heldhaftige optreden uit handen van burgemeester H.A. Lambooij van de gemeente Putten. Deze erepenning is de oudste medaille in Nederland die nog steeds wordt geslagen en toegekend. De Maatschappij tot Redding van Drenkelingen bekroont al meer dan 250 jaar mensen die iemand hebben gered van de verdrinkingsdood.

Remco Kompier krijgt de bonzen penning uit handen van burgemeester H.A. Lambooij

Kompier zag op de bewuste dag vanuit zijn cabine twee auto’s op elkaar botsen. Eén van de auto’s kwam in een naastgelegen sloot terecht. Kompier reageerde razendsnel en reed richting het water. Hij bedacht zich geen moment en sprong het water in om de twee mensen, een man (72) en vrouw (78) uit Nijkerk, in de auto te redden. De vrouw kon op eigen kracht uit de auto klimmen. Hij haalde de man die vastzat in de auto met een uiterste krachtsinspanning uit het water.

Vanwege deze reddingsactie werd Kompier door meerdere mensen genomineerd voor de TVM Award Ridder 2021. Deze prijs is bestemd voor een vrachtwagenchauffeur (m/v) die iets bijzonders heeft gepresteerd op het gebied van verkeersveiligheid. De jury voor Ridder 2021 bestaat uit vijf collega-beroepschauffeurs, die zich als ambassadeurs aan de TVM Awards hebben verbonden. Johannes Ritsma, winnaar van het NK Veiligste Chauffeur 2018, is de juryvoorzitter. Kompier ontvangt tijdens de finaledag van de TVM Awards op zaterdag 25 september op het TT Circuit in Assen de bronzen TVM Award uit handen van tv-persoonlijkheid Hélène Hendriks in haar rol als ambassadrice van de TVM Awards.

Remco Kompier is uiterst verguld met de TVM Award Ridder 2021. “Ik heb gedaan wat ik dacht dat goed was”, aldus Kompier, die tegelijkertijd een oproep doet aan al zijn chauffeurscollega’s. “Wij, chauffeurs, werken constant in riskant gebied, waar ongelukken plaatsvinden. Wees alert op elk moment. Wij kunnen het verschil maken, al is het alleen maar door snel de hulpdiensten in te schakelen.”

Juryvoorzitter Johannes Ritsma: “Remco heeft met gevaar voor zijn eigen veiligheid iemand uit de auto gehaald. Ondanks dat hij bekend was met dit risico, deed hij het toch. In mijn beleving ben je dan echt een held.”

De TVM Awards zijn een initiatief van TVM-verzekeringen en heeft als primaire doelstelling het creëren van meer bewustwording voor veilig rijgedrag onder alle weggebruikers en zodoende een bijdrage te leveren aan de transport- en verkeersveiligheid in Nederland. De TVM Awards kent drie pijlers: het NK Veiligste Chauffeur, Ridder en Veilig Transport.

De trotse Remco Kompier in zijn vrachtwagen

Eindelijk weer Magic Circus in Nieuwegein!

In 2021 presenteert Magic Circus, het Nederlands Stadscircus de voorstelling ØPFANG boordevol modern circusvermaak. Het Magic team vangt het publiek op en neemt hen mee in een magische wereld. Jong en oud, want Magic Circus is óók leuk voor kinderen. Niet te oubollig en zeker niet te pretentieus modern. Beleef het mee van vrijdag 1 t/m woensdag 6 oktober aan de Lupinestraat bij Winkelcentrum Hoogzandveld.

In het moderne circus gaat het om vallen en opstaan, struikelen en stijgen, loslaten en opvangen. Dat opvangen gebeurt soms letterlijk door de acrobaten. Niet alleen op het podium, maar ook hoog daarboven zonder vangnet. Kortom, circus als spiegel van de maatschappij.

Magic Circus biedt Øpfang. Biedt alternatieven voor het maandenlange beeldschermstaren. In Øpfang  beleef je komische verwikkelingen, rondrazende raddraaiers, stoelenstapelaars, maanlandingen, hangvolwassenen, zoveel touwtjes dat er geen eind aan vast te knopen is en vele andere betoverende circusacts. Alles live, echt en bijna aanraakbaar. Eindelijk weer samen écht iets beleven!

Øpfang
Het begrip Øpfang dateert uit de tijd van de Vikingen. Historisch onderzoek leert dat zij niet zomaar woestelingen waren, maar ook familiemensen. Vikingen koesterden gastvrijheid oftewel Øpfang. Tot op de dag van vandaag is dat in woord en daad in Scandinavië terug te vinden.

Magic Circus is ook gastvrij en spant voor zijn bezoekers een maatschappelijk en cultureel vangnet. Vangt hen op en stoomt hen klaar voor een nieuw en beter normaal. Laat je vallend onderdompelen in eigentijds circus.

Nieuwegein Stadspas
Mensen met een geldige Nieuwegein Stadspas kunnen voor slechts € 5,- naar het circus. Deze Stadspas-actie is uitsluitend aan de circuskassa verkrijgbaar zolang de voorraad strekt. Geen Stadspas? In winkels met een circusposter en online zijn kortingsbonnen te vinden voor € 5,- korting p.p.

De voorverkoop is gestart via magic-circus.nl. Vanaf een uur voor aanvang van de voorstelling kan je ook nog terecht aan de circuskassa. Magic Circus is verplicht om Coronatoegangsbewijzen te gebruiken.

Magic Circus Øpfang is mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van het Kickstart Cultuurfonds.

‘Foto van de week’

Tijdens zijn omzwervingen door en om Nieuwegein heeft de Nieuwegeiner Arend Bloemink (1946) vrijwel altijd zijn camera bij zich. Zijn camera is als het ware een verlengstuk van zijn ogen.

Een veelgebruikt verlengstuk. Hij fotografeert dat wat hem opvalt. Soms is dat iets bijzonders. Soms is dat iets alledaags. Soms fotografeert hij een evenement in Nieuwegein (wielerrondes, openingen, activiteiten van B&W, jeugdvoetbal, een trouwpartij, …). Soms valt zijn (camera)oog op een heel gewoon, maar prachtig stukje natuur. Soms ook fotografeert hij al wandelend in de wilde weg en ziet hij thuis wel wát er op zijn geheugenkaartje is vastgelegd. Het resultaat is de ‘Foto van de week ‘ op De Digitale Stad Nieuwegein.

Maar niet alleen Arend trekt er voor De Digitale Stad Nieuwegein op uit. Veel lezers sturen ons foto’s toe of reageren op een foto die door Arend Bloemink gemaakt is.

Arend Bloemink: Onlangs vond in DE KOM de open dag van het Kunstencentrum plaats. Ik was daar ‘s middags om de (altijd relaxte) sfeer vast te leggen en stond op het punt van vertrekken toen Sandra me vroeg nog even te blijven om in de grote zaal de musical mee te maken. Wow, wát een feest! Maar ook: wát een prestatie! Cursisten, cursusleiders, technici en andere medewerkers van DE KOM presteerden het om in slechts enkele weken een musical van formaat neer te zetten! Ik genoot!’

Heb je ook een bijzondere foto in relatie tot Nieuwegein gezien of gemaakt, stuur ‘m naar redactie@pen.nl.

Lofzang op horecavak met kookwedstrijd ROC Midden Nederland

Edgar Kaats kreeg woensdagavond 15 september jl. door tv-kok Rudolph van Veen de Award ‘Gouden Chef’ uitgereikt. Kaats ging in de leslocatie van het Horeca & Toerisme College aan de Newtonbaan 12 in Nieuwegein de strijd aan met zijn collega’s, 14 kookdocenten van ROC Midden Nederland, en wist uiteindelijk de meeste originele maaltijd te bereiden uit producten die pas bij aanvang van de wedstrijd bekend werden gemaakt. Onze videograaf Jos van Vogelpoel en Frans Evers waren ook ter plekke en maakten beide verslagen bij dit artikel.

De rollen omgedraaid
De deelnemers van deze kookwedstrijd waren dit keer niet de studenten van ROC Midden Nederland, het waren de docenten die de messen slepen en opgingen voor de titel ‘Gouden chef 2021’. Alle 14 kookdocenten zijn voormalig chef-kok, ster in hun vak, de crème de la crème. Dagelijks beoordelen zij honderden studenten. ‘The tables have turned’: nu waren het de docenten die werden gejureerd, onder meer door tv-presentator Rudolph van Veen, bekend van 24Kitchen.

Passie voor het vak
ROC Midden Nederland wilde met de kookwedstrijd laten zien hoe mooi het horecavak is. Met 27.000 vacatures is de horeca de ICT voorbijgesneld en heeft het de dubieuze eer gekregen van sector met het grootste personeelstekort. Het tekort zal nog wel even aanblijven. Desalniettemin ziet het Horeca & Toerismecollege van ROC Midden Nederland dat het aantal aanmeldingen voor horeca-opleidingen gestegen is ten opzichte van vorig jaar. Een nieuwe generatie horecatoppers dient zich aan!

‘Om dat heugelijke feit te vieren en maar weer eens te laten zien hoe prachtig het horecavak is, moeten we af en toe van ons laten horen. Bovendien zitten een aantal van onze docenten in de jury van Skills the Finals, een Nederlands kampioenschap voor mbo-studenten dat volgend voorjaar in Utrecht wordt georganiseerd. Goed dat onze docenten zelf weer eens ervaren hoe het is om beoordeeld te worden.’ Edgar Kaats won de wedstrijd. Kaats: ‘Ik ben blij met de titel, maar echt trots op de passie voor het vak die wij vandaag met zijn allen hebben laten zien!’

Hieronder de beoordeling en de uitslag van de jury

Fotograaf: MichielTon.com

Burendag bij Dorpshuis Fort Vreeswijk

Zondag 26 september vieren we Burendag op Fort Vreeswijk. Op deze dag is er (extra) aandacht voor je buurt en je buren: samenkomen staat centraal. Het Dorpshuis organiseert twee activiteiten die dag: een fietstocht en het optreden van een salsaband. Ook kunnen buurtbewoners deze dag tussen 13.30 uur en 16.00 uur langskomen op het Fort voor een kopje koffie/thee met wat lekkers.

Fietstocht
Er is een fietstocht van 40 kilometer uitgezet. De tocht brengt je langs prachtige objecten van de (werelderfgoed!) Nieuwe Hollandse Waterlinie en industrieel erfgoed aan de oevers van de Vaartse Rijn en het Merwedekanaal. Je kunt tussen 11.00 en 13.00 uur vertrekken vanaf het Dorpshuis Fort Vreeswijk. Daar eindigt de route ook weer. Deelname kost € 1,-. Voor dat bedrag ontvang je de route en een goody bag. Nodig je je buren uit om mee te gaan, dan doen zij gratis mee.

Salsaband
Om 16.00 uur treedt Salsaband Salero uit Amsterdam op in het Dorpshuis. Het belooft een feest voor jong en oud te worden, met swingende muziek. Onder leiding van Minco Coenraad speelt Salero oude salsakrakers als Anacaona, Idilio en Sonambulo, maar ook nieuwe songs van de Spaanse band Tromboranga. Wie wil kan zelf meedoen en zo de basis-danspassen leren. Deelname kost € 2,-. Ook hier geldt: nodig je je buren uit om mee te gaan, dan doen zij gratis mee.

Meer informatie en aanmelden
Je kunt je t/m 23 september aanmelden voor een of beide activiteiten. Stuur een e-mail naar info@fortvreeswijk.nl (graag Fietstocht en/of Salsadansen vermelden in de onderwerpregel) of bel naar 06-21664918 (beheerteam Dorpshuis Vreeswijk).

Snoeigroep Galecop gaat weer aan de slag langs de Galecopperdijk

Na twee jaar niet gesnoeid te hebben gaat op zaterdag 6 november aanstaande de Snoeigroep Galecop weer een deel van de bomen knotten aan de Galecopperdijk. De Snoeigroep Galecop is een initiatief van Stichting Wijkoverleg Galecop.

De Snoeigroep Galecop kan nog steeds mensen gebruiken die ook een bijdrage willen leveren aan hun wijk en tevens een leuke dag buiten willen doorbrengen. Ook mensen die snoeien te zwaar vinden zijn van harte welkom, want er is genoeg te doen. De takken moeten opgestapeld worden, zodat ze makkelijk door de gemeente kunnen worden opgehaald.

Er is gereedschap aanwezig en ook voor koffie en thee wordt gezorgd. Tussen de middag wordt er gezamenlijk een kopje soep met broodjes gegeten. Opgeven en meer informatie kan door een e-mailtje te sturen naar: snoeigroep.swog@gmail.com.