Aanhouding na woningbrand aan de Calèchedrift

Een woning in de wijk Batau-Zuid is vanmiddag zwaar beschadigd geraakt bij een brand. Eén persoon is daarop meegenomen door politie, maar het is niet bekend waarom.

De brand brak even voor 15.30 uur uit op de Calèchedrift. De brandweer kwam met twee voertuigen ter plaatse en heeft het vuur kunnen blussen. De woning is door de brandweer geventileerd. Ook de naastgelegen woningen zijn gecontroleerd.

De politie was met meerdere eenheden aanwezig. De omgeving is gedurende een tijd afgezet en de politie heeft  onderzoek gedaan naar de oorzaak van brand. Brandstichting wordt niet uitgesloten.

Wereldkampioenen gehuldigd door wethouder John van Engelen

Zaterdagmiddag 21 december werden maar liefst vijf jiu-jitsu atleten gehuldigd door wethouder John van Engelen uit Nieuwegein. Deze huldiging vond plaats bij sportcentrum DeMix en was naar aanleiding van de geweldige prestaties op het Wereldkampioenschap jiu-jitsu in Abu Dhabi. Het WK vond  plaats van zaterdag 16 tot zondag 24 november 2019.

Ook Districtsvoorzitter Martijn Bakker van de Judo Bond Nederland (waar het jiu-jitsu onder valt) wilde de dames nog extra feliciteren met hun prestaties. De meiden werden dus nog eens flink in de bloemen gezet. ‘Ze hebben op hun manier de gemeente Nieuwegein weer goed op de kaart gezet’ aldus de wethouder.

Duo
Het onderdeel duo is een demonstratie waarbij een gevecht gesimuleerd wordt wat wordt beoordeeld door een jury. Het duo met de hoogste cijfers wint en gaat door naar de volgende ronde.

De Wereldtitel op dit onderdeel voor dames onder de 18 jaar werd gegrepen door Bridget Zoetemeyer en Romée Roussey. Ze hebben achtereenvolgens gewonnen van Viétnam, Griekenland, Roemenië om vervolgens in de finale Thailand te verslaan.

Fighting
Dit onderdeel is eigenlijk een één tegen één gevecht een soort combinatie van karate en judo. Hierin Heeft wederom Romée een gouden medaille verovert bij de dames onder de 18 jaar -57 kg. Dit werd dus de tweede gouden medaille voor het topsport jiu-jitsu team van vereniging Bsp Holland DeMix uit Nieuwegein.

Romée wist in het fighting te winnen van Ilef Dghim die uitkwam onder de vlag van de internationale jiu-jitsu federatie JJIF, vervolgens werd gewonnen van Beatrice Poggi uit Italië, eveneens winst op Clara Iona Margarit uit Roemenië om vervolgens de finale te winnen Alexia-Maria Teodorescu eveneens uit Roemenië.

Zilver werd nog behaald door Charella Westra die met dit WK een punt zet achter haar topsport carrière. Charella had de eerste ronde nog een bye (vrijloting). In de tweede ronde werd gewonnen van Elizaveta Basakova uit Rusland. De halve finale werd ook gewonnen, en wel van Bianca Feichtlbauer uit Oostenrijk. Helaas moest Charella in de finale het onderspit delven tegen de sterke Allarina Padarina uit Rusland.

Het duo dames -21 jaar, Isa Roussey en Milou van Rijn, kwamen helaas niet op het podium omdat in de kleine finale verloren werd van Thailand om het brons.

Ook kwam Milou niet op het podium in het onderdeel fighting. Milou wist de eerste ronde nog te winnen van Griekenland maar vervolgens ging het mis tegen Polen en in de herkansing werd verloren van landgenote Anne van der Brugge.

Op de foto v.l.n.r: Voorzitter JBN District MN Martijn Bakker, Isa Roussey, Romée Roussey, Wethouder John van Engelen, Charella Westra, Milou van Rijn, Trainer Barry van Bommel en Bridget Zoetemeyer

Videobeelden grote brand in Grillroom Kings Valley in Vreeswijk

De brandweer is rond 14.55 uur gealarmeerd voor een brand in Grillroom Kings Valley Nieuwegein aan de Dorpsstraat in Vreeswijk. Volgens de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) ging het om een uitslaande brand. Inmiddels is het vuur onder controle.

Het vuur is ontstaan in de onlangs vernieuwde keuken van de Grillroom. Op dat moment zou er niemand meer in de eetzaak en de bovenliggende woning aanwezig zijn geweest. De brandweer was met drie tankwagens en een ladderwagen ter plaatse om het vuur te blussen. Overslag naar omliggende panden is voorkomen door de inzet van de brandweer.

In de omgeving was veel rookontwikkeling. De brandweer heeft de brand opgeschaald en omwonenden gewaarschuwt om ramen en deuren gesloten te houden. De brand trok veel bekijks. Brandweerlieden controleerden ondertussen de afzuiginstallatie en konden rond 16.00 uur het sein brand meester gegeven. De oorzaak van de brand is onduidelijk maar zou ontstaan kunnen zijn in een van de frituurpannen. Stichting Salvage was aanwezig voor de schadeafhandeling. De Grillroom is gesloten.

Foto’s: Jan Valkenburg

Bijzonder transport richting Museumwerf Vreeswijk

Op maandag 23 december verwacht de Museumwerf Vreeswijk een bijzonder transport. Het drijvende afmeerponton aan de Viaanse kant van het voetveer de Vrevia komt voor een onderhoudsbeurt naar de Museumwerf. Na zeventien jaar is dat geen overbodige luxe.

Maandagochtend tussen 11.00 en 11.30 uur wordt op de rivier de Lek begonnen met het klaarmaken van het transport. Met enorme takels -ruim tachtig kilo per stuk- moet eerst de twintig ton wegende loopbrug van het ponton af worden gehesen. Vervolgens kan het afmeerponton worden losgemaakt van de meerpalen. En daarna zal de Vrevia laten zien dat ze ook op andere markten thuis is! Het fiets- en voetveer verandert dan in een echte duwboot. Met het ponton voor de kop zal ze koers zetten richting de Museumwerf. Al met al zal dit een aardig spektakel opleveren.

De onderhoudswerkzaamheden vinden plaats tijdens de Kerstvakantie. In deze periode houdt de Vrevia haar jaarlijkse winterstop. Deze duurt vanaf maandag 23 december 2019 tot en met zondag 5 januari 2020. Vanaf 6 januari zijn het ponton en de Vrevia weer volop in bedrijf.

Open dag Penitentiaire Inrichting Nieuwegein

De Penitentiaire Inrichting (PI) in Nieuwegein organiseert een open dag! Heb jij altijd al eens achter de muren willen kijken? 25 januari krijg je daartoe de gelegenheid. In een programma van twee uur krijg je informatie over het werken en verblijven in een inrichting. En uiteraard mag je ook een cel van binnen zien. Wacht niet te lang en meld je snel aan!

Het programma
Er is ruimte voor drie groepen van 80 personen. Tijdens de rondleiding bekijk je het stiltecentrum, het gezondheidscentrum, de arbeid, het re-integratiecentrum en het onderwijs. Op de afdeling staan er cellen open die je mag bekijken. We sluiten de rondleiding af met een presentatie van het Intern Bijstands Team.

Aanmelden 
Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar opendagpinieuwegein2020@dji.minjus.nl. Hierbij vermeld je de volgende gegevens:

• Naam
• Adres 
• Geboortedatum
• BSN-nummer 
• Kopie van een geldig Nederlands legitimatiebewijs

In een reactie krijg te horen in welke groep je bent ingedeeld. Daarbij ontvang je een toegangsbewijs. Wanneer de groepen vol zijn, ontvang je per mail een afwijzing. Registreren gaat op volgorde van binnenkomst. Vol=vol.

Voorwaarden

  • De minimum leeftijd voor deelname aan een rondleiding is 12 jaar. Bezoekers die jonger zijn dan 18 jaar mogen enkel onder toezicht van een volwassene de inrichting betreden.
  • Voorwaarde voor inschrijving is dat bezoekers vanaf 14 jaar in het bezit zijn van een eigen, geldig Nederlands legitimatiebewijs.
  • Per aanmelding mogen max. 4 personen worden aangemeld.
  • De gegevens van alle ingeschreven bezoekers worden vooraf gecontroleerd. Aanmelden voor de open dag geeft geen garantie op toelating, ook niet wanneer u reeds in het bezit bent van een toegangsbewijs. Om redenen van orde en veiligheid kan iemand te allen tijde de toegang tot de inrichting worden geweigerd.

Adres
De open dag vindt plaats in de inrichting zelf, op de Liesbosch 100 in Nieuwegein.

Subsidie voor Informatie & Consultatie Orgaan Aardwarmte

De provincie Utrecht maakt de oprichting mogelijk van een onafhankelijk informatieplatform dat het opsporen en winnen van aardwarmte kritisch gaat volgen. Het Informatie & Consultatie Orgaan Aardwarmte (ICO Aardwarmte) zal belanghebbenden van objectieve kennis en informatie voorzien, onafhankelijk tussen de partijen staan, gevraagd en ongevraagd advies geven, maatschappelijke signalen oppikken en partijen verbinden. Voormalig rector magnificus van de Universiteit Utrecht, Bert van der Zwaan, is beoogd voorzitter van het ICO Aardwarmte.

Op zoek naar een geschikte locatie om het onderzoek naar aardwarmte in de provincie Utrecht voort te zetten, heeft Warmtebron Utrecht eerder voor Nieuwegein gekozen. Het vervolgonderzoek richt zich op het gebied rondom het warmteoverdrachtsstation (WOS) van Eneco nabij het kruispunt A.C. Verhoefweg/Symfonielaan en de Batauweg. Eerder was Nieuwegein al in beeld.

Gedeputeerde Huib van Essen, verantwoordelijk voor de energietransitie: ‘Aardwarmte als warmtebron kan enorm bijdragen aan de transitie naar schone duurzame energie. We verwachten er veel van maar de techniek staat nog in de kinderschoenen. De opsporing en uiteindelijke winning van aardwarmte moet natuurlijk veilig en verantwoord gebeuren.’

ONAFHANKELIJK
Volgens Van Essen kan het ICO Aardwarmte daarbij een belangrijke rol spelen. ‘Het moet een onafhankelijk orgaan zijn. Alleen zo zorg je dat iedereen straks weet dat de informatie die het ICO Aardwarmte geeft, betrouwbaar is en inzicht geeft in de onzekerheden en risico’s van boren naar aardwarmte. Het is ook de bedoeling dat het ICO Aardwarmte een signalerende functie heeft en dat ook omwonenden melding kunnen maken van mogelijke problemen.’

JONGE SECTOR
De Aardwarmtesector in Nederland is relatief jong. Op dit moment zijn ruim 20 aardwarmteputten in Nederland actief, met name in de glastuinbouw. De afgelopen tijd is onderzoek gedaan naar waar in de provincie Utrecht potentieel geschikte aardwarmtelocaties zijn. Onlangs maakte Warmtebron Utrecht bekend dat zij in Nieuwegein een kansrijke locatie zien voor een proefboring.

Om gebruik te maken van aardwarmte wordt het warme water opgepompt dat zich in Nederland doorgaans in zand- of gesteentelagen op een diepte van 500 meter tot 3 kilometer bevindt. Nadat de warmte uit het water is gehaald, wordt het afgekoelde water teruggepompt naar dezelfde aardlaag, ongeveer 1,5 kilometer verder van waar het oorspronkelijk is gewonnen. Daar warmt het weer op en kan verderop weer opgepompt worden.

365 DUIZEND EURO SUBSIDIE
Het Utrecht Sustainability Institute (USI) heeft de provincie om een subsidie gevraagd van 365 duizend euro voor een periode van twee jaar voor de oprichting en uitvoering van het ICO Aardwarmte. In de door Provinciale Staten vastgestelde begroting is jaarlijks een bedrag van 500 duizend euro opgenomen voor onderzoek naar aardwarmtelocaties en informatieplatforms. Gedeputeerde Staten zijn voornemens de subsidie onder die noemer toe te kennen.

Het ICO Aardwarmte bestaat uit acht ICO-leden en een voorzitter. Oud-rector magnificus van de Universiteit Utrecht, Bert van der Zwaan, is beoogd voorzitter. De leden nemen op persoonlijke titel zitting in het ICO Aardwarmte, zijn onafhankelijk en hebben geen banden met marktpartijen die betrokken zijn bij het exploreren en exploiteren van aardwarmte in de provincie Utrecht. De ICO-leden vullen elkaar qua achtergrond aan en zijn werkzaam van overheid tot bedrijfsleven. Het USI stelt de leden aan. Vanaf 1 januari 2020 gaat de ICO Aardwarmte aan de slag.

Herdertjestocht luidt kerstvakantie in voor leerlingen van Lucas Galecop

Om de kerstvakantie in te luiden, hielden de kinderen van de R.K. Lucas Galecop afgelopen donderdag een ‘Herdertjestocht.’ Het plein en de straten rondom de school aan de Aert de Gelderhage in de wijk Galecop was volop versierd en ‘herders’ met ‘schapen’ vertelden enkele leuke verhalen aan de kinderen die aandachtig luisterden.

De leerlingen van de school liepen samen, met hun (groot)ouders en andere belangstellenden een route langs het kerstverhaal. Op hun tocht kwamen ze terecht in verschillende taferelen, waar telkens een deel van het kerstverhaal werd verteld en uitgebeeld door de leerkrachten van de school. Zo ontmoette de kinderen engelen, een Romeinse soldaat, reizigers, herders en tot slot kwamen ze bij de stal, waar ze door Jozef en Maria gastvrij werden verwelkomd.

Op school kregen de kinderen warme chocolademelk. Er was veel belangstelling en men had alle gelegenheid om na te praten onder het genot van een hapje.

Een boodschap in levenden lijve
Het kerstverhaal is een verhaal van de straat. Het is niet voor niets dat in het Lucas-evangelie herders in het veld zijn die het goede nieuws te horen krijgen dat de Messias is geboren. Dat is de ruimte waar iedereen het horen kan. Dat is de ruimte waar het grote nieuws verspreid mocht worden. Wat is er dan mooier om op kerstavond de straten in te gaan en daar het verhaal te vertellen? Of beter: niet alleen te vertellen, maar te laten meemaken? In plaats van een verhaal te horen, zijn mensen onderdeel van het verhaal. De boodschap van saamhorigheid, erbij horen en vrede op aarde mag in levenden lijve ervaren worden!

Jan met de Pet: ‘Van Dorpsgek naar Stadsgek’

In Nieuwegein wonen veel inwoners die soms een pet dragen en soms meerdere petten. Soms is het een man en soms is het een vrouw. Een ding hebben ze altijd gemeen: ze houden van Nieuwegein en wonen graag in Nieuwegein. Deze keer vroeg ‘Jan met de Pet’ zich af: ‘Waarom participeer ik.’

Er was eens een betrokken brave burger in Nieuwegein. Laten we hem Jan Doedel (JD) noemen. Hij had een warm hart voor zijn buurt en leefomgeving en wilde, mede op overheidsadvies, deel nemen aan de z.g. ‘Participatiemaatschappij’ om zo ook zijn bijdrage te leveren. Hij scheidde netjes zijn afval, ruimde wat op en schoffelde hier en daar in het algemeen belang. Zo viel het hem bijvoorbeeld op dat op een drukke, doorgaande fietsroute in zijn buurt steeds vaker bestelauto’s en busjes van pakketdiensten reden. Let wel: op het fietspad! En niet stapvoets want de altijd haastige bestuurders wisten drommels goed dat het niet mocht en dus moest het dan met de nodige snelheid gebeuren. Ze krijgen immers betaald per pakje.

Dit verschijnsel vond al ras navolging onder (lokale) particuliere automobilisten omdat dit immers een veel kortere route was dan de, door aanwezigheid van de nabije bussluis, afgedwongen reguliere weg. Principe van het schaap en de bekende dam… Slecht voorbeeld doet ook volgen… Bovendien had de gemeente deze burgerlijke ongehoorzaamheid zelf gefaciliteerd door de verkeersbelemmerende maatregelen (lees: paaltjes), die er vroeger wél stonden, op enig moment in alle wijsheid te verwijderen. Alleen de gaten in het fietspad waren nog de stille getuigen van het ooit zo weloverwogen verkeerstechnisch inzicht.

Maar tijden veranderen. Waar vroeger de verkeersdeelnemers nog met paaltjes en surveillerende overheid in het gareel moesten worden gehouden, was dat inmiddels al lang niet meer nodig met al die brave, gezagsgetrouwe burgers op de weg. Zo moet de gedachte zijn geweest.

Jan Doedel bleef op getrouwe wijze de kentekens, al of niet met de namen van de diverse pakket- en taxidiensten met plaats en tijd doorgeven aan het meldpunt 14030 van de gemeente. Juist omdat het betreffende fietspad een druk gebruikt voetpad kruiste wat toegang gaf aan een populair winkelcentrum. Veelal bejaarde rollatorgebruikers, soms ook nog gehinderd door een afnemend zicht en/of gehoor moesten maar zien of ze veilig konden oversteken. Dit terwijl kinderen op de fiets regelmatig het fietspad af moesten om toevlucht te zoeken op het smalle trottoir vanwege aankomend autoverkeer.

Jan Doedel nam zelfs alle moeite om zich per telefoon door de keuzemenu’s van de diverse pakket- en taxidiensten heen te worstelen teneinde, na lang wachten, een levend persoon aan de lijn te krijgen om de dienstdoende transportplanner het verkeersgedrag van zijn chauffeurs te melden. Het effect was zeer beperkt noemen. Er was immers nog een hele schare aan pakketdiensten en niet te vergeten: particulieren.

Op zekere dag was Jan Doedel samen met buurtgenoot Piet Snot een openbaar plantsoen aan het kortwieken en fatsoeneren: de brandkraanverwijzing was compleet overwoekerd. Dit was de Hongaars sprekende groenploeg namens de gemeente namelijk ten ene male ontgaan, maar dit terzijde…

Na gedane arbeid zagen Doedel en Snot, nog met bezem en schoffel in de hand hoe een auto op het fietspad kwam aangereden en afsloeg richting hun straat. ‘Daar heb je er weer één!’ riep Piet. Ze stopten de hoogbejaarde bestuurder. Deze opende zijn portierraam geërgerd. JD: ‘Meneer, wist u dat u juist op een fietspad reed?’ ‘Nee!’ JD: ‘Welnu, het is een fietspad en daar mag u dus niet rijden met een auto.’ ‘Van wie niet?!’ JD: ‘Van de politie. ‘t Is de wet. Als u een rijbewijs heeft dan dient u dat toch te weten?’ ‘Ik hèb geen rijbewijs.’ ‘En ik ga hier geen twee kilometer omrijden!’ zo beet de oude heer hen toe. Toen Jan Doedel en Piet Snot hem nog de weg versperden met schoffel en bezem in de hand riep hij ‘Wil je een bijl in je nek?’ JD: ‘Heeft u die bij u dan?’ ‘JAAA!’ PS: ‘Meneer we nemen wel even uw kenteken op om door te geven.’

Jan Doedel ging voor de auto staan om een foto te maken van de nummerplaat terwijl de grijsaard de motor een paar keer intimiderend liet brullen. ‘Ik zou het niet wagen hoor’ riep Jan Doedel hem toe. ‘Pas op Jan’ riep Piet Snot nog ‘hij lijkt wel gek.’ Daarop gaf de oude baas gas terwijl Jan Doedel nog juist kon opspringen en hij zich met beide handen vastgreep aan de ruitenwissers en de rand van de motorkap. Terwijl de auto weg reeds zag Jan Doedel zijn makker Piet Snot in de verte in opperste verbazing achterblijven. ‘Ga er af!’, schreeuwde de brokkenpiloot naar Jan Doedel, die de wind langs de oren voelde suizen. ‘Eerst stoppen ouwe gek’ schreeuwde Jan Doedel terug vanaf de motorkap. Na pakweg 50-60 meter stopte het voertuig, JD rolde min of meer van de motorkap af en de verkeervandaal ging er van door.

Even later, terwijl Piet Snot en Jan Doedel nog stonden na te praten, en de politie inmiddels op de hoogte was gebracht van het voorval, kwam de oude baas doodleuk voorbij rijden. Met een passagier. Kennelijk had-ie iemand opgehaald en was op weg naar huis. Even leek het als of hij wederom het fietspad verkoos, maar toen er juist op dat moment kwam iemand aangefietst met een gele veiligheidsjas, gelijkend op die van een politieman. Hij bedacht zich en koos voor de normale rijweg en verdween uit het zicht. Achteraf bleek de fietser zijn werkjas aan te hebben.

Beste lezer, dit is geen sprookje maar dit is echt gebeurd. De automobilist in kwestie rijdt bijna dagelijks op dit fietspad en heeft inmiddels met verschillende mensen een onaangenaam, maar vooral onaangepast contact op het fietspad gehad wanneer hij op zijn gedrag wordt aangesproken. De strekking is: ‘Ik rijd waar Ik wil en als je er last van hebt dan wacht je maar of ga je maar opzij!’ Wie denkt dat dit voorval, na alle voorgaande meldingen van auto’s die het fietspad letterlijk stuk rijden, voor de gemeente reden is om de eerder genoemde paaltjes terug te plaatsen, die heeft het gruwelijk mis. Een gemeentelijk brein werkt namelijk anders.

Waarom kan het in andere wijken wel en in onze wijk niet? Das toch raar? Er komen in elk geval geen paaltjes terug om dit ongewenste verkeersgedrag te corrigeren. Aldus de afdeling Verkeerszaken (daar zijn de mensen die er verstand van hebben c.q. ervoor doorgeleerd hebben…). Sterker nog: Met verbijstering vernam ik zelfs dat de gemeente Nieuwegein overal in de gemeente alle paaltjes op fietspaden wil weghalen vanwege de doden die hierbij op het fietspad vallen. Als dat gebeurt, dan betekent dat m.i. het startschot voor chaos en een vrijbrief voor verkeersvandalen. Kennelijk is die ouwe gek niet eens de grootste malloot binnen onze stadsgrenzen. Hoeveel ‘fietspaaldoden’ zijn er eigenlijk geweest dit jaar in Nieuwegein? 5? 10? 25? Enne… hoe verhoudt zich dat tegenover de potentiële doden die zullen vallen ten gevolge van juist ontbrekende paaltjes en de daaraan gekoppelde ASOmobilisten? Of zij die met een overdaad aan puberaal testosteron, haastige spoed, lachgas, cannabis of juist een afnemend verstand vanwege ouderdom achter het stuur kruipen en hun eigen wetten stellen.

De politie komt al handen tekort door de onderbezetting als gevolg van falend overheidsbeleid. Zij krijgt steeds meer taken bij: beveiliging van bedreigde personen, opvang verwarde personen, begeleiding van boze boeren, georganiseerde misdaad aanpakken, drugsbestrijding en dat alles naast het ‘gewone’ werk van inbraken, uitgaansgeweld, voetbalwedstrijden, evenementen en de vele andere handhavingstaken etc.etc. En juist dan vertikt de gemeente het om signalen van de burgerij op te pikken en de hermandad én burgerij te voet en op de pedalen te ontzien.

Aan meldingen van auto’s op fietspaden heeft de gemeente namelijk niets. Er moet een heterdaadje zijn! Zo niet, dan verdwijnt het, als je geluk hebt, in de statistieken. Tuurlijk! Alsof we een blik agenten open kunnen trekken om te constateren wie er op het fietspad rond scheurt. Die handhaving is er niet, was er niet en die komt er ook niet. Daarom heeft men lang geleden paaltjes bedacht. En het werkt. Ik ben een bereisd man en gelooft u mij: ik ben op alle continenten paaltjes tegengekomen. Blijkbaar is een paaltje hier en daarzo absurd nog niet.

Ik sluit niet uit dat er ooit iemand noodlottig is overleden na een botsing met een paaltje op het fietspad. Heel triest als dat gebeurt. En dat hoeft niet eens een volgesnoven, dronken of appende fietser te zijn geweest. Of een opgevoerde veel te snelle snorfietser zonder helm zoals ik ze dagelijks voorbij zie razen. Maar als je zo redeneert dan kan je net zo goed alle lantaarnpalen in heel Nederland verwijderen. En aldus bezig zijnde met de botte bijl: kap alle bomen, demp alle sloten. Dan rijdt er ook niemand meer tegen een lantaarnpaal of boom en rijdt er ook niemand meer in zeven sloten tegelijk. Tja, wat moet je er van zeggen. Sommige dingen in het leven zijn best ingewikkeld. Was angst nou een goede of een slechte raadgever?

Nieuwegein: ‘T is net Den Haag maar dan op dorpsniveau, zullen we maar zeggen. De politiek wijst naar de politie voor de zoveelste onhaalbare handhavingstaak. En de politie wijst (terecht) naar de beleidsmakers. En de burger? Jan met de Pet bedoelt u? Tja, die gooit es een steen in de put. Hij hoort geen plof. Hij hoort geen plons. Hij hoort helemaal niets. Maar ja, hij moet toch wat. Want hij is namelijk nog net niet murw. Nog nét niet. Hierin verschilt een provinciaalse bestuursstijl dus niet van de landelijke politiek. Wellicht kan de gemeente Nieuwegein de talrijke, straks overbodige paaltjes voor een leuk prijsje verkopen aan een buurgemeente die ze graag wil hebben. Alle beetjes helpen bij ons begrotingstekort.

Tot besluit wens ik u allen Gods zegen toe op de ondoorgrondelijke fietspaden van de gemeente Nieuwegein!

Hartelijke groet van ‘Jan met de Pet’

Uw bijdrage
Heeft u ook een pet op of meerdere petten of helemaal geen pet op, maar zit u wel iets dwars of wilt u uw ongenoegen óf genoegen delen met onze lezers? Dat kan! Stuur uw verhaal naar onze redactie en Jan of Jantine gaat ermee aan de slag. Wij spreken algehele anonimiteit af, daar is deze rubriek voor. Gegarandeerd!

Tarieven waterschapsbelasting 2020 vastgesteld

De belasting die Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in rekening brengt, gaat voor gezinnen in 2020 gemiddeld met ongeveer 3% procent omhoog. Dit betekent dat een gezin met kinderen en een eigen woning volgend jaar gemiddeld 7 euro meer gaat betalen dan in 2019. De tarieven zijn 18 december 2019 vastgesteld door het algemeen bestuur. Nieuwegein valt onder Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

De stijging is deels een gevolg van de inflatie. Ook de extra kosten voor het inspelen op de klimaatverandering, zoals droogte en wateroverlast en het tegengaan van bodemdaling in het veenweidegebied, zorgen voor de tariefstijging.

Welke belastingen zijn er?
Het beheer en onderhoud van het watersysteem en het zuiveren van afvalwater kost geld. Het waterschap ontvangt geen geld van het Rijk of andere overheden, maar heft belasting bij de inwoners en bedrijven binnen het werkgebied. De waterschapsbelasting bestaat uit twee soorten heffingen: de watersysteemheffing en de zuiveringsheffing.

Met de opbrengst van de zuiveringsheffing maken we al het afvalwater van huishoudens en bedrijven schoon. Per dag stroomt er via de riolering maar liefst 220 miljoen liter huishoudelijk afvalwater naar de rioolwaterzuiveringen. Dit afvalwater wordt in deze zuiveringen schoongemaakt.
De watersysteemheffing is voor het onderhoud van dijken en kades. Ook besteden we dit geld aan het op orde houden van de waterkwaliteit en zorgen we er met gemalen en stuwen voor dat er voldoende water beschikbaar is in sloten, plassen en kanalen. Niet te veel en niet te weinig.

Wat betekent dit voor uw aanslag waterschapsbelastingen?
Het tarief voor de zuiveringsheffing daalt dit jaar, maar de lasten voor de watersysteemheffing stijgen. Hoe dit uitwerkt voor uw aanslag, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of u een woning huurt of in eigendom heeft, of dat u eigenaar bent van een agrarisch bedrijf. De watersysteemheffing bestaat namelijk uit verschillende onderdelen. Eigenaren van woningen betalen een tarief gebouwd. Dit tarief daalt met 2,3%. De gemiddelde lasten voor eigenaren van gebouwen stijgen wel, doordat de WOZ-waarde gemiddeld stijgt. Eigenaren van agrarische percelen en wegen, betalen een tarief voor ongebouwde onroerende zaken. Dit tarief stijgt ook. De waterschapsbelastingen voor een agrarisch bedrijf stijgen met 7,4%.

Tramverkeer naar IJsselstein plat vanwege incident op de Koekoekslaan

Door een ongeluk op de tramlijn van Nieuwegein naar IJsselstein is er momenteel geen tramverkeer mogelijk. U-OV denkt tot 17.00 uur tijd nodig te hebben om de verstoring op te lossen.

Het zou gaan om een ongeluk op de overgang bij de Koekoekslaan in de wijk de Doorslag. Er is nog geen vervangend vervoer. ‘Reis met een reguliere buslijn’ zo adviseert U-OV.

U-OV laat weten dat een personenauto op de trambaan is geschept. De precieze oorzaak is onduidelijk. Er zouden geen gewonden zijn gevallen. Inmiddels (16.00 uur) is de tram weggesleept en komt het tramverkeer weer op gang. Rond 17.00 uur zullen alle trams weer op schema rijden.

De afgesleepte tram