Digitale ondersteuning bij verstandelijke beperking

Zorginstelling Abrona, vrijwilligersorganisatie Handjehelpen en Bibliotheek De tweede verdieping in Nieuwegein bieden onder de noemer van de Digibrigade sinds dit voorjaar ook digitale ondersteuning aan cliënten van Abrona. Hiermee springen ze in een gat dat mensen met een verstandelijke beperking op een enorme achterstand zet. De behoefte aan passende digitale ondersteuning blijkt groot. Wat begon als een kleinschalig experiment, ingegeven door een enkele praktijkvraag, ontwikkelt zich dan ook tot een project dat landelijk door andere bibliotheken en zorginstellingen kan worden overgenomen.

“De toenemende digitalisering van de samenleving zorgt voor een behoorlijke uitdaging voor de circa 1,1 mensen met een verstandelijke beperking die Nederland telt. Voor steeds meer handelingen zijn digitale vaardigheden nodig. Beschik je daar niet over dan kom je niet mee”, aldus Angela Meijers, ambulant ondersteuner bij Abrona. “Dit is echt een probleem waar te weinig aandacht voor is. Stel je maar eens voor welke handelingen je dagelijks digitaal verricht; van het verzenden van e-mail, tot het betalen van rekeningen en wat dacht je van zaken als Digi-D en de corona-app. Natuurlijk begeleiden wij onze cliënten op dit vlak, maar naast andere ondersteuningsvragen ontbreekt het in de individuele begeleiding aan tijd en middelen om mensen dit goed aan te leren.” Het samenwerkingsverband tussen Abrona, Handjehelpen en Bibliotheek De tweede verdieping is dan ook uit nood geboren en ontstaan vanuit directe behoefte uit de praktijk.

Expertise samenbrengen
Kiki Bathoorn, programmamaker De tweede verdieping: “Een cliënt van Abrona meldde zich aan voor de reguliere ondersteuning van de Digibrigade. Zijn behoefte en manier van leren week echter zodanig af dat onze reguliere vrijwilligers niet de juiste ondersteuning konden bieden. Zonde natuurlijk; iemand die wil leren wil je niet wegsturen.” Bibliotheek en Abrona gingen in gesprek en betrokken Handjehelpen, die geschoolde vrijwilligers kon bieden. Tineke de Vink, regiocoördinator bij de vrijwilligersorganisatie: “We brachten onze expertises bij elkaar; de bibliotheek zorgt voor het educatieve aanbod, Handjehelpen voor vrijwilligers met kennis van de doelgroep en Abrona ondersteunt waar nodig. Zo begonnen we met een klein groepje en van lieverlee groeide het animo.”

De resultaten van de samenwerking en het nieuwe aanbod zijn succesvol. De deelnemers krijgen de tijd en ruimte om op eigen wijze te leren en stapje voor stapje groeien hun vaardigheden. Vrijwilliger Richard Walhout, tweedejaars student Social Work: “Deze mensen leren veel meer door repeterende handelingen en daar passen we ons aanbod op aan. Wekelijks komen we bij elkaar en we bieden ondersteuning op maat.”

Sociale groei en integrale zorg
Naast het leeraspect zorgt de ondersteuning vanuit de Digibrigade ook voor sociale groei. “Doordat de deelnemers samen bezig zijn, merken ze dat hun leervraag niet vreemd is. Dat sterkt hun zelfvertrouwen”, aldus Angela. “Ook de omgeving van de bibliotheek zorgt voor groei. Het is een fijne plek, waar onze cliënten normaal gesproken nauwelijks komen. Dat dit nu wel gebeurt, doet iets voor hen. Ze participeren niet alleen digitaal, maar ook in de fysieke samenleving. Dat past goed bij het idee van het integrale zorgaanbod; het gat tussen deze doelgroep en de samenleving wordt kleiner gemaakt.”

Vervolg
Na de zomer is de Digibrigade gestart met drie nieuwe groepjes cursisten en de wachtlijst groeit. Handjehelpen en Abrona zouden het concept graag uitrollen naar andere bibliotheken en instellingen. Angela: “Het project staat inmiddels als een huis en kan een-op-een worden overgenomen door andere bibliotheken. De eerste gesprekken hierover worden al gevoerd. Prachtig om te zien wat we hier – letterlijk op de werkvloer – met elkaar neerzetten.”

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk