Glasvezelaanleg in Nieuwegein gestart

De glasvezelaanleg in Nieuwegein is volgens planning gestart. Maandag 31 mei gaat de eerste schop in de grond in de Moerasvaren in de wijk Blokhoeve. KPN verwacht eind 2023 / begin 2024 nagenoeg alle huishoudens in Nieuwegein aangesloten te hebben op het glasvezelnetwerk van KPN.

Op de foto: links wethouder Ellie Eggengoor met Regiodirecteur KPN Willem Offerhaus

In totaal wordt er in Nieuwegein 176 kilometer gegraven en gaat er 1.028 kilometer glasvezelkabel de grond in. De uitrol van glasvezel wordt uitgevoerd door de aannemer Spitters. Bewoners zijn geïnformeerd over deze werkzaamheden. De werkzaamheden zijn gestart in de wijk Blokhoeve. In week 24 volgt de wijk Jutphaas. Daarna zijn Galecop en Batau aan de beurt.

Netwerk steeds intensiever gebruikt
Ellie Eggengoor, wethouder Economische Zaken Nieuwegein: “Ik ben blij dat we nu glasvezel krijgen, want dat helpt ons enorm bij het vinden van een balans tussen thuis werken of op kantoor. En zeker voor mensen met een bedrijf aan huis is glasvezelkabel een mooie kans. Fijn dat Nieuwegein deze voorziening krijgt, want dat past helemaal in de huidige tijd”.

Regiodirecteur KPN Willem Offerhaus: “Er wordt steeds meer van het netwerk verwacht. We staan nog maar aan het begin van wat er allemaal mogelijk is. Daarom investeren wij in de aanleg van glasvezel in Nieuwegein. Glasvezel biedt nu al de capaciteit die we in huis, op kantoor maar ook in bijvoorbeeld het onderwijs en de zorg nodig hebben.”

Stabieler en energiezuiniger
Glasvezel biedt de hoogst mogelijke up- en downloadsnelheid en is een stabieler en betrouwbaarder netwerk dat minder energie verbruikt. Samen met het volledig vernieuwde mobiele netwerk van KPN met 5G, vormt dit het meest moderne en krachtige netwerk waar Nederland tot ver in de 21ste eeuw op kan bouwen.

Mogelijk verhuizing Lidl in Nieuwegein en woningbouw in winkelcentrum Kauwenhof

De Lidl, projectontwikkelaar BPD en de gemeente Nieuwegein hebben een drie-partijenovereenkomst gesloten die de verplaatsing van de Lidl – binnen de wijk Doorslag – van de Kauwenhof naar de Buizerdlaan mogelijk moet maken. De partijen onderzoeken de mogelijkheden voor de herontwikkeling van het winkelcentrum. De supermarktketen zit dit jaar precies 10 jaar in het winkelcentrum in de wijk de Doorslag.

De Lidl kijkt al jaren naar een eventuele uitbreiding van het filiaal op de huidige locatie of een verhuizing van de winkel naar de Buizerdlaan. De beoogde locatie is het gebied waar onlangs het markante gebouw van de Zwolsche Algemeene is gesloopt.

Lidl is sinds 2016 eigenaar van het winkelcentrum. Met het akkoord is de verhuizing van de Lidl een stap dichterbij. De partijen gaan een inspanningsverplichting aan om de verplaatsing van de supermarkt mogelijk te maken, en gaan plannen maken voor een nieuw winkelcentrum. De overeenkomst is het begin van een proces, waarbij het uiteindelijke doel is om bestemmingsplannen te ontwikkelen voor beide locaties. De gemeente laat weten in één procedure de twee bestemmingsplannen te willen ontwikkelen.

De ondertekenaars onderzoeken of het mogelijk is om het Gezondheidscentrum de Roerdomp en de bijbehorende apotheek in het nieuwe complex te behouden. En of het mogelijk is om nieuwe huizen te bouwen op de plek van het winkelcentrum. Een woordvoerder van Lidl laat aan RTV Utrecht weten dat de partijen kijken naar de mogelijkheid voor de herontwikkeling van het winkelcentrum, maar dat er nog geen definitieve besluiten zijn genomen. Het voornemen van de deelnemende partijen is volgens de gemeente om de nieuwe vestiging van de Lidl ‘groter, moderner en duurzamer’ te maken.

De Lidl heeft bij de aankoop van het winkelcentrum in 2016 alle huurcontracten van bestaande winkels overgenomen. Huurcontracten van bijvoorbeeld snackbar Sabina zijn sindsdien niet meer verlengd. Eigenaresse Sabina wil geen commentaar geven aan RTV Utrecht. De Lidl laat weten als eigenaar van het pand “in overleg te zijn met huurders over een oplossing”.

Wel of niet tegen de regels
Volgens verschillende supermarkten uit Nieuwegein en IJsselstein is de eventuele verhuizing van de supermarkt in strijd met de provinciale regels en met het beleid van de gemeente Nieuwegein. Juni vorig jaar stuurde advocaat Hugo Doornhof een brief naar de raad en het college namens onder andere Albert Heijn Hoogzandveld, Boon Food Group en de PLUS J. Schimmel Panoven uit IJsselstein. Hierin stelde Doornhof dat de Buizerdlaan in de ruimtelijke verordening van de provincie Utrecht niet staat aangeduid als ‘bestaand winkelgebied’, en dat een verhuizing alleen in uitzonderlijke gevallen is toegestaan. Van een uitzonderlijke situatie was volgens de advocaat geen sprake.

De gemeente laat in een reactie weten te hebben gekeken naar de gevolgen van de verplaatsing voor de Nieuwegeinse winkelstructuur. “Wij staan dan ook op het standpunt dat de gemeentelijke en provinciale regelgeving hier geen belemmeringen voor hoeft op te leveren”, aldus de gemeente.

Het heeft mijn woonplezier beïnvloed
Buurtbewoners die recht tegenover de ingang van de Lidl wonen, zijn blij als de supermarkt vertrekt. Yvonne van der Mark spreekt van de “rust die weer terugkomt”. Ze vindt het voor haar deur niet veilig voor haar spelende kinderen. “Sommige Lidl-klanten komen hier als een idioot langs”, zegt Van der Mark. Ook bij Angélique van Dijk gaat de vlag uit als de verhuizing straks een feit is. “Het is een drama, al dat vrachtverkeer, stenen palen die eruit gereden worden, rotzooi en enorme druktes en parkeerproblemen, vooral op zon- en feestdagen”, zegt ze.

Voor buurtbewoner Agata (een achternaam wil ze liever niet op de website) heeft de overlast van de Lidl zelfs een rol gespeeld in haar beslissing om te gaan verhuizen. “Het heeft mijn woonplezier zeker beïnvloed, met overlast, drukte, asociaal gedrag, veel troep en karretjes voor de deur”, zegt Agata. “Mijn man is weleens bij de manager van de Lidl langsgeweest, maar die werd niet serieus genomen.”

Thea Van der Helm grijnst en doet haar vuisten in de lucht als ze het nieuws hoort. Ze heeft, net als haar buren, veel overlast ervaren van winkeliers en vrachtwagens. Het liefst ziet ze dat er een kleine supermarkt voor in de plaatst komt, waar niet ‘de hele omgeving’ op afkomt. “Maar dit mag niet van de gemeente, terwijl dit altijd zo is geweest”, zegt Van der Helm.

Toch is niet iedereen blij met de verhuizing, vooral bij de omwonende aan de andere kant van het spoor. Yvonne de Jong vindt het wel jammer. “Het is wel makkelijk, zo dichtbij”, zegt De Jong. Patrick (achternaam hoeft van hem niet) woont aan de overkant van de weg aan de Aalscholver. “Aan deze kant vinden de meeste mensen het wel prima, hier klagen niet zoveel mensen”, zegt Patrick. Yvonne de Jongh vindt het wel jammer dat de Lidl verdwijnt. “Hij is zo lekker dichtbij.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht

Provincie Utrecht start proef: wordt deze smeerauto het wondermiddel tegen piepende trams?

Eindelijk minder nat en koud weer, het is een opluchting voor velen. Nadeel: bij droger en warmer weer maakt de tram tussen Utrecht, Nieuwegein-Zuid en IJsselstein meer geluid. En dit zogeheten ‘booggeluid’ was de laatste tijd al onderwerp van gesprek, met name onder inwoners van IJsselstein. Daarom heeft de provincie vannacht een speciale smeerauto ingezet, om deze piepende rails tegen te gaan.

“We hebben de auto geleend van de gemeente Amsterdam, waar ze dezelfde klachten hebben”, vertelt Ron van Dopperen van de provincie Utrecht. “Eerst werd er handmatig gesmeerd door medewerkers van de provincie, een lapmiddel. Nu hebben we met deze installatie automatisch kunnen smeren over beide sporen.”

Nagels over het schoolbord
Vanwege onderhoud en gedoe met een vergunning reed de tram lang niet. Maar sinds enkele maanden rijdt de tram tussen Utrecht, Nieuwegein-Zuid en IJsselstein weer en dat bleef niet onopgemerkt. Met name in IJsselstein klaagden omwonenden over het piepende geluid. “Alsof iemand met zijn nagels over het schoolbord krast”, zei één van hen eerder tegen RTV Utrecht.

“Waar trams rijden, zal altijd wel geluid voorkomen”, zegt Van Dopperen. “Het is nu alleen de laatste tijd met name bij IJsselstein wel heel erg. Daarom proberen we deze smeerauto nu uit, om te kijken of we het op willen nemen in ons assortiment.”

Wondermiddel
Mocht de auto een wondermiddel blijken, wil de provincie ook zo’n smeerauto aanschaffen. “Maar we kijken ook naar smeerinstallaties die aan de rails worden bevestigd en dus lokaal – met name in de bochten – hun werk kunnen doen.”

De komende zes weken wordt de smeerauto twee keer per week ‘s nachts ingezet.

Zonnig NLdoet in Nieuwegein

In Nieuwegein werd afgelopen vrijdag en zaterdag volop geklust bij zo’n 20 organisaties tijdens NLdoet. Het Oranje Fonds had deze vrijwilligersactie verschoven van maart naar mei. Gelukkig kon er buiten, rekening houdend met de Coronamaatregelen, al weer veel werk worden verzet.

Bij korfbalvereniging Koveni werd het buitenmeubilair opgeknapt

Na tijden van wisselvallig weer, was het nu eindelijk heerlijk warm en zonnig. Met veel enthousiasme waren de vrijwilligers aan de slag. Zo werd veel werk verzet bij onder meer de Kruidentuin, Cirkeltje Rond, sportverenigingen Koveni en Atverni, Reinaerde de Lijsterbes, de bouwspeeltuinen Bouwgein en Jeugdland en Amateurtuindersvereniging Ons Belang.  Ook de burgemeester en de wethouders waren op verschillende plekken actief.

Normaal gesproken klussen op vrijdagochtend ook altijd studenten mee van de opleidingen Facilitaire dienstverlening van het Horeca & Toerisme College. Helaas was dat dit jaar niet mogelijk, maar ze wilden wel graag wat betekenen voor de stad. Daarom hebben ze in de ochtend kaarten geschreven op school en deze hebben ze samen met plantjes gebracht bij verschillende locaties van ZorgSpectrum. De plantjes en kaarten werden verspreid onder de bewoners. De attentie werd erg gewaardeerd. ‘’De bewoners zijn superblij met hun plantjes en kaarten. Ik moest de organisatie van de bewoners hartelijk bedanken’’, aldus één van de activiteitenbegeleiders van ZorgSpectrum.

Samen met het VrijwilligersHuis Nieuwegein heeft Samen voor Nieuwegein alle klussen bezocht. ‘’We hebben foto’s gemaakt en een bedankje achtergelaten voor de deelnemende vrijwilligers. Er was heel veel enthousiasme en vrolijkheid. Je hoorde vaak dat mensen het erg leuk vonden om na een lange tijd van binnen zitten, samen weer aan de slag te gaan. Er werd dan ook op alle locaties veel werk verzet. Het was erg leuk om dit samen met de medewerkers van het Vrijwilligershuis te doen’’, aldus Karin Beenen van Samen voor Nieuwegein.

Studenten van het Horeca & Toerisme College hebben plantjes en kaarten bezorgd bij verschillende locaties van ZorgSpectrum

Zoete Zoenen op Cityplaza zoekt jongeren

Op 3 april dit jaar opende Stichting De Ruilfabriek haar derde vestiging, Zoete Zoenen op Cityplaza in Nieuwegein. En dit met groot succes! Deze locatie in de binnenstad van Nieuwegein is speciaal ingericht om jongeren te begeleiden.

De Zoete Zoenen winkel, is op zoek naar jongeren die langdurig thuis zijn, vastgelopen zijn op school of in het werk, maar ook bijvoorbeeld jongeren met een Wajong-uitkering.

Bij de Zoete Zoenen locatie is een coaching programma actief, om de jongeren op zijn of haar tempo, terug de maatschappij in te krijgen. Binnen het Zoete Zoenen concept geloven wij dat kracht sterker is dan kwetsbaarheid en geven wij laagdrempelig structuur aan de jongeren. Tijdens dit traject leer je structuur in je leven te krijgen, leer je hoe een winkel werkt en ga je aan de slag met andere jongeren om je doelen te bereiken. Op jouw tempo, op jouw manier, onder begeleiding van twee coaches.

Heb je interesse? Of willen bijvoorbeeld je ouders meer over ons weten? Neem contact met ons op via werkcoach.deruilfabriek@gmail.com.

Algemene Hulpdienst Nieuwegein al 47 jaar actief in jarige gemeente

Op 1 juli 1971 werden de gemeenten Jutphaas en Vreeswijk samengevoegd en ontstond de nieuwe gemeente Nieuwegein. Drie jaar later (oktober 1974) nam Thea Rombouts het initiatief voor de oprichting van een Hulpdienst in Nieuwegein, voorloper van de Algemene Hulpdienst Nieuwegein (AHN). Alhoewel er door de jaren heen veel is veranderd in Nieuwegein en het sociale domein, zijn de doelstellingen en de principes van waaruit de AHN handelt nog altijd gelijk. De kracht van de AHN zit in het feit dat het een zelfstandige Vereniging is van, voor en door inwoners uit Nieuwegein, waarin zowel dragende als vragende inwoners (als vrijwilliger en/of deelnemer) mee kunnen doen. De AHN zet hierbij sterk in op ‘gemeenschapsvorming’ en inwoners worden gestimuleerd om naar elkaar om te zien. Momenteel zijn er meer dan 150 vrijwilligers actief voor de AHN; inwoners die medeverantwoordelijkheid nemen voor een sociaal Nieuwegein!

Ontstaan van de AHN in Nieuwegein
Nieuwegein werd ontwikkeld als gevolg van het “groeikernenbeleid”. De jaren zeventig waren de hoogtijdagen van de woningbouw in Nieuwegein. Dit ging gepaard met een groei van het inwonertal tussen 1970 en midden jaren tachtig van 13.000 naar 54.000; een groei van maar liefs 300%. De lokale voorzieningen liepen in deze jaren sterk achter bij de groei van het aantal inwoners. In deze beginjaren was niet alleen het volume van het maatschappelijk werk onder de maat, het was ook versnipperd over drie instellingen, die elk vanuit hun eigen overtuiging en territorium werkten. Dit was de context waarin de Hulpdienst in 1974 werd opgericht.

Thea Rombouts nam het initiatief voor de oprichting van een hulpdienst vanuit een signaal van haar echtgenoot die als maatschappelijk werker “immateriële dienstverlening“ bij de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) in Nieuwegein werkte. In het eerste contactblad van de Hulpdienst, dd. 30 oktober 1979, staat hierover vermeld:

‘Onze hulpdienst werd in het leven geroepen, nadat men via de Gemeentelijke Sociale Dienst had vernomen, dat vele mensen in Jutphaas en Vreeswijk vaak met hun problemen noch bij de ene noch bij de andere instelling terecht kunnen en tussen wal en schip dreigden te vallen. Dit omdat het om problemen gaat die niet tot het werkterrein van deze instellingen behoren.’

In eerste instantie was de hulpdienst bestemd voor Jutphaas, maar toen meldingen van hulpvragen ook uit Vreeswijk kwamen, voor heel Nieuwegein. De eerste jaren bestond de hulpdienst uit een werkgroep, en had nog geen juridische status. In deze oriëntatiefase, splitste Zuid zich af om zich aan te sluiten bij de landelijke organisatie “Graag gedaan”; Noord ging in deze periode verder als Vrijwillige Hulpdienst Jutphaas (VHJ). In 1978 gingen de beide hulpdiensten weer intensief samenwerken.

Door de snelle groei van de gemeente Nieuwegein en daarmee samenhangend het aantal hulpvragen zag de VHJ zich in 1978 genoodzaakt een aantal wijzigingen aan te brengen. Het belangrijkste was dat ze haar naam veranderde in Algemene Hulpdienst Nieuwegein (AHN). Hiermee werd duidelijk dat de Hulpdienst er was voor alle inwoners van Nieuwegein. Daarbij werd de AHN op 21 maart 1978 een stichting, om zodoende continuïteit te waarborgen en voor diverse belangrijke zaken rechtsgeldigheid te waarborgen. Op 1 september 1981 ging hulpdienst Graag Gedaan op in de AHN.

Aansluiting op de ontwikkelingen in de samenleving
1974 – 1989: Vangnet voor inwoners die met hun problemen nergens terecht konden. Het vrijwilligerscorps bestond tot halverwege de jaren negentig voornamelijk uit (jonge) huisvrouwen. Zij vestigden zich in de sterke groeiperiode (1970-1985) in Nieuwegein als jongvolwassene en stichtten een gezin. De arbeidsparticipatie van vrouwen was destijds gering en als nieuwkomers hadden zij geen sociaal netwerk. Zij voelden zich opgesloten in hun woonwijken waar ze niemand kenden en ook weinig contactmogelijkheden hadden. De nieuwe woonwijken hadden immers uitsluitend een verblijfsfunctie (slaapfunctie) en het voorzieningenniveau in Nieuwegein liep sterk achter op de woningbouw. Het vrijwilligerswerk bood hen niet alleen voldoening, maar ook de mogelijkheid om sociale contacten op te doen.

Gedurende de eerste 15 jaar (1974-1989) van het bestaan van de AHN schommelde het aantal hulpinzetten tussen de 300 en 700 inzetten op jaarbasis. In deze beginfase werd er van huis uit gewerkt. Contactpersonen stonden met naam en privé telefoonnummers op affiches en wekelijks in de krant. De hulpdienst was dag en nacht, ook in het weekend bereikbaar, omdat mensen in nood op kritieke momenten anders nergens heen konden met hun problemen.

1989 – 2011: Groei van laagdrempelige hulp en samenwerking met de (formele) zorg. In 1989 vond de AHN enige tijd onderdak bij de Centrale voor Thuiszorg (het huidige Vitras /Santé Partners). Vanaf dat moment was de AHN gedurende werkdagen bereikbaar op één centraal telefoonnummer. Bij geen gehoor kon men inspreken op het antwoordapparaat. Hulpvragen werden tijdens werkdagen binnen 24 uur opgepakt en z.s.m. bemiddeld. Deze werkwijze vormt nog steeds de basis van de hulpbemiddeling van de AHN. Sinds de aanschaf van een computer en introductie van de AHN-website in 2005 echter, worden hulpvragen steeds vaker digitaal aangemeld.

De Centrale voor Thuiszorg dateerde van 21 september 1988 en werd mogelijk gemaakt door het project Geïntegreerde Ouderenzorg Nieuwegein (GON). Met ingang van 1990 werden de taken van de Stichting Welzijn Ouderen Nieuwegein (SWON) belegd in de Centrale voor Thuiszorg en ging verder onder de naam Netwerk Vrijwilligerszorg (NVZ). In het NVZ werkten vrijwilligersorganisaties en zorgorganisaties die vrijwilligers inzetten, samen. Vraag en aanbod op het gebied van vrijwilligerswerk konden in het NVZ beter op elkaar worden afgesteld. De toenmalige voorzitter van de AHN kwam als coördinator NVZ in dienst van de Centrale voor Thuiszorg.

De oprichting van het NVZ en verhuizing van de AHN naar het pand van de Centrale voor Thuiszorg had grote gevolgen. Het aantal hulpaanvragen verdubbelde. Enerzijds doordat de vindbaarheid en de bereikbaarheid met één duidelijk telefoonnummer verbeterde. Anderzijds doordat de gezinszorg, het kruis- en maatschappelijk werk veel hulpvragen doorspeelden naar de vrijwilligers van de AHN. Ook de Stichting Begeleid Wonen Utrecht (SBWU, het huidige Lister) deed veelvuldig beroep op de AHN voor (begeleid) vervoer van haar bewoners. Het aantal hulpinzetten schommelde tussen 1989-2011 tussen de 1.100 en 2.600 inzetten op jaarbasis. Met de aanschaf van een eigen busje door de SBWU (in 2007), daalde de vraag naar (begeleid) vervoer. Vanaf midden jaren werd het steeds lastiger om voldoende vrijwilligers te binden, omdat veel huisvrouwen betaald (parttime) werk hadden. Waren er in de hoogtijdagen van de jaren 90 nog 75 AHN-vrijwilligers actief, op het dieptepunt in 2005 waren er nog maar 30 AHN-vrijwilligers. De instroom van nieuwe vrijwilligers bestond in toenemende mate uit inwoners die met (vervroegd) pensioen gingen, waardoor de gemiddelde leeftijd toenam en de man/vrouw-verhouding rond 2010 ongeveer gelijk was.

2011 – 2021 (heden): Sterke groei, meer maatwerk en verbreding van de dienstverlening en samenwerking met de (in)formele zorg gericht op participatie van (kwetsbare) inwoners
Vanaf 2011 groeide de vraag naar individuele hulp en ondersteuning sterk en ging gepaard met een toename van het aantal hulpvragers met een langdurige zorgvraag en/of met meervoudige problematiek. Dit laat zich verklaren doordat vanaf 2010 taken ‘langdurige ondersteuning, begeleiding en zorg’ geleidelijk vanuit de AWBZ werden overgeheveld naar de Wmo. Gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wmo, hanteren hierin sinds 2011 een ‘gekantelde’ manier van werken. Deze houdt in dat eerst de zelfredzaamheid en mogelijkheden van burgers zelf aangesproken wordt en een beroep wordt gedaan op hun sociale omgeving en afgestapt is van standaard voorzieningen uit de Wmo. Naast de decentralisatie van zorgtaken vanuit het Rijk naar gemeenten, werden vanaf 2015 ook taken op het gebied van werk en jeugdhulp overgeheveld van Rijk naar gemeenten. Ook bij de overheveling van deze taken streven gemeenten sindsdien een ‘gekantelde’ manier van werken na. Deze ingrijpende operatie wordt algemeen aangeduid als de ‘transformatie in het Sociale Domein’.

Deze ‘transformatie’ veroorzaakte vanaf 2011 een flinke groei van het aantal hulpvragen bij de AHN. Steeds meer formele en informele zorg- en welzijnsorganisaties verwezen kwetsbare inwoners naar de AHN, waardoor het aantal individuele hulpvragers tussen 2010-2020 groeide van 130 naar 310 en het vrijwilligersbestand in deze periode groeide van 41 naar 142. Ongeveer de helft van de individuele hulpvragers die tussen 2016 en 2018 geholpen werden, waren verwezen door andere organisaties. De hulpverlening van de AHN verbreedde in die tijd. Naast de grote vraag naar praktische hulp (begeleid vervoer, klusjes in/om huis, doen van boodschappen), nam ook de vraag naar sociale ondersteuning (sociaal contact, regelhulp, thuisadministratie, (duo)fietsen, etc.) gestaag toe. Tussen 2011 en 2018 steeg het aantal hulpinzetten voor (kwetsbare) inwoners bij de AHN van 1.100 naar 6.000. Door beleidswijzigingen, zoals de invoering van het Wmo-abonnementsrecht (2019) en het Automaatje (2018), daalde vanaf 2018 de vraag naar vooral praktische hulp (vervoer, boodschappen) en in mindere mate de vraag naar sociaal contact. Al herstelde de vraag naar sociaal contact zich in 2020 weer enigszins als gevolg van de coronapandemie.

Door de automatisering van het ‘matchingsproces’ in 2011, lukte het de AHN om goed in te spelen op de sterke groei in de hulpvraag, die tevens gepaard ging met een toename van het aantal hulpvragers met een langdurige zorgvraag en/of met ernstige/ meervoudige problematiek. De papieren kaartenbak maakte plaats voor een digitaal klant-relatie-systeem, waardoor de AHN sneller en nauwkeuriger een ‘match op maat’ kon maken en tevens aan kon haken op de toenemende flexibilisering van het vrijwilligerswerk.

De AHN slaagde erin om voldoende competente ‘uitvoerende’ vrijwilligers aan zich te binden om de veranderende vraag en complexiteit van hulpvragers met vrijwilligers op te vangen. Lange tijd wist de AHN ook de organisatie en coördinatietaken nog met vrijwilligers op te lossen. Maar vanaf medio 2016 lukte dat gezien de toenemende complexiteit niet meer, waardoor de continuïteit van de AHN in het geding kwam. Gemeente Nieuwegein bleek bereid om een noodzakelijke vaste basis van beroepskrachten bij de AHN te subsidiëren, om actief in te kunnen blijven spelen op de ontwikkelingen die er vanuit de samenleving op de AHN af komen. De gemeente adviseerde het AHN-bestuur wel om goed na te denken wat voor organisatie de AHN in de toekomst wil zijn en hoe zij invulling wil geven aan het werkgeverschap.

Daarop nodigde het bestuur de vrijwilligers uit voor een strategische discussie over de toekomst van de AHN. De vrijwilligers onderkenden de noodzaak om de AHN te versterken met een noodzakelijke basis aan betaalde krachten, opdat de organisatie kon blijven inspelen op de ontwikkelingen die er op de AHN afkomen. Zij onderkenden ook risico’s die gepaard gaan met de introductie van beroepskrachten. Het behoud van de AHN-identiteit ‘van, voor en door inwoners uit Nieuwegein’ werd belangrijk gevonden en een ruime meerderheid bleek de voorkeur te geven aan een verenigingsmodel boven een stichtingsmodel (de toenmalige bestuursvorm). Dit omdat het verenigingsmodel in vergelijking met het stichtingsmodel betere garanties biedt voor het bewaken van de eigen koers en identiteit van de AHN. In een vereniging ligt de uiteindelijke zeggenschap immers bij de leden (vrijwilligers). En vrijwilligers vormen de basis van de AHN.

Op 29 december 2017 werd de Stichting AHN formeel omgezet naar de Vereniging AHN. Tevens werd de AHN in 2017 voor het eerst in haar 43-jarig bestaan werkgever. Mede hierdoor, maar ook door subsidievoorwaarden en wet- en regelgeving namen de regeldruk en administratieve lasten toe. Voor een goede bedrijfsvoering dient aan tal van voorwaarden worden voldaan, zoals ANBI-voorwaarden, AVG-voorwaarden, vastleggen van strategisch beleid, jaarplannen en jaarverantwoordingen, beleid en regelgeving voor vrijwilligers (VOG), diverse verzekeringen en onderhoudscontracten, jaarlijkse tevredenheidsonderzoeken en accountantscontroles. Op bestuurlijk vlak werd op verzoek van de gemeente besloten tot rolscheiding van de historisch gegroeide dubbelrol van de bestuursvoorzitter (vrijwilligersfunctie) die tevens de directeursrol (beroepskracht) vervulde. Deze scheiding ging, conform de principes van ‘goed bestuur’, gepaard met een wijziging van het bestuursmodel van ‘instruerend bestuur’ naar ‘toezichthoudend bestuur’.

In het licht van voornoemde ‘transformatie’ en op verzoek van de gemeente Nieuwegein, zette de AHN nieuwe activiteiten op ter bevordering van de participatie van kwetsbare inwoners, zowel als deelnemer alsmede vrijwilliger. Dit resulteerde in 2018 o.a. in een uitbreiding van het activiteitenaanbod met groepsactiviteiten gericht op eenzaamheids- en armoedebestrijding, waarbij tevens vrijwilligerswerk geboden wordt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze groepsactiviteiten zijn in 2019 verder uitgebreid voor jong volwassenen (25-40 jarigen) met een arbeidsbeperking.

Met de uitbreiding van de dienstverlening met voornoemde activiteiten, is het accent van de AHN nog sterker komen te liggen op participatie van inwoners met een sociale of mentale kwetsbaarheid. Dat is zichtbaar in de verbreding van de diversiteit aan inwoners en vrijwilligers die de AHN bereikt. Ook bij de individuele hulpverlening bereikt de AHN steeds meer inwoners die sociaal of mentaal kwetsbaar zijn en mensen met multi problematiek.

Deze ontwikkelingen vertaalden zich in een verschuiving van de dienstverlening. Was de AHN-dienstverlening in het verleden vooral praktisch van aard en gericht op individuele ondersteuning, tegenwoordig is onze ondersteuning sterk gericht op het bevorderen en herstellen van het sociaal functioneren van kwetsbare inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben om mee te kunnen doen in de samenleving. Daarvoor zet de AHN een mix van instrumenten in, bestaande uit de individuele hulp- en ondersteuning, het organiseren van laagdrempelige groepsactiviteiten en het bieden van vrijwilligerswerk aan inwoners met een tijdelijke of blijvende afstand tot de arbeidsmarkt.

De toenemende complexiteit vertaalde zich o.a. in een intensievere samenwerking met andere maatschappelijke organisaties en ook gaat steeds meer aandacht uit naar het afbakenen van hulpvragen en het maken van ‘maatwerkkoppelingen’ en het verwijzen naar andere organisaties die een passender aanbod hebben. Deze ontwikkelingen vragen meer afstemming met professionele organisaties en goede begeleiding van vrijwilligers door de aanwezige beroepskrachten op kantoor. Er gaat dan ook veel aandacht uit naar signalering en de diverse vormen van scholing, zoals trainingen, intervisies en voorlichting.

Toen in 2020 de coronapandemie de samenleving in haar greep hield, werd alles uit de kast gehaald om (kwetsbare) inwoners waar mogelijk te ondersteunen. Nooit eerder werd zo sterk ervaren hoe belangrijk het onderlinge contact tussen vrijwilligers, deelnemers en hulpvragers voor eenieder is. En juist in deze periode bleek de samenwerking met formele en informele partnerorganisaties cruciaal in de gezamenlijke ondersteuning van kwetsbare inwoners.

De AHN bleek wederom een flexibele organisatie te zijn en zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Mede door deze flexibiliteit en het snel kunnen inspelen op de maatschappelijke omstandigheden is de AHN nu 47 jaar jong, springlevend en niet meer weg te denken uit Nieuwegein!

Expositie: ‘Feestelijke boten’ in KunstGein podium

50 jaar Nieuwegein! overal zijn er feestelijke boten te zien, voor het raam, in de tuin of balkon. KunstGein Podium viert dit feest mee! De expositie maakt deel uit van het evenement ‘Nieuwegein 1 groot museum’. Van 31 mei tot en met 19 juni is er een groot variëteit kunst te zien met als thema ‘Boten’, dankzij de kunstenaars die deze expositie mogelijk hebben gemaakt. Een ieder met zijn eigen stijl en samen vormen de getoonde werken een feestelijk maritiem geheel.

Tijdens de expositie zijn er werken te zien van de keramisten: Tanja de Rijk, Lea Wijnhoven, Wil Udo en Jacqueline Tijssen. Ook zijn er diverse schilderijen van: Heleen van Zaanen, Bushra Cheema, Hennie van Ling, Monique Willemse, Lisa Peters Esvelt en pastellisten: Simone van Belkom, Jan Muller, Nancy Boone, Henc Smit en Sylvia Kramer.

KunstGein Podium is gedurende deze expositie alle dagen van de week open van 12.00 uur tot 16.00 uur (behalve op de zondag). Feest mee en kom kijken. Zo mis je de boot niet!.

Je vindt Podium in het atrium (begane grond) van het Stadshuis in de binnenstad van Nieuwegein. Vergeet niet ook de etalage aan Raadstede 75 te bekijken.

Op de foto een van de deelnemende kunstenaars, Simone van Belkom

GroenLinks Doet de Kruidentuin

Op zaterdag 29 mei heeft de fractie en het bestuur van GroenLinks Nieuwegein de Kruidentuin aan de Nedereindseweg onder handen genomen.

De kruidentuin is een prachtig groene oase waar keukenkruiden, medicinale kruiden en geurkruiden uitbundig bloeien dankzij de aandacht van de vrijwilligers. Het is een heerlijke plek waar iedereen vrij doorheen mag lopen en er zijn bankjes om even tot rust te komen en te genieten van de kleurpracht en heerlijke geuren terwijl de vogels een concert geven.

Vandaag was het ook het decor van één van de Nieuwegeinse acties van NL Doet. Vandaar dat GroenLinks hier de handen uit de groene jasjes stak om de paden onkruid-vrij te maken en planten te snoeien zodat de kruiden hier weer uitbundig verder kunnen groeien.

Meld je aan voor de buurtsoap serie: ‘Geina’

We kennen allemaal series als The Bold and the Beautiful, Goede Tijden, Slechte Tijden en Friends … Maar binnenkort kan ook Geina, de buurtsoap aan dit iconische rijtje worden toegevoegd.

Dit jaar, op 1 juli 2021 bestaat Nieuwegein 50 jaar en hoe kan dit beter gevierd worden dan met ons eigen verhaal? Daarom gaat Stadstheater en Kunstencentrum DE KOM een buurtsoap maken, in samenwerking met presentator en theatermaker Oscar Kocken, schrijver Lucas de Waard én natuurlijk de bewoners van Nieuwegein.

Samen gaan we op zoek naar de Nieuwegeinse trots en identiteit en naar datgene wat ons bindt. Wat leeft er in de verschillende wijken en welke anekdotes moeten er gedeeld worden? Daarnaast zou een soap geen soap zijn zonder een gezonde dosis hartstocht, intrige, spanning, humor en aan het einde van elke aflevering natuurlijk een cliffhanger. De buurtsoap wordt gemaakt door en voor de bewoners van Nieuwegein, waarin heden, verleden en tradities samen worden gebracht. Na een feestelijke rode-loper première in DE KOM, gaat de buurtsoap “on tour” langs scholen en buurthuizen.

Meedoen
Iedereen kan meedoen aan de buurtsoap. Iedereen die het leuk vindt om te acteren, verhalen te delen of achter de schermen te werken, kan zich opgeven via: buurtsoap@dekom.nl.

Mooi weer, auto zoekt verkoeling in het Amsterdam-Rijnkanaal

Toen vrijdagmiddag (28 mei) de bestuurder van deze auto even in het gras langs de Overeindseweg wilde parkeren vergat hij de handrem aan te trekken. Met als gevolg dat de auto – gelukkig zonder inzittenden – op eigen gelegenheid het Amsterdam-Rijnkanaal inreed. Het gebeurde vanmiddag rond 14.00 uur.

Onder toezicht van Rijkswaterstaat maakten duikers kabels vast aan de achterwielen en werd de auto alweer snel aan de kant gehesen en op zijn wielen gezet. Het is onbekend of de bestuurder zijn auto nog kon starten of dat deze moest worden afgesleept door een bergingsbedrijf.

Onze fotograaf Paul Oor was ter plekke en maakte de foto’s.