Start bouw nieuwe werkplaats tramremise Nieuwegein

Over twee weken start de bouw van een nieuwe werkplaats op de tramremise in Nieuwegein. Provincie Utrecht en aannemer De Vries & Verburg tekenden op maandag 4 september.  het contract voor deze opdracht. Vanuit deze nieuwe werkplaats wordt het tramverkeer op de Uithoflijn ondersteund. Later fungeert de werkplaats als centrale spil voor het onderhoud van nog meer nieuwe trams. Deze gaan vanaf 2020 behalve in Utrecht ook in Nieuwegein en IJsselstein rijden.

Met de ondertekening van dit contract komt de bouw van de nieuwe tramremise in een belangrijke vervolgfase. Nadat begin dit jaar Strukton Rail een start heeft gemaakt met de uitbreiding van het spoor op de remise, wordt nu ook een nieuw gebouw neergezet waar alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak komen. Er wordt een moderne werkplaats gebouwd die is voorzien van bijpassende onderhoudssystemen met daaraan gekoppeld een kantoor voor de beheerder provincie Utrecht en vervoerder U-OV. In dit nieuwe kantoor komt ook de verkeersleiding die al het tramverkeer aanstuurt.

Meer capaciteit voor onderhoud
De nieuwe werkplaats krijgt met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit. Dit is nodig vanwege de uitbreiding van de Utrechtse tramvloot. De monteurs kunnen vanaf een verhoogd bordes werken aan de nieuwe CAF trams die momenteel binnenkomen voor de Uithoflijn. De werkplaats is daarnaast ook geschikt voor het onderhoud aan de huidige trams die momenteel op de baan rijden. Aannemer De Vries & Verburg coördineert tijdens de uitvoering van dit bouwproject het inbouwen van de diverse onderhoudsinstallaties, zoals de wasstraat, spuitcabine en de hefsystemen.

Neem hier een kijkje in de nieuwe tramremise middels virtual reality.

Impressie van de nieuwbouw

Integraal ontwerp
Het integrale ontwerp van de nieuwe werkplaats met kantoor – van de hand van Studio Marsman – houdt rekening met de directe omgeving op de remise en heeft een open en functionele uitstraling. De werkplaats wordt uitgevoerd in een staalconstructie op een gestorte betonnen vloer. Op de staalconstructie worden sheddaken aangebracht, wat zorgt voor veel natuurlijk licht. Vanaf het kantoor op de eerste verdieping is direct zicht op het onderhoudswerkzaamheden beneden in de werkplaats. Bij de bouw worden verder duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals het toepassen van goede gebouwisolatie, warmte-koudeopslag, ledverlichting en vloerverwarming. Het kantoor zal bestaan uit twee bouwlagen, voorzien van een lift. Het biedt ruimte aan ruim 70 werkplekken.

Klaar voor de toekomst
De planning van de bouwactiviteiten op de remise in Nieuwegein is berekend op een toekomstvast scenario. Er zal voldoende spoor en onderhoudscapaciteit zijn om de trams voor de Uithoflijn te ontvangen. Daarnaast is de nieuwe remise ook geschikt om de langere trams van 75 meter te ontvangen, die vanaf 2020 binnenkomen en tevens in Nieuwegein en IJsselstein worden ingezet. Tijdens de bouw van de nieuwe werkplaats blijft de huidige werkplaats in bedrijf, zodat alle onderhoudswerkzaamheden door kunnen draaien.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk