De afgelopen periode was het duidelijk merkbaar. Komkommertijd voor de lokale kranten die op de deurmat vielen. Dunne edities met weinig tot geen informatie. Dun. Het is eigenlijk zonde van het papier dat het nog bezorgd werd. Is er dan geen nieuws? Zijn er te weinig mensen die iets via de krant willen meedelen? Of bepaalt het aanbod van de reclame de dikte van de krant? Dat laatste is zeker waar. In de vakantieperiode worden weinig advertenties geplaatst. De inkomsten zijn voor de media daardoor lager. Advertenties moeten geplaatst worden, zij zijn de financiële basis voor de uitgifte van de krant. Blijft er nog ruimte over, dan mag dit worden gevuld door de journalisten, columnisten etc..
Leest men de krant, dan valt het op dat er dikwijls zo veel informatie over activiteiten buiten Nieuwegein in staat. Ongeacht de inhoud van het geschrevene kan men zich afvragen of in de huis-aan-huisbladen van onze buurgemeenten ook zoveel over onze stad vermeld staat. Er valt ook bij ons genoeg te beleven en te vermelden. Het is daarom mijn inziens jammer dat de beide lokale huis-aan-huisbladen midden in de week verschijnen. Door de dezelfde tijdspanne van informatie te overbruggen is het moeilijk om verschillende stukken te schrijven. Nu de gemeenteraad terug is van het zomerverlof, is er beslist weer het nodige te vermelden. Veel woensdagavonden kunnen de inwoners op het oude gemeentehuis en straks in het nieuwe Stadshuis terecht om meer over het reilen en zeilen van onze stad te weten te komen. Een snelle berichtgeving naar de burger met een vrijdagkrant is toch anders dan een woensdagkrant van de volgende week.
Wat rest ons voor een snelle berichtgeving? Ja, de digitale media. Alleen hier zijn speciale mensen voor nodig. Niet alleen voor de techniek van leesbaarheid op een beeldscherm, maar zeker over wat men wel en niet vertelt. Immers wat men schrijft, is niet altijd in een kort tijdsbestek grondig te verifiëren en kan daardoor niet altijd diepgaand zijn. Het verkrijgen van ruimte voor een columm lijkt een vrijbrief te zijn geworden, om het gal te spugen en van alles in het rond te strooien. Vaak niet verifieerbaar en slechts vanaf een (negatieve) zijde belicht. Digitale media. De burger kan steeds minder zonder, om goed op de hoogte te blijven. Het nieuws van en over Nieuwegein is niet meer lokaal en kan ons zeker ook internationaal te bereiken. Dorpsomroeper er valt veel te vertellen over onze stad!
Noot redactie: Gelukkig hebben we De Digitale Stad Nieuwegein, en dit al 15 jaar lang!
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.