Nieuwegeiner Klaiber terug bij FC Utrecht

De Nieuwegeiner Sean Klaiber keert na twee jaar Ajax terug bij zijn oude liefde FC Utrecht. De 28-jarige rechtsback maakt transfervrij de overstap en heeft voor drie jaar getekend bij FC Utrecht.

Klaiber begon in de jeugd bij SV Geinoord uit Nieuwegein en stroomde later in in de jeugdopleiding van FC Utrecht. Hij debuteerde in 2014 in het eerste elftal van FC Utrecht. Na een halfjaar op huurbasis bij FC Dordrecht te hebben gespeeld, in het voorjaar van 2015, groeide Klaiber uit tot vaste te waarde bij Utrecht.

In 2020 vertrok Klaiber in het kielzog van Erik ten Hag, met wie hij bij FC Utrecht al samenwerkte, voor meer dan vier miljoen euro naar Ajax. In zijn eerste jaar in Amsterdam speelde Klaiber 23 officiële wedstrijden, waaronder drie in de Champions League.

In de voorbereiding op het vorige seizoen raakte Klaiber zwaar geblesseerd aan zijn knie. Hij keerde in het voorjaar terug op het trainingsveld, maar heeft sinds die tijd alleen oefenwedstrijden gespeeld.

Vrijwilligers Max Mobiel gezocht

De meest vernieuwende dienst die vanaf september wordt aangeboden in Nieuwegein, is de Max Mobiel. De Max Mobiel is een klein elektrisch autootje met chauffeur die (minder mobiele) buurtgenoten van A naar B kan brengen.

Voor wie is de Max Mobiel
Wil je op bezoek bij familie? Heb je een tandartsafspraak? Wil je iets afgeven bij het postkantoor? Heb je een afspraak in het ziekenhuis? Wil je even winkelen op Cityplaza? Of moet je hond naar de dierenarts? En heb je zelf geen vervoer of ben je slecht ter been? Boek dan een ritje met de Max Mobiel voor maar € 1,-! Het autootje is smal en rijdt op het fietspad of op de stoep waardoor je overal voor de deur afgezet kan worden. Je kunt een boodschappentas, een wandelstok of een rollator meenemen. Zelfs een kleine opvouwbare rolstoel past erin! Let op: De Max Mobiel rijdt pas vanaf september en is nog niet te boeken.

Wordt vrijwilliger!
Wil je ook chauffeur worden? Ben jij sociaal aangelegd, lijkt het je wat om in het leuke en gekleurde wagentje rond te rijden? Heb je minstens een halve dag per week de tijd en minimaal een brommerrijbewijs? Dan zoekt de organisatie jou!

Er wordt gezorgd voor een rijtraining met bijbehorend certificaat en omdat soms kwetsbare cliënten zullen meerijden zal een VOG (verklaring omtrent gedrag) van kracht zijn. Aanmelden als vrijwilliger kan via het telefoonnummer: 06 20 11 10 22, of stuur een e-mailtje naar: maxmobielcityplaza@citymobielnieuwegein.nl.

Wil je liever planner worden?
Ben je secuur, en ben je een aantal uren per week beschikbaar? Wortdt dan planner. De ritjes worden door het telefonisch aanspreekpunt minimaal 24 uur van tevoren in de Google agenda genoteerd. Hierdoor weten de chauffeurs precies hoelaat ze waar worden verwacht. Jij bewaakt deze planning en zorgt dat de chauffeur geïnformeerd is over eventuele bijzonderheden. Ook hiervoor kun je je aanmelden als vrijwilliger via het telefoonnummer: 06 20 11 10 22, of stuur een e-mailtje naar: maxmobielcityplaza@citymobielnieuwegein.nl.

Gratis menstruatieproducten voor inwoners met een Nieuwegein Stadspas

Vanaf 30 augustus zijn er voor inwoners met een Nieuwegein Stadspas gratis menstruatieproducten beschikbaar, zoals maandverband en tampons. Deze artikelen worden gratis ter beschikking gesteld door de gemeente, om inwoners met een laag inkomen te ondersteunen. De menstruatieproducten kunnen worden opgehaald bij het GGD Informatiepunt op Cityplaza.

Aanleiding is de toenemende prijsstijging van eerste levensbehoeften, zoals gas, benzine en voedingsmiddelen. Voor mensen met een krappe beurs wordt het steeds moeilijker om rond te komen van hun inkomen. Daardoor is ook de maandelijks terugkerende aanschaf van menstruatieproducten lastig om op te brengen.

Stadspas voor mensen met een laag inkomen
Inwoners met een inkomen tot 125 procent van de toepasselijke bijstandsnorm hebben recht op een Nieuwegein Stadspas. Hiermee krijgen zij korting op een breed aanbod van sportieve en culturele activiteiten, waaronder zwemlessen en huiswerkbegeleiding. Er zijn ongeveer 2.800 Nieuwegeinse huishoudens met een Stadspas. Elk gezinslid heeft een eigen pas.

GGD Informatiepunt op Cityplaza
Het GGD Informatiepunt is te vinden op Cityplaza en is 7 dagen per week open voor vragen over onder andere gezond leven, opvoeding, stress en mentale gezondheid. Adres: Laag Raadstede 4 (naast de Jumbo).

De openingstijden zijn: maandag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 18.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Voedselbank
Bij de Voedselbank is het al langer mogelijk om als bezoeker gratis menstruatieproducten te krijgen.

‘Foto van de week’

Tijdens zijn omzwervingen door en om Nieuwegein heeft de Nieuwegeiner Arend Bloemink (1946) vrijwel altijd zijn camera bij zich. Zijn camera is als het ware een verlengstuk van zijn ogen.

Een veelgebruikt verlengstuk. Hij fotografeert dat wat hem opvalt. Soms is dat iets bijzonders. Soms is dat iets alledaags. Soms fotografeert hij een evenement in Nieuwegein (wielerrondes, openingen, activiteiten van B&W, jeugdvoetbal, een trouwpartij, …). Soms valt zijn (camera)oog op een heel gewoon, maar prachtig stukje natuur. Soms ook fotografeert hij al wandelend in de wilde weg en ziet hij thuis wel wát er op zijn geheugenkaartje is vastgelegd. Het resultaat is de ‘Foto van de week ‘ op De Digitale Stad Nieuwegein.

Maar niet alleen Arend trekt er voor De Digitale Stad Nieuwegein op uit. Veel lezers sturen ons foto’s toe of reageren op een foto die door Arend Bloemink gemaakt is. Deze week een fotomoment tijdens het Open Huis in DE KOM.

Arend: ‘Afgelopen zaterdag vond in DE KOM het jaarlijkse Open Huis plaats, georganiseerd door DE KOM Educatie. Je kon kennismaken met verschillende muziek-, zang-, toneel-, musical-, theater- en dans-opleidingen, met de zaterdagse KOM carrousel èn met docenten en (oud) leerlingen.’

‘En natuurlijk kon je alle instrumenten uitproberen, zoals deze twee meiden, of meedoen aan een les.’

Zie je ook iets leuks of bijzonders in Nieuwegein? Maak een fotootje en stuur ‘m aan redactie@pen.nl. Zorgen wij er voor dat iedereen kan meegenieten!

Hoe SAP Business One de aankoopbeleving voor uw klanten verbetert

Sinds de eerste release in april 2002 blijft SAP Business One (SAP B1) zich verbeteren. Of het nu gaat om financiën of HR, administratie of operations: SAP Business One kan kernprocessen in verschillende sectoren automatiseren en verbeteren. In deze blog leggen wij uit hoe SAP Business One specifiek de aankoopbeleving van uw klanten kan verbeteren.

Elk bedrijf bedient zijn klanten door hen goederen, diensten of beide te leveren. Elke bevestigde zakelijke transactie begint met de ontvangst van een inkooporder en eindigt met de levering van de goederen of diensten.

Als leverancier kan je op verschillende manieren bestellingen van uw klanten ontvangen. Uw klanten kunnen bijvoorbeeld bestellen via een telefoontje of een EDI-bericht (Electronic Data Interchange) dat automatisch wordt omgezet in een PO (Purchase Order) in uw IT-systeem.

Maar dan begint het pas. Er zijn diverse factoren die zorgen voor variaties in het bestelproces. Als je een nicheproduct of -dienst levert zijn klanten bijvoorbeeld veel langer bereid te wachten dan wanneer je moet opereren via een dealernetwerk in een zeer concurrerende markt.

Echter, in beide gevallen geldt dat je jouw klanten een zo goed mogelijke bestelervaring wilt bieden. Precies daar komen de oplossingen van SAP Business One in beeld. Laten we eens kijken hoe SAP Business One uw bedrijf kan helpen om B2B-ervaring voor klanten te verbeteren.

Van telefoontje naar Customer Portal
SAP Business One vervangt de traditionele handmatige workflow. Een handmatige verwerking van orders kan het totale bestel- en verkoopproces aanzielijk vertragen. Verwerk je orders nog handmatig dan is de kans op menselijke fouten groot, en elke fout kan zeker leiden tot een slechte klantervaring.

Een traag proces en de kans op menselijke fouten maken de handmatige orderverwerking tot een verouderde werkwijze in de concurrerende markt van vandaag de dag.

Klanten van bedrijven die SAP Business One oplossingen gebruiken, kunnen op het Customer Portal het volledige proces zien en op elk moment de nodige wijzigingen aanbrengen.

De workflow blijft – ondanks tussentijdse wijzigingen – geautomatiseerd en bedrijven kunnen gemakkelijk de kans op vertragingen in bestellingen of menselijke fouten elimineren. Het resultaat is dat klanten een uitstekende ervaring hebben.

Belangrijkste voordelen van Customer Portal in SAP Business One:

  • Maakt bestel- en verkoopprocessen transparanter. Het voordeel hiervan is dat uw klanten precies op de hoogte zijn van de status van hun bestelling en inzicht hebben in de (interne) voortgang daarvan. Doordat zij meldingen over het verloop van hun bestelling ontvangen zijn zij geduldiger en zullen je niet lastig vallen met vragen over de levertijd.
  • Vermindert de kans op fouten door een aanzienlijke vermindering van menselijke tussenkomst. Doordat er niets hoeft ‘overgetypt’ te worden en er geen papieren orders worden ingediend kan er niets kwijtraken of foutief worden ingevoerd.
  • Verhoogt de snelheid en efficiëntie. Is de ene medewerker klaar met zijn of haar deel van het bestelproces? Dan kan de volgende medewerker direct aan de slag. Immers: alle informatie die nodig is voor de verwerking van de order is direct beschikbaar en voor handen.
  • Stelt gebruikers in staat elke transactie met gemak af te handelen. Niet alleen het orderproces maar ook het Purchase to Pay proces wordt door SAP Business One gedigitaliseerd, met alle voordelen vandien voor zowel de klant als uw eigen organisatie.
  • Zorgt voor een optimale aankoopbeleving voor iedere klant. Een digitaal bestelproces, zoals in de Customer Portal van SAP Business One zorgt ook bij de klant voor duidelijkheid en overzicht. Bovendien is digitaal bestellen vaak minder werk, dan handmatig een order doorgeven. Win-win dus.
  • Geeft uw bedrijf een concurrentievoordeel en verhoogt de verkoop. Je wilt graag met kop en schouders boven uw concurrenten uitstijgen. Dat kan met SAP Business One eenvoudig door sneller en efficiënter te zijn en een betere aankoopbeleving te bieden. Wellicht kan je zelfs op prijs beter concurreren wanneer uw businessprocessen intern beter op elkaar afgestemd zijn.

Conclusie
Verbeterde B2B-ervaring kan een game-changer zijn in elke business waar de concurrentie hoog is. Je kunt je bedrijf laten groeien door snel en efficiënt aan de behoeften van dealers en eindgebruikers te voldoen, terwijl je hen een optimale customer experience biedt.

Een op maat gemaakte SAP Business One ERP-oplossing kan de efficiëntie van uw organisatie verhogen door bestel- en verkoopprocessen te vereenvoudigen. Vraag de ervaren SAP Business One consultants van Logres Business Solutions eens om hulp. Wij maken graag een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken.

4 dingen die je misschien nog niet wist over sportwedden in Nederland

Je kunt tegenwoordig niet meer om het gokken heen. Een vorm van gokken die in Nederland al veel langer gespeeld wordt is het sportwedden. Denk je alles al gelezen te hebben over het spelen bij bookmakers, kijk dan vooral eens naar de vier onderstaande punten. Grote kans dat je dit namelijk nog niet wist.

De toto hebben we te danken aan de KNVB
De toto was de eerste georganiseerde, legale vorm van sportwedden in Nederland. Heel de sporttotalisator had echter nooit bestaan zonder de KNVB. De oprichting was niet intentioneel. De KNVB wilde gewoon een gesloten pool hebben waarbinnen de leden bescheiden bedragen in konden zetten op de wedstrijden die gespeeld werden, om het zo wat spannender te maken. Dit liep al snel uit de hand, waarbij de bedragen opliepen en de voetbalbond veel nieuwe aanmeldingen kreeg omdat mensen ook graag een wedje wilden leggen. Hoewel de Nederlandse regering helemaal niet van plan was om dit te legaliseren, was het eigenlijk al niet meer mogelijk om het te verbieden op het moment dat het probleem zichtbaar werd.

Dit leidde tot het ontstaan van de toto, een legale manier van sportwedden die al tijdens de Wet op Kansspelen opgezet en ontwikkeld werd.

Je hoeft geen belasting te betalen over de winst bij legale aanbieders
Voorheen gold een belasting van 30,1% over de winsten die je bij een bookmaker maakte. In 2022 is dat belastingpercentage verlaagt naar 29%. Dit geldt alleen voor winsten die hoger zijn dan € 499. Dat betekent dat je de inzet van de winst af mag trekken voordat de belasting berekend wordt.

Nu betekent dat niet dat jij de staatskas spekt wanneer je wint met een sportweddenschap. Speel je bij de legale aanbieders van kansspelen in Nederland (met een KSA-licentie dus), dan betaalt de bookmaker of het casino de belasting zelf. Het bedrag dat je in beeld ziet staan bij je winst, is dus daadwerkelijk het bedrag dat je krijgt. Zelfs wanneer dat veel meer dan € 499 is.

Bijzonder veel Nederlanders hebben het minstens al eenmaal gedaan
Er wordt vaak geschreven dat bookmakers 2022 toch leuk hebben weten te maken met veel spanning in een tijd van aflopende coronamaatregelen. De waarheid is echter dat veel Nederlanders al langere tijd te vinden zijn bij de sportweddenschappen. Waar sommigen het trouw houden bij de briefjes van de toto zijn er honderdduizenden Nederlanders die al vóór de legalisatie online gokten. Helaas zijn er geen exacte cijfers over het aantal mensen dat sportweddenschappen afgesloten heeft in die periode. We verwachten dat binnenkort concrete cijfers naar buiten komen aangezien aanbieders met een KSA-licentie moeten voldoen aan het KYC-beleid (know your customer) waarmee er straks veel meer statistieken en gegevens beschikbaar zijn.

Vraag eens aan wat vrienden of zij sportweddenschappen plaatsen. Niet alleen is de kans groot dat zij dit inderdaad met enige regelmaat doen, wellicht willen ze je zelfs wel van een aantal tips voorzien.

Je kunt al spelen met bijzonder lage bedragen
Bij gokken via het internet hebben veel mensen nog steeds het beeld dat dit iets is dat je met flinke bedragen moet doen om het zo interessant en leuk te maken. Wist je dat de meeste sportwedders juist zeer lage inzetten plaatsen en dit op verschillende wedstrijden doen om zo de kansen te spreiden? Vaak kun je bij een betere bookmaker al een inzet plaatsen vanaf een euro (of lager zelfs). Kijken we naar het minimale bedrag dat gestort moet worden om een account aan te maken, dan is dit meestal € 5 of € 10. Dat betekent dat je de drempel zo laag kunt maken als je zelf wilt. Je hoeft namelijk écht niet met briefjes van honderd te wapperen wanneer je online een gokje wilt wagen.

Een mysterieuze wereld?
Heb je het idee dat je nog veel te leren hebt over sportweddenschappen? Ga dan niet naar de online bookmaker om te gaan spelen, maar lees je eerst rustig in. Op die manier kun je namelijk op een prettige en vertrouwde manier spelen wanneer je er wel klaar voor bent.

Nieuwegein krijgt aantal flexwoningen voor starters, studenten en statushouders

Zeven gemeenten – Utrecht, Nieuwegein, Rhenen, Bunnik, Wijk bij Duurstede, Bunschoten en IJsselstein – binnen de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) hebben met het Rijk afspraken gemaakt over de komst van in totaal 1.500 flexwoningen in de komende tijd. Voor een aantal locaties zijn de voorbereidingen voor de bouw reeds in gang gezet. De woningen worden uiterlijk 2023 gerealiseerd. Waar en hoeveel woningen in Nieuwegein gaan komen is nog niet bekend.

Deze tijdelijke sociale huurwoningen zijn beschikbaar voor alle woningzoekenden in deze sector, waaronder studenten, starters, statushouders en andere groepen waar de woningnood hoog is. Flexwoningen zijn huizen die tijdelijk – maar langjarig – op aangewezen locaties terechtkomen. Het Rijk heeft hiervoor 18 miljoen euro toegezegd. In de regiodeal maken Rijk en Regio daarnaast afspraken over het versneld realiseren van tijdelijke woningen voor de jaren na 2023.

Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: “Flexwoningen bouwen is de snelste manier om nieuwe sociale huurwoningen toe te voegen die hard nodig zijn om iedereen een dak boven het hoofd te kunnen bieden. De wachtlijsten zijn al lang en verdringing moeten we voorkomen, of het nu gaat om starters, mensen die met spoed een woning zoeken of mensen die het recht hebben gekregen om in Nederland te mogen blijven. De overeenkomst met de Veiligheidsregio Utrecht toont aan dat we elkaar kunnen versterken om deze grote bouwopgave samen te realiseren. Als Rijk investeren we daarom 18 miljoen euro voor de komst van 1.500 nieuwe flexwoningen.”

Flexwoningen
In de gemeente Utrecht worden volgend jaar 1.000 flexwoningen gerealiseerd. Deze woningen worden onder andere gerealiseerd op de locaties aan de Pagelaan en op het Befu-terrein. Verder komen er 500 woningen op verschillende locaties in de provincie, onder meer in de gemeenten Nieuwegein, Rhenen, Bunnik, Wijk bij Duurstede, Bunschoten en IJsselstein. De bedoeling is dat in deze gemeenten tijdelijke woningen worden neergezet, waar mensen kunnen worden gehuisvest en blijven wonen tot er permanente woningen beschikbaar zijn.

Voorbeeld van een flexwoning

Bredere regionale samenwerking
De afspraken met het Rijk vormen een opmaat naar een bredere regionale samenwerking, die momenteel wordt uitgewerkt door de Utrechtse gemeenten, provincie Utrecht, veiligheidsregio Utrecht en de Utrechtse woningcorporaties. De ambitie is om in meer Utrechtse gemeenten flexwoningen te bouwen. Daar willen de partijen met het Rijk nadere afspraken over maken.

Dorpshuis Fort Vreeswijk afhaalpunt biologische dagelijkse boodschappen

Vanaf september wordt het Dorpshuis in Vreeswijk afhaalpunt voor de dagelijkse boodschappen. Je kon bij het Dorpshuis al biologische groente- en fruitpakketten bestellen van leverancier Odin. Nu kun je er ook voor andere biologische producten terecht: brood, zuivel, verzorgingsproducten en veel meer.

Je bestelt via de website van Odin, en haalt de bestelling af bij het Dorpshuis. Door deze service aan te bieden wil het Dorpshuis inwoners helpen die een biologische leefstijl nastreven. Het eten komt vers van de boer en wordt zo veel mogelijk onverpakt geleverd.

Meer weten en aanmelden
Zie de website van Fort Vreeswijk voor meer informatie over de bezorgdienst voor dagelijkse boodschappen, en voor informatie over de tassen biologische groente en fruit.

Ledenvoordeel
Ben je lid van Odin dan kun je boodschappen doen met ledenvoordeel. Je betaalt dan maandelijks een bedrag voor vaste kosten zoals vervoer, opslag etc. Deze kosten worden vervolgens uit de productprijzen gehaald en als lid betaal je de ledenprijs. Hoe meer boodschappen je doet hoe meer voordeel je krijgt.

GroenLinks maakt zich zorgen om kwaliteit fietspaden in Nieuwegein

Tijdens de Avond van de Stad afgelopen donderdag nam raadslid Rien Van Keulen van GroenLinks het woord. Van KLeulen: “Ik maak me zorgen over de veilige berijdbaarheid van de fietspaden in Nieuwegein. Verschillende plekken, zoals langs het Parkhout of de A.C. Verhoefweg laten ernstig te wensen over. Veilig en comfortabel fietsen in Nieuwegein is belangrijk!”

Enkele weken geleden verscheen er ook een ingezonden brief op De Digitale Stad Nieuwegein (pen.nl). De inwoner sprak in deze brief zijn zorgen uit over de kuilen en scheuren in het fietspad langs het Parkhout. GroenLinks is het eens met de inwoner dat dit niet is zoals we willen dat de fietspaden in onze stad erbij liggen. Vandaar dat Rien aan het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein een aantal vragen stelde.

“Het doel van het stellen van de vragen is uiteraard uiteindelijk dat de situatie verbetert”, zegt Rien, “want voor werk, boodschappen of gewoon om in beweging te zijn, is fietsen belangrijk en gezond. Dan moeten de fietsers binnen onze stad dat veilig en comfortabel kunnen doen.”

De GroenLinks-fractie in Nieuwegein roept het college van B&W op om aan de slag te gaan en de onveilige en oncomfortabele fietspaden in onze stad snel in orde te brengen zodat fietsen ook daar weer een plezier wordt. Uit de beantwoording van de vragen door de verantwoordelijke wethouder John van Engelen bleek dat hij onze mening deelt, ook gaf hij aan dat “het fietspad langs het Parkhout voor het einde van dit jaar wordt aangepakt.” Op vraag van het GroenLinks-raadslid of de verbreding van het fietspad ook op de planning staat, zei de wethouder dat hij dit binnen de organisatie zou laten navragen.

RTL en Nieuwegeinse gevangenis teruggefloten

De beelden die RTL-presentator Ewout Genemans onlangs maakte in de gevangenis van Nieuwegein, worden niet uitgezonden. De directie van de Penitentiaire Inrichting is teruggefloten door de klachtencommissie. Die vindt dat gevangenen terecht klagen over de onverwachte tv-opnames.

Volgens NRC waren Genemans en zijn cameraploeg aanwezig toen een inval werd gedaan in enkele cellen. Er zou namelijk smokkelwaar in een cel verstopt zijn. De gevangenisdirectie stemde in met de tv-opnames. Maar er was vooraf niet overlegd met de gevangenen zelf.

Sommige gevangenen waren niet blij met de opnames. Onder leiding van hun advocaat Wesley van Soest kwamen ze in protest. “Ik was vandaag nog in de PI Nieuwegein om een kortgeding voor te bereiden. Maar later op de dag vernam ik dat de productiemaatschappij de beelden uiteindelijk niet meer zal uitzenden.”

Volgens de beklagrechter is de privacy van de gedetineerden ten onrechte geschonden en hadden zij vooraf betrokken moeten worden bij de opnames. Goed nieuws dus voor Van Soest en zijn cliënten; het kortgeding hoeft niet door te gaan. Toch houdt hij een nare nasmaak over aan de kwestie. “Ik begrijp oprecht niet hoe ze dit hebben kunnen doen. Dat niemand binnen die organisatie denkt: wij dienen ook de belangen van de gedetineerden. Je bent gevangenisdirecteur, je hoort gewoon te weten dat je dit zo niet aanpakt.”

Van Soest neemt het niet alleen de gevangenisdirectie kwalijk. Hij vindt dat ook Ewout Genemans fouten heeft gemaakt. “Dit soort programma’s maakt hij zo vaak, dus hij weet hoe het werkt. Een cel is de persoonlijke leefomgeving van een gevangene. Daar film je niet zomaar zonder toestemming.”

Met dank an onze samenwerkingspartner RTV Utrecht