Prostaatkanker of niet? In het St. Antonius weet je het binnenkort de volgende dag

Prostaatkanker of toch niet? Vanaf maart is die vraag in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en Utrecht de volgende dag beantwoord. Nu zijn daar soms meerdere dagen of zelfs weken mee gemoeid. Het ziekenhuis wil de periode van onzekerheid zo kort mogelijk maken voor mannen met verdenking op prostaatkanker. ‘Een patiënt weet zo direct waar hij aan toe is en vervolgstappen kunnen snel worden ingezet’ zegt uroloog Roderick van den Bergh van het St. Antonius Ziekenhuis.

Snelle diagnose
Bij de sneldiagnostiek wordt ’s ochtends vroeg een MRI-scan gemaakt en – als die daar aanleiding toe geeft – later diezelfde ochtend gerichte biopten genomen. Dat is bij ongeveer de helft van de patiënten het geval. In het St. Antonius Ziekenhuis gebeurt dit onder verdoving door de huid en niet, zoals elders gangbaar, via het darmkanaal. De kans op infecties is daardoor minimaal. De bioptuitslag is de volgende dag beschikbaar. Aan de hand daarvan kan in samenspraak met de patiënt een behandelplan worden opgesteld of aanvullende scans verricht.

Expertise
Prostaatkanker is bij mannen de meest voorkomende vorm van kanker. Soms is prostaatkanker niet agressief en hoeft er niet behandeld te worden. Voor een aanzienlijke groep patiënten is een ‘actief afwachtend beleid’ de best passende zorg. Echter, regelmatig is prostaatkanker agressief waardoor deze kan uitzaaien. Ter vergelijking: er overlijden ongeveer net zoveel mannen aan prostaatkanker als vrouwen aan borstkanker.

Het St. Antonius Ziekenhuis is één van de grootste behandelcentra van Nederland en behandelt naast prostaatkanker ook andere vormen van kanker binnen de urologie zoals blaas- en nierkanker, wat voor veel expertise zorgt. Jaarlijks wordt zo’n 500 keer de diagnose prostaatkanker gesteld, een aanzienlijk deel van de 12.000 in heel Nederland. Het ziekenhuis is ook één van de grootste onderzoekscentra op het gebied van prostaatkanker.

Best passende zorg
Van den Bergh: ‘Het is belangrijk om het gehele traject van prostaatkankerzorg te kunnen overzien om de beste zorgkwaliteit te kunnen leveren. En daarnaast is goed gebruik van beeldmateriaal, zoals MRI en PET-scan,essentieel voor de keuze van een behandeling. Zo past een actief afwachtend beleid bij de ene patiënt wel en bij de ander niet. En al is de kwaliteit van een operatie nog zo goed, een bestraling is voor een bepaalde groep patiënten een betere optie, dus deze optie moet ook worden besproken.’

‘Ook het nazorgtraject zien we als belangrijk onderdeel van een behandeling. Met aandacht voor eventuele gevolgen van een behandeling, zoals incontinentie- of impotentieproblemen. Overzicht over het geheel van diagnose en alle behandelmogelijkheden, en de verbinding tussen alle stappen onder één dak, zijn daarom belangrijk om vervolgens samen met de patiënt de voor hem best passende zorg te kunnen kiezen.’

Grotere overlevingskans
Het St. Antonius Ziekenhuis beschikt voor onderzoek en behandeling onder meer over geavanceerde MRI en PSMA/PET-scanners waarmee tumoren en eventuele uitzaaiingen in beeld gebracht worden. Indien nodig, maken twee DaVinci robots precisie-operaties mogelijk. Ook bestraling worden binnenkort in het eigen ziekenhuis verricht, in samenwerking met het UMC Utrecht.

De steeds verfijnder onderzoeks- en behandelmethoden leiden niet alleen tot een veel grotere overlevingskans, maar ook tot beperking of zelfs voorkomen van onnodige biopten, diagnoses en bijwerkingen zoals incontinentie en impotentie.

Met de sneldiagnostiek en een reeks behandelopties behoort het ziekenhuis tot de top-behandelcentra op het gebied van prostaat- blaas- en nierkanker. Daarbij werken onder meer urologen, verpleegkundig specialisten, oncologen, nucleair geneeskundigen, radiotherapeuten en radiologen nauw samen voor een optimaal resultaat.

‘Het Schippershuis’ in Vreeswijk

De Molenstraat in Vreeswijk. Net als de Lekstraat vormt de Molenstraat een deel van het bebouwde tracé van de noordelijke Lekdijk. De zeventiende-eeuwse stellingmolen van J.A. van Eck is verdwenen. Deze molen is eerder beschreven in de rubriek ‘Toen en Nu.’ Deze molen was zo karakteristiek voor dit oudste gedeelte van Vreeswijk. Dit gebied werd in de jaren ’70 overigens ‘het zwarte gat’ genoemd vanwege de slechte staat van veel woningen daar. De Molenstraat 1-3-5 heeft twee beschrijvingen en wel de genummerde en het ongenummerde, deze laatste noemt men ‘achter 1-5.’

De aparte ingang aan de Molenstraat 1 in 1960

Het pand Molenstraat 1-3-5 is gebouwd op een gedeelte van het erf van de in het Rampjaar 1672 in brand gestoken en verwoeste herberg ‘De Koning der Moren’. De bouw zal ergens tussen 1675 en 1680 hebben plaatsgevonden. Het is van oudsher een herberg en logement geweest met stalling voor 12 paarden. De naam, heel toepasselijk voor een dergelijk etablissement vlak bij de sluis van Vreeswijk gelegen,: ‘Het Schippershuis.’ Deze naam komt al in 1740 voor. In de Resolutieboeken van Vreeswijk wordt in 1749 Geurt van Lexmont als hospes van het Schippershuis genoemd. Hij moet dan voor het gerecht verschijnen omdat hij een arme vrouw voor zijn deur in de kou heeft laten overlijden.

De Molenstraat nu
Op 1 mei 1888 gaat de drankvergunning van Jan van ’t Sol over naar Piet van Loon. De weduwe Van ’t Sol, Dirkje van Batenburg, hertrouwt later met Piet van Loon. Zij heeft het pand op 11 mei 1887 gekocht. Van Loon koopt in 1904 de erfpachtrechten. Dan is nog steeds sprake van koffiehuis Het Schippershuis. De indeling in die tijd bestaat uit een gelagkamer, een kelder, beneden voorkamer, beneden slaapkamer, keuken, keukenbergplaats, overloop van de trap, logeerkamer, alkoof van de boven achterkamer, boven achterlogeerkamer, boven voorkamer, zolderkamertje, zolder. In het café staan een biljart en een speelkast/automaat.

Het grote dwarspand is op de hoek van de Molenstraat en de Dorpsstraat gelegen en bestaat uit twee bouwlagen. De gevels zijn voorzien van een plint en een grijze blokbepleistering. Het pand op de hoek, Molenstraat 1, is vier traveeën breed (Een travee is de afstand tussen twee opeenvolgende steunpuntassen in de lengterichting van een gebouw, vaak de breedte van een deur of venster) en heeft een witgepleisterde lijstgevel aan de Dorpsstraat met een neoclassicistische vormgegeven pui met pilasters. De Molenstraat 3 is drie traveeën breed en nr. 5, waar Gijsje Doeland een winkeltje had is twee traveeën breed. Gijsje was een vrijgezelle juffrouw die naast haar winkeltje ook diverse pandjes opkocht, begin vorige eeuw. Bij haar overlijden had zij haar bezittingen vermaakt aan de N.H. Kerk. Over het pand is vrij weinig bekend maar bij het vinden van een verhaal blijkt dat er in het pand aan de Molenstraat 1, lange tijd een logement was gevestigd. In 1887 vestigde van Loon zich in het pand op nummer 1 en had daar, naast een sleepagentschap ook een café. Een combinatie die raar lijkt maar toch rond die tijd een heel begrijpelijke.

De Molenstraat vanaf de andere kant gezien.
Vreeswijk is lange tijd nauw verbonden aan de scheepvaart geweest. Aan het tijdperk van de stoomsleepvaart kwam rond de vijftiger jaren tamelijk snel een einde. De politiek kon hier in 2010 ‘verandering’ in brengen door de Nationale Sleepbootdagen, die om de twee jaar plaatsvinden in Vianen, weer naar Nieuwegein te halen. Helaas is dit niet gelukt.

Het agentschap van van Loon aan de Molenstraat 1 wist zich goed te handhaven in de roerige tijden begin vorige eeuw. Na de eerste wereldoorlog groeide zijn sleepagentschap uit tot een sleepbootrederij van betekenis met de naam ‘De Harmonie.’ In een overleveringsverhaal van de heer Jacob Barneveld lezen wij: “’s Avonds om tien uur kon je je briefje halen bij Piet van Loon met daarop de namen van de schepen die je de volgende morgen moest aanmaken. Van loon wist dat ’s avonds om zeven uur al, maar je briefje moest je om tien uur halen. Misschien omdat je dan nog wat in zijn café zou gebruiken? In die tijd, wilde je als sleepboot een vrachtje hebben, moest je naar een sleepagentschap. Een sleepagent bemiddelde tussen sleepbooteigenaren en schepen, die gesleept moesten worden. Vroeger was het werk eigenlijk allemaal bij de sleepagenten. Velen hadden een café. Zo’n sleepagent verdiende dan dubbel. Na de oorlog is dit veranderd en kreeg je de opdracht na toerbeurt. Dus was er ook geen aanleiding meer dat je in een café je werk moest zoeken, want wie het meeste dronk, kreeg de beste reizen, zo was wel eens de indruk.”

Als u door Vreeswijk loopt over de Dorpsstraat, en kijkt naar dit pand aan de Molenstraat 1-3-5, denk dan eens dat hier meer dan 100 jaar geleden mannen hebben gelopen op zoek naar werk, dronken of niet en voor de deur in de kou lag ooit een arme vrouw dood te vriezen. Momenteel heeft het pand een woonfunctie.

Toen & Nu: ‘Het Schippershuis’

Vandaag een foto ergens midden jaren ’60 vorige eeuw. Gemaakt op de hoek van de Molenstraat met de Dorpsstraat in Vreeswijk. Onze fotograaf Jordi Jupijn ging naar deze plek en maakte aan de hand van de foto van Toen de foto van Nu, voor de rubriek: ‘Toen & Nu.’

Het aparte gebouw was vroeger het ‘Schippershuis’ en is gebouwd op een gedeelte van het erf van de in het Rampjaar 1672 in brand gestoken en verwoeste herberg ‘De Koning der Moren’. De bouw zal ergens tussen 1675 en 1680 hebben plaatsgevonden. Het is van oudsher een herberg en logement geweest met stalling voor 12 paarden. In de Resolutieboeken van Vreeswijk wordt in 1749 Geurt van Lexmont als hospes van het Schippershuis genoemd. Hij moet dan voor het gerecht verschijnen omdat hij een arme vrouw voor zijn deur in de kou heeft laten overlijden.

Er is niet veel veranderd. Ziet u het hekje langs het huis? Toen stond het er al en Nu ook. Nu zijn er paaltjes geplaatst langs de kant van de weg. Toen kon je er nog parkeren met je mooie bolide of met je Pucj of Solex.De daken hebben geen ramen meer, die zijn zin de loop der tijd verdwenen. Het is net of de tijd heeft stil gestaan.

Ziet u de voordeur van het ‘Schippershuis’? Als u door Vreeswijk loopt over de Dorpsstraat, en kijkt naar dit pand aan de Molenstraat 1-3-5, denk dan eens dat hier meer dan 100 jaar geleden mannen hebben gelopen op zoek naar werk, dronken of niet en voor de deur in de kou lag ooit een arme vrouw dood te vriezen. Lees hier maar eens.

VSV Vreeswijk en FC Utrecht Experience starten Voetbalschool

VSV Vreeswijk en FC Utrecht Experience starten Voetbalschool Nieuwegein. Deze is voor alle kinderen, meiden en jongens van 7 tot en met 13 jaar, die extra willen trainen aan hun voetbal skills. De eerste begint al op zondag 23 januari aanstaande.

Ervaar hoe het is om te trainen zoals bij de FC Utrecht Academie, wordt lid van de FC Utrecht Voetbalschool. Je krijgt dan een uur per week een extra training die onder leiding staat van trainers van de FC Utrecht Academie, de jeugdopleiding van FC Utrecht. Door middel van een inspirerend programma leer je te werken aan het verbeteren van jouw techniek, mentaliteit en teamspel. Hierdoor krijg je nog meer plezier in voetbal én kun je beter presenteren.

De FC Utrecht Voetbalschool is voor alle kinderen, meiden en jongens van 7 tot en met 13 jaar, die extra gemotiveerd zijn hun voetbal skills verder te ontwikkelen.

Bij de FC Utrecht Voetbalschool wordt getraind volgens een programma van de FC Utrecht Academie onder leiding van een jeugdtrainer van de FC Utrecht Academie. In kleine groepen wordt wekelijks een intensieve training afgewerkt. In kleine groepen zijn de trainers in staat om de voetballers beter te begeleiden. De kinderen worden ingedeeld op leeftijd en niveau om het voor alle deelnemers uitdagend te laten zijn. De intensieve training maken de spelers natuurlijk technisch, tactisch en fysiek beter, maar er wordt zeker ook gewerkt aan het mentale en sociale vlak.

Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Gedeputeerde Schaddelee blijft aan na spoeddebat over tramproblemen Utrecht-Nieuwegein

Gedeputeerde Arne Schaddelee heeft excuses aangeboden voor de problemen op de tramlijn van Utrecht Centraal naar Nieuwegein en IJsselstein. In het provinciehuis vond vanmiddag een spoeddebat plaats over de opknapbeurt van de tramlijn die flinke vertraging opliep door geblunder met een vergunningsaanvraag.

Uit een recent rapport van de Randstedelijke Rekenkamer blijkt dat de provincie Utrecht weinig heeft geleerd van de fouten die zijn gemaakt bij de Uithoflijn. De opknapbeurt van de tramlijn kreeg onder andere te maken met een verkeerde vergunningsaanvraag op het gebied van veiligheid. Dat zorgde voor een maandenlange vertraging. De vergelijking met de Uithoflijn wordt in dit onderzoek gemaakt omdat ambtenaren cruciale informatie weghielden bij Schaddelee.

Een patroon
De provinciepolitiek ziet daarin een patroon en wilde vanmiddag weten of de lessen van de Uithoflijn, waar de Rekenkamer óók al onderzoek naar deed, zijn toegepast. “Fouten maken is niet erg. Niets leren van die fouten, dat is pas erg.” Met die woorden probeerde gedeputeerde Arne Schaddelee (ChristenUnie) de angel uit het debat te krijgen. Hij bood excuses aan voor de gemaakte fouten, maar denkt ook dat de provincie een “lerende organisatie” is.

Coalitiepartijen ChristenUnie, D66, GroenLinks en PvdA oordeelden opvallend mild over de fouten die zijn gemaakt. Zij hebben er voldoende vertrouwen in dat het provinciebestuur serieus aan de slag gaat met de aanbevelingen van de Rekenkamer. Coalitiepartij CDA toonde zich kritischer. “Dit is denk ik het vierde of vijfde debat dat we over een tramlijn voeren. Ik had het liever een keer gehad over de veiligheid na aanleiding van de ongelukken die hebben plaatsgevonden. Maar we hebben het iedere keer over de organisatie erachter.”

“Een ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen” hield Baerte de Brey van de VVD de gedeputeerde voor. Hij ziet een te beperkt lerend vermogen en werd daarin bijgevallen door Stefan Berlijn van JA21. “De organisatie lijkt niet toegerust om twee eenvoudige tramlijnen aan te leggen.” Hij wees erop dat de provincie grote ambities op OV-gebied heeft, zoals de mogelijke aanleg van een metrolijn. Dat vraagt volgens hem nog veel meer van de provincie. Zijn fractie diende een motie van afkeuring in die werd gesteund door de VVD, PVV, SGP, SP en 50Plus.

Motie van wantrouwen
De PVV diende een motie van wantrouwen in maar kreeg daar verder geen steun voor. Fractievoorzitter René Dercksen is vooral moedeloos dat er maar weinig lijkt te veranderen in het provinciebestuur. “Wat mij betreft is het echt een probleem dat bestuurders worden aangesteld op lidmaatschap van een partij en niet op basis van kennis en kunde. Daar gaat het mis.”

Verschillende fracties uitten hun zorgen of er binnen de provincie wel voldoende kennis en kunde is om het tramvervoer te organiseren. Het CDA opperde daarom de uitvoering van het tramverkeer bij een andere partij te leggen, waar de provincie wel aandeelhouder is. De meest belangrijke vraag is volgens de partij misschien wel hoe de reiziger weer vertrouwen krijgt in goed werkend tramverkeer.

De Partij voor de Dieren pleitte tijdens het debat voor een ruimhartige compensatie voor de periode dat reizigers gebruik moesten maken van busvervoer vanwege de vertraging in de werkzaamheden. Gedeputeerde Arrne Schaddelee zegde toe dat deze compensatie er komt in de vorm van een periode gratis reizen voor getroffen reizigers.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht

Online informatiebijeenkomst nieuwbouw Milieu Educatie Centrum

Op woensdag 19 januari 2022 organiseert het team van het Milieu Educatie Centrum (MEC) een online informatiebijeenkomst voor de aanstaande nieuwbouw. Alle geïnteresseerden kunnen de bijeenkomst online van 19.30 uur tot ongeveer 21.00 uur bijwonen.

In de bijeenkomst wordt het uitgewerkte ontwerp gepresenteerd van het nieuwe onderkomen van het Milieu Educatie Centrum en partners. Zo komen de architecten, projectleider en wethouder aan het woord over de ontwikkeling, de veranderingen en de inpassing van de nieuwbouw in het Natuurkwartier. Ook is er vanzelfsprekend ruimte voor reacties en vragen op de voorgenomen plannen.

Het streven is om uiterlijk medio 2023 het nieuwe Milieu Educatie Centrum gerealiseerd te hebben.

Aanmelden
U kunt zich voor de online informatiebijeenkomst aanmelden via natuurkwartier.nl/ doorontwikkeling. Na aanmelding ontvangt u eerst een bevestiging. Vervolgens ontvangt u vooraf aan de bijeenkomst via uw e-mailadres een link van de vergadersoftware Microsoft Teams en een technische instructie.

Voor de bijeenkomst zijn een beperkt aantal deelnemers mogelijk; dus meldt u gelieve tijdig aan. Wanneer u bent aangemeld en u bent toch verhinderd, geef dit ook weer graag aan de organisatie door. Dan kan een eventuele andere geïnteresseerden alsnog blij worden gemaakt met een plekje in de online vergadering.

Doorontwikkeling Natuurkwartier
Het Natuurkwartier staat aan de vooravond van een doorontwikkeling, een nieuw impuls aan een binnenstedelijk natuur- en historisch gebied middenin Nieuwegein.

Onlangs werd de intentieverklaring voor het nieuwe MEC-gebouw ondertekend.

Door een unieke combinatie van natuur, recreatie, educatie, historie, horeca en (maatschappelijk) werken, krijgt het gebied de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen tot een bijzondere plek voor alle inwoners van Nieuwegein mét de aantrekkingskracht voor de regio. Bovendien bevorderen de ontwikkelingen ook het groene karakter van de stad en levert het een bijdrage aan een duurzame en gezonde stad.

De doorontwikkeling bestaat uit een drietal projecten: het maalvaardig maken van de Poldermolen en de aansluiting op het waterplan van Park Oudegein, het vervangen van de verouderde geitenstal op Kinderboerderij IJsselstee en de duurzame nieuwbouw van het Milieu Educatie Centrum (MEC).

Catella Real Estate AG koopt betaalbare en duurzame woningen in Nieuwegein

Catella Real Estate AG (CREAG) heeft met behulp van Catella Investment Management Benelux (CIMB) een betaalbaar en duurzaam woonblok in Nieuwegein gekocht. De bouw aan de Weverstede start in januari 2022 en de oplevering van het gebouw wordt verwacht in juli 2024.

Het gebouw van 14.873 m², gelegen aan de Weverstede 31-59 in de binnenstad van Nieuwegein bestaat uit twee woonblokken met 240 appartementen, 480 fietsplekken en 72 parkeerplaatsen in een ondergrondse parkeergarage (waarvan 12 beschikbaar voor autodelen). De appartementen variëren in grootte van 45 m² tot 90 m², waarvan het merendeel tussen de 50 en 65 m² is. Alle appartementen hebben een eigen buitenruimte (balkon of loggia) en er is zelfs een daktuin beschikbaar voor de bewoners. Het pand voldoet aan hoge duurzaamheidseisen, met een gemiddelde GPR-score van 8,0 in combinatie met een EPC van 0,38, wat overeenkomt met energielabel A+++. Het project zal tevens een BREEAM-certificaat behalen.

Jos Klinge, Senior Acquisition Manager CIMB zegt, “Deze transactie breidt onze betaalbare woningportefeuille in Nederland uit. Het toont onze toewijding om duurzame woningen aan te bieden in een tijd waarin de gemeente een woningtekort aanpakt. De verschillende appartementen zijn geschikt voor alleenstaanden, stellen en kleine gezinnen. De nieuwe bewoners profiteren van de centrale locatie in het stadscentrum en gemakkelijke toegang tot het aangrenzende Cityplaza-winkelcentrum met meer dan 150 winkels en restaurants.”

De Weverstede is goed aangesloten op de snelwegen A2 en A27 en het openbaar vervoer is binnen 200 meter bereikbaar, met een nieuw tram- en busstation gepland voor 2023. Het centrum van Utrecht en de universiteit zijn binnen 20 minuten bereikbaar met het openbaar vervoer, 15 minuten met de auto en 30 minuten met de fiets.

Het project ondersteunt de “omgevingsvisie 2040” van de gemeente, waarbij de gemeente 7.500 duurzame huizen wil ontwikkelen om de Nederlandse woningcrisis het hoofd te bieden. Dit ter ondersteuning van het nationale doel om voor 2030 900.000 huizen te bouwen.

Axel Bertram, Co-Portfolio Manager, CREAG, zegt: “We zijn verheugd om Project Weverstede toe te voegen aan de SSP-portfolio, de 2e acquisitie van het fonds sinds de oprichting in 2011. Het fonds breidt de allocatie naar woningen uit tot ca. 20%, in lijn met de strategie om de komende jaren te blijven investeren in de residentiële en logistieke sector. Met het behalen van BREEAM-certificering, de installatie van zonnepanelen op het dak en de hoge kwaliteit appartementen, past dit project bovendien goed in onze duurzaamheidsnormen”.

Sarasin Sustainable Properties – European Cities is een open-end vastgoedfonds van Catella Real Estate AG, München, in samenwerking met Bank J. Safra Sarasin in Zwitserland. Het fonds komt de behoeften van institutionele beleggers in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland tegemoet. Het fonds belegt minimaal 75% in commercieel vastgoed gericht op kantoren en winkels. Het aandeel woningen is maximaal 25%. Elk gebouw moet voldoen aan de duurzaamheidsnormen van de Bank J. Safra Sarasin.

Column burgemeester Frans Backhuijs: ‘Een gezond en voorspoedig 2022’

Deze eerste column van het nieuwe jaar wil ik graag beginnen met U alle goeds te wensen voor 2022. Laten we hopen dat het een jaar wordt met een goede gezondheid. En een jaar waarin we met elkaar een manier vinden om het normale leven zoveel als mogelijk doorgang te laten vinden wetende dat het coronavirus niet zal verdwijnen. Als ik om mij heen kijk zie ik al kleine stappen. Bijvoorbeeld in de manier waarop we elkaar begroeten. Driemaal kussen doen we bijna niet meer en zelf vind ik steeds normaler als ik geen hand geef maar een boks.

Afgelopen maandag heb ik zeven jongeren uit Nieuwegein mogen onderscheiden met een jongerenlintje. Jonge mensen die zich op een bijzondere manier inzetten voor de samenleving plaatsen we hiermee in de schijnwerpers. Zij helpen andere mensen of geven hulp aan dieren, zetten zich in voor het milieu, de natuur of voor een schone en veilige buurt. Dat doen ze zonder tegenprestatie. Zij bouwen zo aan een beter toekomst voor iedereen. Ik ben als burgemeester bijzonder trots op deze jongeren. Zij zijn een voorbeeld voor ons allemaal.

Op 16 maart aanstaande vinden er weer verkiezingen plaats voor de gemeenteraad. Als inwoner kunt u dan uw stem uitbrengen op een van de kandidaten van de verschillende politieke partijen. De partijen hebben verkiezingsprogramma’s geschreven met ideeën voor de komende vier jaar. Eind februari komt er een stemwijzer die kan helpen om uw keuze te maken. Dat stemwijzer bepaalt niet uw stem, maar geeft inzicht hoe uw mening past bij de verschillende programma’s. De stemwijzer is niet het enige advies, er kunnen redenen zijn om een ander keuze te maken. Ik nodig u uit om u goed te oriënteren en ga stemmen. Uw stem doet ertoe.

Burgemeester Frans Backhuijs