Prullie trekt vrijwilligers tijdens de World Cleanup Day

Tientallen Nieuwegeiners trokken afgelopen weekeinde erop uit om met hun gezin of met de buren zwerfafval op te ruimen. Aan het eind van de zaterdagmiddag was vrijwel geen mondkapje meer op straat of in de struiken te bekennen. Het mooie nazomerweer heeft er zonder twijfel aan bijgedragen. Bij kraampjes in de stad konden inwoners opruimgereedschap lenen. Onder aanmoediging van mascotte Prullie de Prullenbak trokken vrijwilligers waaronder kinderen de buurt in op zoek naar afval.

Wethouder Marieke Schouten

Wethouder Marieke Schouten (Duurzaamheid) bezocht met Prullie een aantal kraampjes in de stad waar een afvalgrijper, vuilniszakken en handschoenen klaar lagen. ,,Ik ben aangenaam verrast door het enthousiasme van de kinderen, de aantrekkingskracht van Prullie en de betrokkenheid van Nieuwegeiners. Een schone leefomgeving draagt bij aan een prettige woon- en leefklimaat voor iedereen. Nu we een aantal jaren de strijd aangaan tegen zwerfafval, zie je dat ook burgers zich inzetten om de omgeving schoon te houden. Daar ben ik trots op.’’

Wie op 18 september de smaak te pakken heeft gekregen, kan zich bij de gemeentewerf aanmelden als ZAP’er (ZwerfAfvalPakker) en automatisch meedoen aan de Buurt Battle. ZAP’ers ontvangen op de gemeentewerf een cleanup-pakket met onder andere een afvalgrijper, vuilniszakken, handschoenen en een canvas-tas.

Over de Buurt Battle
Inwoners kunnen sinds kort deelnemen aan de Buurt Battle, een wedstrijd tussen de buurten in Nieuwegein met een zwerfafvalvrije omgeving als doel en een leuk buurtfeest als hoofdprijs. Hoe actiever de buurt, hoe groter de kans op het winnen van het buurtfeest. Wie nog niet bekend is met de Buurt Battle kan voor meer informatie terecht op de website van De Buurt Battle.

Meer grasveldjes maken plaats voor wilde bloemen in Nieuwegein

Dit willen wij ook in onze buurt’ – dé aanleiding voor het inzaaien van wilde bloemen in vier extra wijken in Nieuwegein. In Doorslag, Wijkersloot, Galecop en Fokkesteeg worden de bloemenlocaties aangelegd. Het bepalen van de locaties is een goede samenwerking tussen de wijkbewoners, Gemeente Nieuwegein en Bloeiend Nieuwegein: geen invloed van verkeer, passend in de omgeving en eventueel dicht bij een school. De buurt is vooraf geïnformeerd via wijkbrieven, facebook en aanliggende woningen hebben een papieren buurtbericht ontvangen. De gemeente neemt de locaties op in het onderhoudsprogramma.

Zo maken er in Nieuwegein steeds meer grasveldjes plaats voor bloemen. ‘Wílde bloemen’, voegt Josien toe. ‘Van margrieten en boterbloemen tot rode klaver en vogelwikke. Je zaait ze één keer in, daarna houdt het zichzelf in stand. Al deze inheemse soorten dragen bij aan de biodiversiteit. Daar gaat het slecht mee, vindt ook de Word Health Organization (WHO). Zij hebben heldere doelen opgesteld om, nou ja, om het allerergste te voorkomen. De WHO richt zich natuurlijk vooral op overheden, maar hun doelen zijn voor burgers heel goed toepasbaar.’

‘Denk aan alle grasvelden waar niet gespeeld of gevoetbald wordt, en alle groenstroken langs wegen. De stad fleurt ervan op en gaandeweg groeit ook de bewustwording. Daar gaat het om. Boeren zie je ook steeds vaker akkerranden inzaaien met wilde bloemen. De reden is simpel: ecosystemen zijn optelsommen. Álle beetjes helpen. Ook in je stad, ook in jouw straat en ook in je tuin.’

Zie jij mogelijkheden in jouw buurt? Neem contact via josien@bloeiendnieuwegein.nl of kijk op de website van maak grijs groener wat jij zelf kan doen voor meer biodiversiteit in je eigen tuin of buurt.

Over Bloeiend Nieuwegein
Bloeiend Nieuwegein wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van het innovatiefonds Samen voor Biodiversiteit; educatieve invulling van Groen doet Nieuwegein Goed, een samenwerking van de gemeente Nieuwegein, steun vanuit de provincie Utrecht Groen aan de Buurt, Mitros, Wijknetwerk Doorslag. De deskundige uitvoer wordt gedaan door Van Wijk Groen.

Van welke hulpmiddelen maken vervoersbedrijven gebruik?

Elke onderneming die international distribution aanbiedt, maakt gebruikt van allerhande hulpmiddelen, uitrusting, apparatuur en gereedschappen. Zoals een meubelmaker de beste kleerkasten maakt met gebruik van z’n gereedschapskoffer, heeft een trucker en z’n transportbedrijf ook nood aan de nodige tools om het werk doeltreffend, economisch en veiligheid te waarborgen.

Voor de chauffeurs:
• Spanklemmen met platte bek
• Zaklamp
• Aluminium plakband
• Hamer, enkele moersleutels en schroevendraaiers
• Basis ratel en doppenset
• Zwarte elektrische tape en een scherp mes
• Lucht knevel
• Luchtslang
• Bezem en stoffer
• Werkhandschoenen
• Overalls
• Schoonmaakmiddelen
• Ritssluitingen en karabijnhaken
• Extra water, olie en ruitensproeiervloeistof

Deze gereedschappen lijken misschien wel wat voor de hand liggend. Digitale hulpmiddelen die de ondernemingen met international distribution aanbieden maken natuurlijk ook gebruik van de laatste snufjes om de dagdagelijkse operatie van het bedrijf te verbeteren.

Beeldverwerking van documenten
Digitale beeldverwerking van documenten is een van die hulpmiddelen die u pas nodig hebt als u ze hebt. In essentie kunt u hiermee papieren documenten in uw computersysteem scannen en in digitaal formaat opslaan. Dit is uitermate praktisch wanneer u werknemers hebt die op verschillende locaties leveren en snel facturen en leveringsinformatie nodig hebt.

Cloud-gebaseerde opslag
In de afgelopen jaren is cloud-gebaseerde opslag een van de grootste ontwikkelingen geweest. Een onderneming kan hiermee al haar gegevens en informatie offsite opslaan. Deze manier is kosteneffectief en uitermate betrouwbaar. Daarnaast biedt het uitstekende schaalbaarheid en toegang tot informatie waar u ook bent. Dit laatste is vooral nuttig voor bedrijven met werknemers die over het hele land of over de hele wereld verspreid zijn.

Fleet Management System (FMS)
De sector van de international distribution is door dit pareltje van de ene op de andere dag getransformeerd en een gigantische bron aan informatie wordt door een FMS verschaft, gaande van voertuigverbetering tot het de stand van de gaspedaal, olie- en brandstofpeil en zelfs de temperatuur van de koelvloeistof, Gps-locaties, enzovoort.

Live Verzendtarieven
In de international distribution zijn er nog steeds bedrijven die nog steeds werken met prijsramingen of oude tarieven en daar wordt uiteraard enorm veel tijd en geld verspild. Dankzij de toegang tot live verzendtarieven en andere functies voor het beheer van vervoerders kunt u de beste beschikbare prijs vinden en bevestigingen veiligstellen. Dit is efficiënt en zorgt er ook voor dat je als bedrijf de klant niet kwijtspeelt aan de concurrentie door te traag te antwoorden op een vraag van een klant.

Compleet geïntegreerde boekhouding
Zijn de facturen te laat in uw boekhoudsysteem? Als u met meerdere systemen werkt, is het antwoord waarschijnlijk, ja. Een compleet geïntegreerde boekhouding zorgt ervoor dat financiën steeds overzichtelijk en bijgewerkt zijn om de international distribution van de onderneming te optimaliseren.

In-Cabine Technologie
De zichtbaarheid van en toegang tot informatie is essentieel voor uw managers en magazijnmedewerkers – maar dat geldt ook voor uw chauffeurs. Technologie in de cabine, zoals tablets, GPS, en tracking software is een must voor international distribution. Hierdoor is het mogelijk voor uw chauffeurs om orders accuraat en op tijd af te leveren.

Software voor logistieke traceerbaarheid
Hulpmiddelen voor de traceerbaarheid van de logistiek die in overeenstemming staat met de reeds bestaande industriële normen. Dit soort digitale tools biedt bovendien nog een aantal andere voordelen voor international distribution zoals:

• Nauwkeurige beschrijving van de procedures voor productie logistiek
• Conformiteit met import/export reglementeringen en normen
• Naleving van de regelgeving over opslag en verzending
• Productie van vereiste documenten voor verificatie tijdens verzending
• Vereiste opvolging van de koudeketen voor de transformatie van voedingsmiddelen

Positieve gezondheid gemeten op OBS De Krullevaar

In het kader van de Nationale Sportweek deden de leerlingen van OBS De Krullevaar afgelopen vrijdag een test over positieve gezondheid, de Kindtool. Wethouder Jan Kuiper kwam speciaal naar de school om met de kinderen van groep 8 te praten over positieve gezondheid.

Als je niet ziek bent, ben je gezond. Maar dat wil niet altijd zeggen dat het op alle vlakken goed met je gaat. De test zette de leerlingen aan het denken over onderwerpen waar ze normaal gesproken niet zo expliciet bij stil staan. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid vrije tijd die ze hebben of hoeveel ze eigenlijk slapen.

Studenten van het ROC begeleidden de kinderen bij het invullen van de test. De Krullevaar is niet de enige school waarop de Kindtool is afgenomen. Hoe meer kinderen er mee doen, des te duidelijker komt in beeld hoe het met de kinderen van Nieuwegein gesteld is. Hier kunnen organisaties die zich inzetten voor de positieve gezondheid van kinderen hun voordeel mee doen.

Lezing : ’Viva la Frida’ bij KunstGein Podium

Op donderdag 21 oktober geeft kunsthistoricus Barry Heinrichs, een lezing over kunstenares Frida Kahlo. De lezing vindt plaats in het KunstGein Podium in het atrium van het Stadshuis in de binnenstad van Nieuwegein. De lezing begint om 19.30 uur en eindigt om 21.30 uur.

Frida Kahlo

Van 8 oktober 2021 t/m 27 maart 2022 is in het Drents Museum de tentoonstelling ‘Viva la Frida’ – Life and art van Frida Kahlo te zien. Tijdens deze tentoonstelling zijn er twee van haar collecties te zien: schilderijen en tekeningen van Museo Dolores Olmedo, dat de grootste verzameling Kahlo-werken ter wereld in huis heeft, én de collectie van haar biografische objecten van Museo Frida Kahlo (Casa Azul, het Blauwe Huis), beide uit Mexico-Stad.

Over deze geliefde Mexicaanse kunstenares is al veel geschreven en er is zelfs een film over haar intrigerende leven gemaakt. Maar was het leven van Frida Kahlo wel zo Viva?

In aansluiting op deze tentoonstelling geeft Barry Heinrichs, kunsthistoricus en docent kunstgeschiedenis, in zijn lezing een antwoord op deze vraag en hij zal verder ingaan op de omstandigheden waaronder haar unieke werk tot stand kwam.

Inschrijven voor deze inspirerende lezing kan tot 11 oktober via het e-mailadres: inschrijvingenkunstgein@gmail.com o.v.v. lezing Frida Kahlo. Na bevestiging inschrijving betaling p.p. € 15,00 incl. koffie/thee. De Stadspas is geldig voor deze lezing.

Over Barry Heinrichs
Barry Heinrichs is kunsthistoricus. Gedreven door nieuwsgierigheid naar wat kunstenaars beweegt, naar het onbekende en het afwijkende in de kunst, heeft Barry Heinrichs zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een allround kunsthistoricus die lezingen en cursussen geeft, rondleidingen organiseert en kunstreizen begeleidt die over alle onderwerpen binnen het vakgebied van de kunstgeschiedenis gaan – oud, modern en hedendaags – en dan vooral de verbinding daartussen.

Maatregelen voor verbetering mobiliteit en bereikbaarheid

Het college van burgemeester & wethouders heeft het Mobiliteitsprogramma vastgesteld en ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Het programma bevat een uitgebreid pakket aan maatregelen om de mobiliteit en bereikbaarheid van Nieuwegein de komende jaren te verbeteren. Het programma is een uitwerking van de Mobiliteitsvisie en is opgesteld na participatie met inwoners, ondernemers, onderwijs- en zorginstellingen en een groot aantal belangengroeperingen.

“Het is een prachtig pakket maatregelen voor de komende twee jaar, dat tegemoet komt aan wat de stad nodig heeft. Het is een goede eerste stap om ervoor te zorgen dat de groei van de stad wat mobiliteit betreft in goede banen wordt geleid”, aldus wethouder Ellie Eggengoor (Mobiliteit). “Heel belangrijk, omdat het verbeteren van de bereikbaarheid een randvoorwaarde is voor de leefbaarheid van de inwoners en ondernemers, voor de vergrijzing van de gemeente en voor het realiseren van de verstedelijkingsopgave.”

Doelstellingen
Op 1 april is de Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 door de gemeenteraad vastgesteld. Deze visie verwoordt de ambities van Nieuwegein en is in het Mobiliteitsprogramma vertaald in de volgende doelstellingen, in volgorde van prioriteit:

  • voor binnenstedelijke verplaatsingen hebben lopen en fietsen de voorkeur;
  • voor verplaatsingen van, naar en binnen Nieuwegein moet openbaar vervoer een belangrijke rol spelen;
  • de openbare ruimte/verkeersruimte moet levensloopbestendig zijn ingericht, zodat iedereen zich kan verplaatsen, met of zonder beperking;
  • het functioneren van het mobiliteitssysteem is toekomstbestendig en duurzaam, onder andere door het bevorderen van ketenmobiliteit en het gebruik van elektrische of waterstofvoertuigen;
  • autoverkeer met een herkomst of bestemming in Nieuwegein en autoverkeer tussen wijken maakt gebruik van de hoofdstructuur; waarbij het verbeteren van verkeersveiligheid, leefbaarheid en gezondheid altijd tot de eisen behoort.

    Maatregelen
    De maatregelen uit het Mobiliteitsprogramma die nu worden voorgesteld voeren we in de komende twee jaar uit en zijn daarom vooral gericht op fiets, lopen en OV. Zo gaan we het fietsverkeer bevorderen onder meer door het fietsnetwerk te actualiseren met een verbeterde vindbaarheid, meer ruimte voor de fiets op wijkwegen, meer gescheiden fietsstroken en fietsstraten. Ook zorgen we voor betere ontsluiting en stallingsmogelijkheden bij tramhaltes en winkelcentra voor fietsen én het aanbieden van deelfietsen.

    Verder pakken we de toegankelijkheid van OV-haltes en voet- en fietspaden voor mensen met een beperking aan. Ook gaan we een risicoanalyse van de verkeersveiligheid uitvoeren, op basis waarvan we concrete maatregelen kunnen nemen. De mogelijkheden om locaties te kunnen melden waar handhaving nodig is vanwege verkeersveiligheid worden verbeterd en er komt een actieplan op het gebied van educatie en voorlichting.

    Op het gebied van duurzaamheid gaan we elektrisch vervoer stimuleren door het uitbreiden van (snel)laadfaciliteiten. In de volgende fase van de uitvoering (2024) zullen onder andere de doorstroming en knelpunten in de hoofdstructuur voor autoverkeer worden aangepakt, onder meer door de introductie van (nog meer) slimme verkeerslichten. Het Mobiliteitsprogramma staat op 30 september op de agenda van de avond van de raad.

    Leger des Heils zoekt collectanten in Gemeente Nieuwegein

    Het Leger des Heils is op zoek naar collectanten in Gemeente Nieuwegein voor de jaarlijkse collecteweek van 28 november t/m 4 december. Alleen met de hulp van vrijwilligers is het voor de organisatie mogelijk op buurtniveau activiteiten te blijven organiseren om sociale uitsluiting en eenzaamheid te bestrijden.

    In deze complexe tijden is hulp voor veel mensen harder nodig dan ooit. Steeds meer mensen zijn op zichzelf teruggeworpen en niet iedereen redt het alleen. Het Leger des Heils zet alles op alles om zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden, want de behoefte aan contact en directe hulp blijft enorm.

    Het Leger des Heils heeft door heel Nederland zo’n honderd buurthuiskamers; bedoeld voor de directe omgeving en toegankelijk voor iedereen. Mensen kunnen er terecht voor een kopje koffie, een spelletje, een maaltijd, een (pastoraal) gesprek, zingevingsvragen of bijvoorbeeld tweedehands kleding. Op steeds meer locaties wordt ook schuldhulp en huiswerkbegeleiding geboden, aangevuld met lokale activiteiten.

    Doel is om mensen uit een sociaal isolement te halen of dit isolement te voorkomen. Zeker voor mensen met minder bestedingsruimte is zo’n locatie vaak echt een vangnet. In deze buurthuiskamers kunnen buurtbewoners elkaar leren kennen, waardoor gewerkt wordt aan hun sociale netwerk en bovendien de buurt wordt versterkt.

    Het overgrote deel van deze buurthuiskamers is niet gesubsidieerd, waardoor het bestaan volledig afhankelijk is van giften en donaties. Het Leger des Heils organiseert daarom een landelijke collecteweek, dit jaar van 28 november t/m 4 december. De hulp van vrijwilligers is daarbij keihard nodig. Aanmelden kan via de website van het Leger des Heils.

    Utrechts openbaar vervoer blijft volgend jaar op peil

    De dienstregeling 2022 voor het Utrechts openbaar vervoer, die op 12 december 2021 in zal gaan, biedt reizigers nagenoeg dezelfde service als nu. De bussen en trams blijven in de regel even vaak rijden en over dezelfde route. Ondanks de ingrijpende impact van corona op het openbaar vervoer houdt de provincie Utrecht het huidige niveau in stand.

    it blijkt uit het gezamenlijke vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht voor de dienstregeling 2022 dat is vastgesteld door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht. Aan de basis van dit vervoerplan ligt een eerder besluit van de provincie om te zorgen voor herstel van het regionaal openbaar vervoer. Corona heeft het aantal reizigers in het Utrechts openbaar vervoer gehalveerd. Inmiddels neemt het gebruik weer geleidelijk toe, maar het is belangrijk om aan dit herstel te blijven werken. Het plan voor de nieuwe dienstregeling draagt hieraan bij.

    Provincie vroeg dienstregeling niet te wijzigen
    Door het aanbod intact te laten, kunnen reizigers – ook nadat de beperkingen als gevolg van corona zijn opgeheven – snel en gemakkelijk blijven gebruik maken van het Utrechts openbaar vervoer. De provincie Utrecht heeft de vervoerders daarom gevraagd om ook volgend jaar de huidige dienstregeling te gaan rijden. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt van deze afspraak afgeweken.

    Het Utrechts openbaar vervoer biedt reizigers in 2022 dus weinig verrassingen en dat is goed nieuws. Scenario’s om fors te bezuinigen bijvoorbeeld door buslijnen te schrappen zijn op de plank blijven liggen, nu duidelijk is dat de tijdelijke Coronasubsidie van het Rijk doorloopt tot september 2022. Het Utrechts openbaar vervoer kan op peil blijven.

    Medio 2022 dienstregeling opnieuw onder de loep
    Samen met U-OV en Syntus Utrecht controleert de provincie hoe het openbaar vervoer zich met deze maatregelen ontwikkelt. Medio 2022 kijken we of bijstelling van deze dienstregeling nodig is. Vanwege financiële tegenvallers waarmee het Utrechts openbaar vervoer is geconfronteerd, is het voorlopig niet mogelijk om vanaf december méér ritten te gaan rijden. Of om nieuwe lijnen te openen.

    Wat verandert er?
    Het vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht bevat een beperkt aantal wijzigingen die een plek zullen krijgen in de nieuwe dienstregeling voor 2022. Voor de tramverbinding tussen IJsselstein/Nieuwegein en Utrecht betekend dit:

    In de zomer van 2022 staat gepland om het werk af te ronden voor een rechtstreekse tramverbinding gepland tussen Nieuwegein/IJsselstein, Utrecht CS en Utrecht Science Park. Reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein kunnen vanaf dat moment zonder overstap direct doorreizen naar halte Utrecht Centraal Centrumzijde. Op doordeweekse dagen rijden deze ritten vervolgens door naar Utrecht Science Park. Er verandert niets aan het aantal ritten per uur.

    Om de trams met regelmatige interval te laten rijden, zal de helft van de doorgaande trams van/naar Nieuwegein of IJsselstein twee tot drie minuten langer stilstaan op halte Utrecht CS Centrumzijde. De acht doorgaande ritten per uur tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein/IJsselstein worden op lijn 22 aangevuld met vier ritten Utrecht Science Park – Utrecht CS Centrumzijde. Er gaan gekoppelde trams rijden, die per rit ruimte bieden aan bijna 500 reizigers.

    De exacte datum waarop deze doorgaande tramverbinding beschikbaar zal zijn voor de reizigers is op dit moment nog niet bekend.

    Boombunkersysteem voor bomenaanplant op de Bergfluiter

    Onlangs heeft Treebuilders in opdracht van de gemeente Nieuwegein op de Bergfluiter in de wijk Doorslag een drietal groeiplaatsinrichtingen voor bomen geïnstalleerd. Deze groeiplaatsinrichtingen zijn voorzien van het TreeParker boombunkersysteem om de bomen duurzaam, gezond en tot volle wasdom te laten komen.

    omen dragen pas echt bij aan het oplossen van de klimaatproblemen in de wereld als ze gezond zijn en goed groeien. Deze bomen bieden de stad verkoeling, vangen fijnstof en CO₂ op met hun kroon, zorgen voor ‘huisvesting’ van vogels en insecten en dragen bij aan een grotere biodiversiteit en ecosysteemdiensten in de stad.

    Technische inrichting groeiplaats
    In deze straat stonden grote berken. Die zorgden de afgelopen jaren voor te veel wortelopdruk, waardoor er voor bewoners en voetgangers gevaarlijke situaties op de loer lagen. Het is altijd jammer als mooie oude bomen gekapt worden. Als deze keuze gemaakt wordt, is het echter van belang om goed na te denken welk type boom er terug moeten komen. Deze keuze heeft namelijk veel invloed op het technisch inrichten van de groeiplaats. Onder meer de de levensduur van de boom, soort, standplaats en grondwaterstand bepalen in grote mate de benodigde hoeveelheid groeivolume van de boom.

    Berekening
    Zo kan Treebuilders al enige jaren een onderbouwde berekening maken welk volume er nodig is om een boom te voorzien van een goede groeiplaats voor een goede levensduur. Voor beleidsmedewerkers, groentechnici en boombeheerders kan dit helpen om binnen de eigen organisatie om te onderbouwen waarom er juist ondergronds geïnvesteerd moet worden in een goede duurzame groeiplaatsinrichting voor de boom. In het geval van de Bergfluiter in Nieuwegein zijn de groeiplaats en het volume ingericht op een levensduur van zestig jaar. Ook civieltechnische beleidsmedewerkers en beheerders hebben hier veel belang bij. Met het TreeParker-boombunkersysteem behoort wortelopdruk tot het verleden.

    Net voor de zomerperiode is het project op de Bergfluiter afgerond en is de groeiplaats klaar. De bomen zullen de komende winter worden aangeplant, rond de boomspiegel komen vaste planten. Dit is goed voor het straatbeeld en gunstig voor de biodiversiteit en de waterinfiltratie.

    Eindresultaat, de boom zal in de winter worden aangeplant