Utrechts openbaar vervoer blijft volgend jaar op peil

De dienstregeling 2022 voor het Utrechts openbaar vervoer, die op 12 december 2021 in zal gaan, biedt reizigers nagenoeg dezelfde service als nu. De bussen en trams blijven in de regel even vaak rijden en over dezelfde route. Ondanks de ingrijpende impact van corona op het openbaar vervoer houdt de provincie Utrecht het huidige niveau in stand.

it blijkt uit het gezamenlijke vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht voor de dienstregeling 2022 dat is vastgesteld door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht. Aan de basis van dit vervoerplan ligt een eerder besluit van de provincie om te zorgen voor herstel van het regionaal openbaar vervoer. Corona heeft het aantal reizigers in het Utrechts openbaar vervoer gehalveerd. Inmiddels neemt het gebruik weer geleidelijk toe, maar het is belangrijk om aan dit herstel te blijven werken. Het plan voor de nieuwe dienstregeling draagt hieraan bij.

Provincie vroeg dienstregeling niet te wijzigen
Door het aanbod intact te laten, kunnen reizigers – ook nadat de beperkingen als gevolg van corona zijn opgeheven – snel en gemakkelijk blijven gebruik maken van het Utrechts openbaar vervoer. De provincie Utrecht heeft de vervoerders daarom gevraagd om ook volgend jaar de huidige dienstregeling te gaan rijden. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt van deze afspraak afgeweken.

Het Utrechts openbaar vervoer biedt reizigers in 2022 dus weinig verrassingen en dat is goed nieuws. Scenario’s om fors te bezuinigen bijvoorbeeld door buslijnen te schrappen zijn op de plank blijven liggen, nu duidelijk is dat de tijdelijke Coronasubsidie van het Rijk doorloopt tot september 2022. Het Utrechts openbaar vervoer kan op peil blijven.

Medio 2022 dienstregeling opnieuw onder de loep
Samen met U-OV en Syntus Utrecht controleert de provincie hoe het openbaar vervoer zich met deze maatregelen ontwikkelt. Medio 2022 kijken we of bijstelling van deze dienstregeling nodig is. Vanwege financiële tegenvallers waarmee het Utrechts openbaar vervoer is geconfronteerd, is het voorlopig niet mogelijk om vanaf december méér ritten te gaan rijden. Of om nieuwe lijnen te openen.

Wat verandert er?
Het vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht bevat een beperkt aantal wijzigingen die een plek zullen krijgen in de nieuwe dienstregeling voor 2022. Voor de tramverbinding tussen IJsselstein/Nieuwegein en Utrecht betekend dit:

In de zomer van 2022 staat gepland om het werk af te ronden voor een rechtstreekse tramverbinding gepland tussen Nieuwegein/IJsselstein, Utrecht CS en Utrecht Science Park. Reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein kunnen vanaf dat moment zonder overstap direct doorreizen naar halte Utrecht Centraal Centrumzijde. Op doordeweekse dagen rijden deze ritten vervolgens door naar Utrecht Science Park. Er verandert niets aan het aantal ritten per uur.

Om de trams met regelmatige interval te laten rijden, zal de helft van de doorgaande trams van/naar Nieuwegein of IJsselstein twee tot drie minuten langer stilstaan op halte Utrecht CS Centrumzijde. De acht doorgaande ritten per uur tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein/IJsselstein worden op lijn 22 aangevuld met vier ritten Utrecht Science Park – Utrecht CS Centrumzijde. Er gaan gekoppelde trams rijden, die per rit ruimte bieden aan bijna 500 reizigers.

De exacte datum waarop deze doorgaande tramverbinding beschikbaar zal zijn voor de reizigers is op dit moment nog niet bekend.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk