Uit de raad nr. 27: ‘Over City marketing’

U heeft het nog niet in de gaten. Maar we doen aan City marketing. Dat zijn activiteiten die de inwoners gelukkig moeten maken en toekomstige inwoners nieuwsgierig. Althans dat heeft een marketing clubje ons college wijsgemaakt à raison van een ton of een bedrag in die buurt.

Er zijn dus acties ondernomen die de Molenkruier halen en soms het AD plus natuurlijk de gemeentelijke site en De Digitale Stad Nieuwegein (www.pen.nl). Onderwerpen? Een wethouder met een hele schare kinderen die de nieuwe fietsverbinding uit probeert, nu de oude in de weg ligt vanwege het groeien van onze Beatrixsluis en moet verdwijnen. Zangkoren in de kuil achter ons Stadshuis. Zomerbezigheden. Plettenburg wordt, dankzij een alreeds lang geleden genomen initiatief omgedoopt tot Rijnhuizen. Nu die naam er is, blijkt het eerst bijna afgebouwde plan volop woningen te bevatten die vanaf heden tot het duurdere segment behoren. Dat moet ook wel bij een woonwijk met zo’n chique naam. Overigens zijn er best goede initiatieven bij al die activiteiten. Maar dat hadden we zonder City marketing ook wel kunnen doen.

Onze burgervader wordt ook ingeschakeld middels een interview in het AD. Hij drinkt daarbij op zijn gemak een biertje en vindt dat Nieuwegein wel wat Bourgondischer mag worden. Maar ja in het zuiden en oosten van het land gaan de kroegjes open na 17.00 uur. In Nieuwegein gaan de meeste restaurantjes op het centrumplein dicht omstreeks 18.00 uur. Het AD schreef recentelijk dat er gezien de geringe groei van de winkelomzet in Nieuwegein, er iets mis is in onze stad. Misschien te veel winkels van hetzelfde soort, te weinig cultuur, te dure parkeerplaatsen, enz.? In provinciale plannen wordt Nieuwegein aangeduid met een winkelwagentje. Teken aan de wand? Staat dat wagentje voor snel boordschappen doen en dan wegwezen? Of is het gewoon een centenkwestie. De burgers gaan voor de aanbiedingen en het voordeel verdwijnt aan de kosten van parkeren?

Het college pakt de koe bij de horens. Zo was er kort geleden een collegebesluit over de Informatie Strategie en de bijbehorende ambities. Andere kreten in dat besluit waren: Basis op orde, Gouvernance op orde en het borgen van de techniek. Qua kretologie lijkt het de goede kant op te gaan. Inhoudelijk zal het nog wel even duren. Al was het maar dat Informatie Strategie geen doel maar een middel is en dat geldt voor bijna alles wat er verder nog op orde gebracht moet worden.

Maar laten we het eenvoudigste eerst doen. Dat is vaststellen wat we willen bereiken met die City marketing. (Doelstelling). Dan besluiten wat daarvoor nodig is en vergeet de kosten niet. (Strategie) Hoe we dan te werk gaan. (Tactiek) En dan de uitvoering! U begrijpt het “wat” is niet zo moeilijk. Het “hoe” daar liggen de problemen. Het is een oud schema. Maar het uit elkaar houden van de verschillende activiteiten kan enorme voordelen opleveren. Het is al eerder gezegd. Waarom bezig zijn met de ontwikkeling van een plan wanneer de middelen niet aanwezig zijn. Hoe dat toch kan in Nieuwegein? Schematisch is het heel veel informatiestrategie en weinig kennis over hoe de doelstellingen te bereiken. Zie ook Geinwijs dat ondanks goede intenties na jaren nog niet scheen te weten hoe de telefoon tijdig moet worden opgenomen. Pijnlijk! Haast net zo als het quasi reduceren van onze fantastische stad tot een aantal parels. Dat veroorzaakt vreemde discussies terwijl het avontuur moet bestaan uit het ontdekken hoe een nieuwe stad er uit kan zien. In Nieuwegein betreft dat sluizen, waterwegen, mooie kerken, kasteeltjes, een mooi park met een enorme variatie aan bomen en begroeiing. En alles wat op duidelijke wijze uitgelegd kan worden om de geschiedenis en de kwaliteit van onze stad aantrekkelijk te maken. Eenvoudig! Maar wel een stevige opgave!

4 thoughts on “Uit de raad nr. 27: ‘Over City marketing’

  1. John

    In zekere zin ben ik het met de schrijver eens.
    Er zijn winkels genoeg, maar dat zijn bijna allemaal damesmodel zaken.
    Het parkeren is veel te duur.
    Gezellige café’s ontbreken.
    Na zes uur is het net een kerkhof.
    Eetgelegenheden volop zelfs patazaken,
    Alleen alles is te vroeg gesloten.
    Hoezo is Nieuwegein een gezellig dorp??

  2. Hessel

    Nu nog gezellig gezicht op de Doorslag met een mooi stuk groen ernaast gelegen maar de boze plannen van de gemeente zijn om op dat mooie stukje 2 woontorens te bouwen. NIET DOEN gemeente lekker groen laten met eandelpad erin en bankjes.

  3. Hessel

    Nu nog gezellig gezicht op de Doorslag met een mooi stuk groen ernaast gelegen maar de boze plannen van de gemeente zijn om op dat mooie stukje 2 woontorens te bouwen. NIET DOEN gemeente lekker groen laten met wandelpad erin en bankjes.

  4. John

    Woontorens leveren geld op en dat stuk groen kost geld.
    Dus kan je narekenen wat de gemeente zal kiezen.
    Ze willen geld,geld en nog eens geld

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk