Draagkracht en spierballen

Ik ben blij te lezen dat theater de Kom besloten heeft de voorverkoop van kaartjes anders te gaan regelen. De directe aanleiding voor dat besluit zijn de chaotische taferelen die ontstonden bij de voorverkoop van de voorstelling van Najib Amhali. Mensen met stretchers en thermoskannen koffie die voor het theater de nacht doorbrachten, kregen in de loop van de nacht en vroege ochtend steeds meer gezelschap. In de vroege ochtend was het aantal wachtenden voor de vierhonderd kaarten uitgegroeid tot een massa van vijfhonderd mensen die ook het perron van de sneltram in bezit hadden genomen.Na het openen van de deuren van het theater begon een stormloop waarbij maar weer eens duidelijk werd dat we geen Engelsen zijn. Wachten op je beurt werd nogal eens vertaald in vechten voor je plek. Al met al geen opwekkende vertoning, zeker niet als al een paar uur na de voorverkoop de eerste kaartjes tegen woekerprijzen worden aangeboden op het Internet. Ik vraag me werkelijk af wat organisatoren en verantwoordelijken bezielt om op deze manier te werk te gaan.Als de opzet is aan te tonen dat Najib Amhali populair is, moeten daar toch andere manieren voor te verzinnen zijn. Mensen een koude januarinacht in de buitenlucht opdringen is geen gezonde benadering. Uiteindelijk zijn het toch voornamelijk de kapitaalkrachtige mensen die aan het langste eind trekken. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het nooit begrepen heb, ook niet als dit soort dwaze acties plaatsvinden binnen het kader van een spectaculaire uitverkoop. In de jaren vijftig en zestig werd, in de VS, volop geëxperimenteerd met het manipuleren van de menselijke geest.De resultaten van die onderzoeken zijn onthutsend. Mensen zijn tot vrijwel alles bereid als het hen iets oplevert. Winkeliers en dus ook theaterdirecties spelen gretig in op dit verschijnsel. Je houdt iemand een kluif voor en dan maar afwachten wat er gebeurt. Dit keer zijn er geen echte ongelukken gebeurd, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Hoe ver verlaag je jezelf voor een beetje publiciteit? Wie is gediend met dit soort situaties?De manier van benaderen dient geen enkel doel. De toegankelijkheid van kunst en cultuur is er zeker niet mee gediend. Zoals ook nu te constateren valt, is alleen de commercie gediend bij een dergelijke aanpak. De structurele en incidentele zwarthandelaren zorgen ervoor dat het bezoek aan het theater of van een concert steeds meer een materiële kwestie wordt. Een stuk van die verantwoordelijkheid ligt ook bij de kunstenaar zelf. Als geen ander verkeert hij in de situatie dat hij invloed zou kunnen hebben op de manier waarop zijn voorstelling wordt aangeprezen.Belachelijke (voor)verkoopmethoden zouden door kunstenaars moeten worden veroordeeld. Ik kan me niet voorstellen dat kritische cabaretiers zitten te wachten op een zaal vol publiek dat zich heeft onderscheiden door draagkracht en spierballen. Het is een troebele mist die kunst en cultuur steeds meer onttrekt aan het oog. Ook in de sport zie je dezelfde soort ontwikkelingen. Commerciële belangen en sponsoren bepalen dat ook daar het aantal werkelijk beschikbare kaartjes beperkt is en dus in handen valt van gewiekste zwarthandelaren.De verloedering moet gestopt worden. Kunst en cultuur verdienen meer dan de ranzige bijsmaak van duurbetaalde kaartjes.AfroditeREACTIE VAN DE KOM OP DEZE COLUMN HIERONDER:Afrodites oorsprong en genegenheidAfrodite als Griekse godin weet als geen ander dat zowel in de oudheid als heden ten dagen het leven voor goden en mensen ongelooflijk hard en onplezierig kan zijn als gevolg van de manipulaties ten eigen voordeel van een relatief klein aantal individuen. Daar waar de godin deze gedragingen aan de kaak stelt en verwerpt, zijn wij het van harte met haar eens. Maar zodra haar uitspraken zouden kunnen suggereren dat De Kom slechts uit is geweest op een spectaculaire uitverkoop, manipulatie van de menselijke geest, "iemand een kluif voor houden en dan maar afwachten wat er gebeurt" of een gemakkelijke publiciteitsstunt, dan is dat bezijden de waarheid en verkeren we niet graag in haar nabijheid.De Kom immers heeft geen behoefte aan de gesuggereerde stunts bij de verkoop van kaartjes van populaire artiesten. De Kom bereikt het liefst de (potentiële) theaterliefhebber en zoekt voortdurend naar geëigende middelen om deze liefhebbers van kunst te bereiken in plaats van de diehard fans van één enkele populaire artiest. Ook De Kom vindt belachelijke (voor)verkoopmethoden niet passen bij kunst en vestigt liever de aandacht op de vele mooie kunstzinnige voorstellingen van toegewijde theatermakers, die zelden onderhevig zijn aan hypes. Vandaar dat De Kom naast de velen die terecht teleurgesteld zijn dat zij geen kaartje hebben weten te bemachtigen voor Najib Amhali ook teleurgesteld is, omdat we de echte theaterliefhebber maar ten dele hebben bereikt met deze verkoop.Daarom zullen we in het vervolg ons heel erg inspannen om er voor te zorgen dat binnen de mogelijkheden van De Kom de kaartjes, ook van populaire artiesten, terecht komen bij de oprechte theaterliefhebber.Afrodite als kenner van de lokale omstandigheden kent als geen ander de ware inzet van De Kom. Door een enkel ongewild incident zal de Kom ongetwijfeld haar genegenheid niet verspeeld hebben. Opdat Afrodite samen met De Kom de ware liefde voor kunst en cultuur blijft stimuleren.Directie De Kom

Geef een reactie

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk Kringloop+Plaza+200x60 Paul+Jansen+200x60 Moenmakelaars+200x60+alle+pagina%27s Merwestein De+strip+van+Kim+Houtzager+200x60 Koster+Schoenmode Galecop+Golf+120x90 Kapsalon+van+Doorn+voorpagina+200x60