Vervoer onder de grond moet meer woningen opleveren in de regio

Utrecht wil een metrolijn naar Nieuwegein aanleggen. Ook een metro onder het hart van de stad staat op het verlanglijstje. Met ingrepen als deze moet de bevolkingsgroei worden opgevangen. De gemeente Utrecht en de provincie willen het Rijk vragen om het leeuwendeel van de benodigde 4 tot 5 miljard euro op zich te nemen.

Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht. De regio en het Rijk zijn in gesprek over de plannen. Utrecht wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum.

“De Merwedelijn is een eerste stap van de ov-schaalsprong waarmee we nieuwe geplande woningbouw in gebieden als de Merwedekanaalzone, A12-zone en het centrum van Nieuwegein op een duurzame manier bereikbaar maken”, zegt gedeputeerde Arne Schaddelee namens de provincie. “Maar er is veel meer nodig aan ov in de metropoolregio Utrecht. Voor een gezondere leefomgeving is een mobiliteitstransitie nodig naar schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt.”

Verder bestaan de plannen uit de Waterlinielijn die moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum.

Woningtekort
“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren.”

De regio doet nog verder onderzoek naar de precieze route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan over het Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat. Een ondergrondse verbinding draagt hier volgens gemeente en provincie bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.

Merwedelijn
De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de tramverbindingen Uithoflijn en de tramverbinding tussen Utrecht-Nieuwegein en IJsselstein (SUNIJ-lijn) dit moment samen. In het nieuwe onderzoek staat ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein-IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk