Trambaan Nieuwegein: de bodem is bereikt

In de nacht van zaterdag 26 februari begon de sloop van de trambaan in het centrum van Nieuwegein. Aannemer Dura Vermeer zette er direct tempo in. In vijf dagen werd hier de oude trambaan volledig verwijderd. We hebben het dan over de gehele betonnen baan, 38 masten voor de bovenleiding, 3200 meter kabels voor de stroomvoorziening en 1600 meter aan spoorstaven. De bodem is inmiddels bereikt. Op een zandbaan met een totale lengte van 400 meter verrijst nu de onderbouw voor de nieuwe trambaan en halte.

Al dit sloopwerk brengt een uitgebreide logistieke operatie met zich mee. Want voordat de nieuwe trambaan en halte gebouwd kunnen worden, moest eerst al het oude bouwmateriaal worden afgevoerd. De afgelopen dagen waren warm en droog. Om overlast als gevolg van stof te verminderen, werd daarom gesproeid met water. Zowel de sloop als de nieuwbouw wordt uitgevoerd door werkploegen die lange dagen maken tussen 7.00-23.00 uur. De afgelopen dagen was er voor bewoners vanwege de sloop behoorlijk wat lawaai vanaf de bouwplaats. Hinder werd door de aannemer zo beperkt mogelijk gehouden door het beton van de oude trambaan in stukken te zagen, wat zorgde voor een relatief korte slooptijd. Om geluidsoverlast te verminderen, heeft de aannemer ook geluidsschermen geplaatst.

Voorproefje
De trambaan in het centrum van Nieuwegein is nu verdwenen. Maar op het bouwterrein tegenover de oude halte ziet u al een voorproefje van de nieuwbouw. Daar is de ondergrond en fundering klaargezet voor een deel van de nieuwe tramhalte. Op de zandbaan werkt Dura Vermeer sinds 3 maart aan de opbouw van de nieuwe tramlijn. Dit betekent dat er een nieuwe ondergrond wordt aangebracht met daarop een betonnen constructie waarin het spoor zal worden gebouwd. Vervolgens wordt van vroeg tot laat gewerkt aan de bovenbouw – de masten en de draden voor de stroomvoorziening – en uiteraard aan de nieuwe tramhalte voor Nieuwegein. Ook onder het spoor heerst volop activiteit. Op 4 maart wordt een nieuwe mantelbuis geplaatst voor de stadsverwarming. De buis heeft een lengte van 36 meter en verdwijnt over de volledige lengte in één stuk de grond in onder de trambaan – een bijzondere gebeurtenis.

Bouw nieuwe trambaan
Nu sinds 3 maart alles is gesloopt, zal het werk aan de nieuwe trambaan naar verwachting minder overlast met zich meebrengen voor bewoners in de directe omgeving. Het plaatsen van de nieuwe spoorstaven en bovenleiding wordt in de nacht uitgevoerd. Op 3 en 4 maart wordt heiwerk uitgevoerd voor het oostelijke perron van de nieuwe tramhalte. Deze heiwerkzaamheden worden vanwege het geluid uitgevoerd tussen 7.00-16 uur. De werkzaamheden aan de ondergrond van de trambaan duren circa een week. Het opbouwen en afronden van de nieuwbouw van de trambaan duurt vervolgens ongeveer twee weken.

Werkzaamheden Zuidstedeweg
Tussen 26 februari en eind maart werkt Dura Vermeer ook op de Zuidstedeweg aan het asfalt van het wegdek en aan het spoor van de trambaan. Daar wordt in de weg een nieuw wissel geplaatst voor de trambaan. Het oude wissel is inmiddels al verdwenen. Op de Zuidstedeweg zijn daarvoor rijstroken afgezet. Met ingang van 13 maart is het werkterrein van de aannemer op de Zuidstedeweg verplaatst naar de rijstroken in de richting van de A.C. Verhoefweg. De Zuidstedeweg blijft open voor het doorgaande verkeer maar vanaf 13 maart zullen weggebruikers merken dat op dit gedeelte van de weg een rijstrook is afgezet. De kruising van de Zuidstedeweg met de Koekoekslaan blijft tot eind maart afgesloten. Het verkeer wordt ter plaatse met borden omgeleid. Verkeer kan nog steeds het St. Antonius Ziekenhuis bereiken via deze omleiding. Ook de ambulancepost van het ziekenhuis blijft tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden bereikbaar.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk