Groep Meese bijdrage begrotingsraad

Geachte voorzitter v/d raad, wethouders, collegae raadsleden, gemeentelijke ambtenaren en toehoorders op de tribune. Meneer de voorzitter, Groep Meese is bijzonder verheugd dat dit college een aantal onderdelen voortvarend en goed heeft opgepakt. Hierbij doel ik met name op – het daadwerkelijke begin van het stadscentrum , – het burgerservice vriendelijke karakter van het project Eddie, – de uitvoering van de WMO, – de armoedebestrijding en – de realisering van de Toonladder in Galecop en de start van de bouw van de Evenaar. Mijn welgemeende complimenten aan zowel het college alsook de ambtelijke staf hiermee. Titel bijdrage: KAALSLAG NIEUWEGEIN in alle aspecten. Ik meld u allen vantevoren al dat voor mij deze programmabegroting gewoon een voortzetting is v/h bestaand beleid. Een beleid van dit college waarbij keuzes zijn gemaakt al in 2006 die niet de mijne zijn.
Het eerste onderdeel “Kaalslag door gemiste kansen” De programmabegroting wordt verkapt ingezet als verkiezingsstunt. Resultaat: laf optreden college omtrent OZB-verhoging: college neemt Pontius Pilatus rol in. Tijdens de behandeling van de kadernota is afgesproken dat de OZB verhoogd zou worden. Echter in deze programmabegroting meldt u opeens dat indien de raad uitvoering wil geven aan het hondenpoepbeleid en dierenwelzijn dit alleen mogelijk is als de raad zelf besluit om de OZB te verhogen. Meneer de voorzitter, niet alleen komt het college nu terug op de kadernota-afspraak het speelt ook nog eens voor Pontius Pilatus door de verantwoordelijkheid van de OZB verhoging naast zich neer te leggen. Het lijkt bijna op een verkapte vorm van chantage waarbij dit college stelt dat als er niets gedaan wordt, er niets gebeurd aan ergernis nr 1 hondenpoep en aan dierenwelzijn. Meneer de Voorzitter, deze programmabegroting mag niet misbruikt worden als verkiezingsstunt waarbij de collegepartijen in de campagne gaan zeggen “maar wij wilden geen verhoging v/d OZB”. Deze stellingname vind ik ronduit laf. Ik verwacht dan ook dat of het college zelf of de eigen collegepartijen nu met een amendement hierover komen. -Het tweede onderdeel “Kaalslag door het binnenstadsbeleid” Wellicht zonder het u zelf te realiseren, geeft het college in deze programmabegroting zelf aan dat het geld voornamelijk gepompt wordt in de binnenstad. Maar Nieuwegein is groter dan de binnenstad! Veelgehoorde klachten die wij binnenkrijgen is dat de gemeente alleen maar oog heeft voor de binnenstad. Op bladzijde 19 v/d begroting geeft u zelf aan dat als de Nieuwegeiners kwaliteit in hun stad willen zien, zij i/d binnenstad moeten zijn. Letterlijk citaat “In de binnenstad verhogen we de kwaliteit binnen de financiele mogelijkheden”. Geen woord over andere wijken. Moet hieruit geconcludeerd worden dat er geen geld over is voor kwaliteit in de andere wijken?Het derde onderdeel “Kaalslag door uitblijven van daadwerkelijke uitvoering” Als je de programmabegroting goed leest, valt meteen op dat dit college vooral zaken onderzocht heeft. Dit heeft gezorgd voor extra bureaucratie ipv een daadwerkelijke praktijkaanpak/verbetering. Meest duidelijke en concrete voorbeelden hierbij zijn: – In de eerste plaats het uitblijven v/d realisatie v/d 1600 woningen, te beginnen met de 400 starterswoningen. Meneer de voorzitter, ik kan mij de levendige discussies herinneren i/d commissie RIM over de woningen die in het oude Rabobank-complex a/d Nedereindseweg zouden komen. Waarom zijn die daar nog steeds niet? – In de tweede plaats het niet behalen van de doelen van “Nieuwegein Beweegt” ; er zouden meer Nieuwegeiners gaan sporten. In plaats hiervan zijn tot op heden 2 combinatiefunctionarissen aangesteld. Hebben zij al concrete resultaten geboekt i/d vorm van meer sportende Nieuwegeiners? Het niet uitvoeren van de beloofde-toegezegde renovatie van Parkhout is een ander voorbeeld van dat het geld blijkbaar op is voor sportdoeleinden. – In de derde plaats het Toppunt van gebrek aan daadkracht voor mij is de al ruim 12 jaren durende discussie over het ontbreken van de A2-geluidswal. Nu vier jaar bijna na aantreden van dit college is er nog steeds geen geluidswal en de Galecoppers mogen blij zijn als er eind 2010 wordt begonnen.”Waar een wil is, is een weg”, lijkt hier niet het gebruikte credo te zijn geweest. Ik wil dan ook graag v/d wethouder excuses over dit beleid en een snellere bouw v/d geluidswal. – In de vierde plaats: het ontbreken van een goed communicatief kader blijft een zorgenkindje. Ik kan hier veel situaties opnoemen waaruit blijkt dat er een slechte communicatie was en is van het college richting bewoners en raad, bijvoorbeeld bij de Bossenwaard, de Hesselaan, de ringweg of de informatie rondom de Polder Rijnenburg richting de raadsleden. De raadsleden ontvingen de informatie later dan de pers. Dit kan echt niet, vooral niet omdat er steeds opnieuw door verschillende politieke partijen met Groep Meese voorop op is aangedrongen dat dit beter zou gaan i/d toekomst. – – Het vierde onderdeel “Kaalslag Opbouwwerk”. Groep Meese maakt zich heel veel zorgen over een groot aantal programma’s Ten eerste DNA-Jeugd welke i/d commissie SOC van afgelopen september bijna unaniem werd afgekraakt. Overigens geven groepen Nieuwegeinse jongeren zelf nu ook aan dat er een groeiende woningnood is onder jongeren en dat er een gebrek is aan voorzieningen op sociaal, cultureel en maatschappelijk vlak. Raadsleden van de grootste collegepartij bezochten zelfs de krakers van Big Daddy’s die ook deze verwijten maakten jegens de gemeente en gaven hierbij in meer of mindere mate zelf aan 4 jaar lang in gebreke te zijn geweest. Tijdens het jongerendebat werd pijnlijk duidelijk dat er een multidisciplinaire en kordate aanpak moet komen, wil er enige verbetering optreden. Meneer de voorzitter, ik ben blij met de recente toetreding van de heer Van Randwijk tot dit college, daar deze in zijn tijd als fractievoorzitter telkens blijk gaf van een kordate-adequate aanpak van jongerenproblematiek. Ik hoop dan ook dat zijn stempel meer gezet wordt op DNA-jeugd, ook al is dit niet zijn portefeuille.Ten tweede het Centrum Jeugd en Gezin (CJG)waarbij de wethouder beloofd had toe te zien op toetreding van het onderwijs als ketenpartner en Ten derde de onzekere toekomst van de buurthuizen en wijkcentra, deze schijnen te worden aangepast als wijkservicecentra eind 2010. Een business plan hierover heeft noch de commissie noch raad hierover gehad, tevens is het onbekend wat er met de nu bestaande buurthuizen gebeurd, Ten vierde het langzaamaan afbrokkelen van het opbouwwerk door minder ondersteuning te geven aan de wijknetplatformen. Graag verneem ik van de wethouder of er daadwerkelijk minder geinvesteerd wordt in opbouwwerk. – Resumerend: er heeft de afgelopen jaren al een financiele kaalslag plaatsgevonden op meerdere onderdelen. Echter, ik maak ik mij heel veel zorgen over de financiele toekomst van Nieuwegein, wat staat de Nieuwegeinse bewoner en de volgende Nieuwegeinse colleges te wachten? In mijn ogen is er –net als ik heb aangegeven bij de kadernota- veel te weinig aandacht voor de toekomst “Pennywise, poundfoolish”! – te weinig financiele reserves zijn ingecalculeerd – er dreigen lagere WOZ-inkomsten doordat hertaxaties lager zullen uitvallen, – er is onzekerheid over loon-en premie ontwikkeling personeel – er vindt geen verhoging van het accres gemeentefonds plaats, – er wordt te weinig rekening gehouden met de toename v/h aantal WWB-ers, – de tegenvallende financiele consequenties OZB door grote hoeveelheid leegstaande niet-woningen zijn niet echt meegenomen, – het rentenadeel v/d grondverkoop is onzeker, – door de stagnatie v/d woningbouw komen er in de toekomst nog minder bouwleges/lagere algemene uitkering/ozb inkomsten – En als laatste nogmaals de rechtmatigheidszorgen over het gemeentebeleid hetgeen ook herhaaldelijk door de accountants is aangegeven op gebied van aanbestedingen en subsidietoekenning. Tot zover de bijdrage van Groep Meese in eerste termijn.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk