GroenLinks Nieuwegein: ’50 kilometer per uur is meer dan genoeg’

In Nieuwegein ligt een groot aantal wegen waar de toegestane snelheidslimiet op 70 kilometer per uur is vastgelegd. Parallel aan deze wegen liggen bedrijventerreinen waarbij steeds meer kantoorpanden tot woonruimte worden getransformeerd. Niet langer werken mensen alleen in de kantoorpanden, maar nu wonen er ook Nieuwegeiners. De omgeving is dusdanig aan verandering onderhevig. Daar past ook een andere infrastructuur bij.

“We hebben veel last van het wegverkeer”, aldus een van de bewoners van een pand aan de Wattbaan, een straat die parallel aan de Plettenburgerbaan loopt, “Er is veel stank- en geluidsoverlast”. Op de Plettenburgerbaan geldt nu nog een limiet van 70 kilometer per uur. “Dat is niet houdbaar in een woonomgeving”, vertelt GroenLinks raadslid Alma Feenstra. “Het is niet veilig en dat niet alleen, het doet afbreuk aan het woongenot van onze inwoners.” Een van de inwoners vult aan: “’s Avonds wordt de huidige snelheid totaal niet gerespecteerd: het lijkt wel een racebaan”. De Plettenburgerlaan is lang niet de enige plek in onze stad waarbij het snelheidslimiet niet past bij de omgeving. De Fietsersbond Nieuwegein gaf onlangs in hun reactie op de Mobiliteitsvisie aan dat dit ook het geval is op de Batauweg en de Sluyterslaan.

“Nu kantoren plaatsmaken voor woningbouw en de e-bike massaal zijn intrede doet, is het tijd om echte keuzes te maken”, zegt Feenstra, “Daarom stellen wij voor om de maximumsnelheid in heel Nieuwegein buiten de 30km zones, op 50 kilometer per uur te zetten. Dat is veiliger, schoner en gezonder voor ons allemaal”. Tijdens de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad op 5 november aanstaande zal GroenLinks dit punt aan de orde stellen.

5 thoughts on “GroenLinks Nieuwegein: ’50 kilometer per uur is meer dan genoeg’

  1. Fred Flinstone

    Bij de Wattbaan kom je met 80km/h aangereden (buiten de bebouwde kom), dus voordat je afgeremd bent naar 50 ben je al bij de stoplichten, waar bovendien een camera staat. Dat mensen de snelheid niet respecteren zal niet veranderen. Waarom is er nog steeds geen groene golf op de 70-kilometer wegen? Dat voorkomt veel optrekken en afremmen en dus geluidsoverlast, daarmee voorkom je ook dat mensen harder gaan rijden dan 70.

  2. Bas

    “De Fietsersbond Nieuwegein gaf onlangs in hun reactie op de Mobiliteitsvisie aan dat dit ook het geval is op de Batauweg en de Sluyterslaan.”

    Inderdaad, en sinds kort is de drempel bij het bruggetje (en bushalte) voorzien van lichtjes (behorend bij het zebrapad). Maar sindsdien is de drempel een stuk lager geworden en kun je nauwelijks meer spreken van een drempel. Gevolg: er wordt weer harder gereden. En trouwens, die Sluyterslaan wordt veel voor doorgaand verkeer gebruikt en is dus heel erg druk, maar daar is die weg helemaal niet geschikt voor. Er liggen zowat ALLEEN MAAR woningen aan die weg.

  3. mik

    Op het moment dat men er kwam wonen wist men al van de weg die ervoor ligt. Eigen keuze lijkt me. Bovendien zijn degenen die klagen over de stank vaak wel dezelfde die graag hout stoken of hun buurt laten genieten van de o zo gezellige tuinhaard en bbq. Alsof dat niet luchtvervuilend is

    1. Henk

      Inderdaad. Weinig met aan toe te voegen.

  4. Henk

    Die Groenslinksers mogen van mij allemaal op de rijbaan van liggen. Dan wil ik er wel met 50 overheen.
    Tot die tijd gewoon 70. Is en mooie snelheid en zorgt ervoor dat mensen die wegen kiezen en niet door de wijken van rijden.

    Wel mag er meer op 70 en die rood rijden gecontroleerd worden: zoveel van die gastjes die 90 tot 100 rijden er een door rood rijden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk