Fietsersbond Nieuwegein baalt van uitstel knip Batauweg

De Fietsersbond in Nieuwegein baalt ervan dat het realiseren van een knip in de Batauweg opnieuw vertraging heeft opgelopen. Het college moet van de rechter binnen zestien weken een nieuw verkeersbesluit nemen en beter onderbouwen waarom een knip de verkeersveiligheid op de Batauweg vergroot.

Clarion Wegerif van de Fietsersbond Nieuwegein: ‘Dat beter onderbouwen gaat wel lukken, want die (cijfermatige) onderbouwing bestaat al. De cijfers en de kaart die te zien zijn op deze website geven een heel duidelijk beeld: namelijk dat op de Nieuwegeinse wijkwegen, waaronder de Batauweg, de meeste verkeersongevallen gebeuren.’

Illustratie Ongevallenkaart

Wegerif vervolgt: ‘Fietsers en voetgangers worden daarbij onevenredig getroffen, doordat een confrontatie met een auto in vrijwel alle gevallen letsel of zelfs de dood tot gevolg heeft. Als je je stad verkeersveiliger wilt maken, is het terugdringen van het autoverkeer topprioriteit. Dat is precies de reden waarom de gemeenteraad in 2021 via het Mobiliteitsprogramma besloten heeft dat het autoverkeer zoveel mogelijk gebruik moet gaan maken van de stadsautowegen. Die zijn daarvoor aangelegd. Daar rijden geen fietsers en lopen geen voetgangers. De noodzaak van een knip onderbouwden wij al eens in dit artikel.’

Fietsers en voetgangers in de knel
Fietsers en voetgangers hebben nu geen alternatief: er bestaat in Batau geen veilige, comfortabele en doorgaande noord-zuidroute voor fietsers. Noodgedwongen moeten zij de weg delen met meer dan 11.000 motorvoertuigen per etmaal, slechts gescheiden door een witte verfstreep. En moeten ze deze drukke verkeersader oversteken om bij school, supermarkt of sportclub te komen. ‘Geen wonder dat veel ouders hun kinderen niet alleen op de fiets naar school durven laten gaan. En veel ouderen zich op hun fiets of scootmobiel niet meer op de Batauweg wagen.’

In Houten kan het wèl
Wie wel eens in Houten is geweest ziet hoe het wèl kan. Daar gaan binnen de Rondweg achtjarigen zelfstandig op de fiets naar school. En zijn ongevallen binnen de Rondweg met kwetsbare verkeersdeelnemers een uitzondering. Dat komt doordat je in Houten geen drukke verkeersaders hebt waar fietsers en voetgangers de weg moeten delen met gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers rijden veilig en direct van de ene wijk naar de andere. Met de auto rijd je via de Rondweg.

Model Houten projecteren op Nieuwegein
‘Als je ‘model Houten’ toepast op Nieuwegein kom je uit op de maatregelen die in het Mobiliteitsprogramma beschreven staan: de stadsautowegen (vergelijkbaar met de Rondweg) zijn voor het autoverkeer; de wijkwegen (zoals de Batauweg) zijn alleen voor bestemmingsverkeer. Een knip is een noodzakelijke en essentiële maatregel om dit te bereiken.’

Korpschef politie kent blijkbaar de ongevalscijfers niet
‘Het wekt bij ons verbazing dat zelfs de korpschef van de politie het patroon en de hoogte van de ongevallencijfers niet kent, of er in elk geval in zijn advies geen rekening mee houdt. Gelukkig heeft de gemeenteraad dat inzicht wel en houdt zij ook nog andere aspecten in het oog: namelijk de wens en de wil om in Nieuwegein een prettige, gezonde en veilige leefomgeving te creëren. Een veilige, rechtvaardige straat voor alle verkeersdeelnemers, gezonde lucht, zo min mogelijk geluidsoverlast en een beweegvriendelijke omgeving. Waar kinderen vanaf 8 jaar veilig zelfstandig naar school en sportclub kunnen fietsen. En ouderen veilig met de fiets, lopend of met de scootmobiel naar vrienden en familie, de winkel en alle andere bestemmingen kunnen gaan. Allemaal zaken die je niet bereikt met een weg dwars door je woonwijk met zo’n 11.000 motorvoertuigen per etmaal.’

Fotobijschrift: Veilig fietsen op en oversteken over de Batauweg laat nog even op zich wachten

Ondernemers Muntplein: fietsende en lopende klanten besteden meer
‘De ondernemers van het Muntplein doen er daarnaast goed aan zich te verdiepen in hoe hun klanten naar hun winkel komen. Uit onderzoek van het Platform Binnenstadsmanagement naar mobiliteit en bestedingen blijkt namelijk dat bij kleine winkelcentra (zoals het Muntplein) de bestedingen van fietsers en voetgangers in absolute zin groter zijn dan die van klanten die met de auto komen. Ze komen namelijk vaker en geven daardoor meer uit. En een pondje kaas of een boek gaat gemakkelijk mee in de fietstas! Nu maar hopen dat hun klanten (en duizenden andere Nieuwegeiners) in die zestien weken tot het nieuwe verkeersbesluit geen slachtoffer worden van alweer een verkeersongeluk.’

4 thoughts on “Fietsersbond Nieuwegein baalt van uitstel knip Batauweg

  1. Frits

    Precies, dat gemekker van die zogenaamde ondernemers begint echt irritant te worden. En graag ook een knip op de Sluyterslaan (die nu voor veel geld helemaal verbouwd wordt, geen mens die weet wat ze daar aan het doen zijn en waarom het meer dan een maand uitloopt). Volgens het kaartje gebeuren op de rotonde daar de meeste ongelukken van Nieuwegein. Weg met al die auto’s daar!

    1. Jeroen.

      Na al die jaren wordt het tijd dat er eindelijk iets gedaan wordt aan een structurele verbetering rond de Batauweg. Het beeindigen van het filerijden zal, naast de veiligheid, de luchtkwaliteit in de woonwijken en het woongenot van de aanwonende aanzienlijk verbeteren.
      Rijden via de AC Verhoefweg kost maximaal twee minuten extra.

  2. Ton52

    Ik erger me ook heel erg aan de gang van zaken. Zit al een jaar op die afsluiting te wachten, gaat het gewoon niet door..! Dat terwijl die Batau weg toch echt levens gevaarlijk voor fietsers is…! Kunnen ze dan niks anders verzinnen om het autoverkeer op de Batau weg te ontmoedigen.. Hele zware en irriterende drempels die als je er te snel over rijdt de hele onderkant van je auto aan gort helpt bijvoorbeeld..!

  3. Nico

    Wat een reacties zeg, de grootste drukte op en rond de Batauweg vindt plaats tijdens de spits, ochtend en avond. Overdag kun je er de spreekwoordelijke kogel afschieten. Dat de spits drukte oplevert is niet geheel onlogisch, gezien het aantal inwoners van Batau Noord en Zuid, en een groot aantal ouders die hun kroost met de auto naar school brengen, om eens wat te noemen.

    Onveilig voor fietsers en voetgangers? Mooi voorbeeld van “tekentafelbeleid” is de kruising Batauweg-Nedereindseweg waar, komend vanaf de Nedereindseweg, nauwelijks zicht is op het verkeer op de Batauweg door de aldaar verlegde bushalte. Dat losstaand van het aantal fietsers die daar gewoon de Batauweg “overknalt” en dat betreft zeker niet alleen fatbikes.
    Ook, waarom is dat stukje Batauweg, tussen de Nedereindseweg en de Walnootgaarde, geen 30 km/h zone?

    Verder zou imho een aantal beter verlichtte oversteekplaatsen ook geen kwaad kunnen, aanpassen van de weg bij benadering van een oversteekplek(?)

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk


1
WhatsApp de redactie met nieuws en beelden