Katern

Een remklauw, wat is het en waarom zit deze in een voertuig

De remklauw (of remtang) van een schijfremsysteem is de houder van (meestal) twee remblokken en is zodanig op de fusee (wiellager) van het voertuig gemonteerd, dat de beide daarin aanwezige remblokken zich aan weerszijden van de remschijf bevinden. Bij de remklauw horen twee cilinders, waarvan de zuigers de remblokken tegen de remschijf kunnen drukken. Meestal heeft een remklauw twee verschuifbare remzuigers en worden de remblokken door vloeistofdruk tegen beide zijden van de remschijf aangedrukt. Remklauwen zijn dus een belangrijk onderdeel van het remsysteem van uw voertuig.

Twee soorten remklauwen
Je hebt twee soorten remklauwen, zwevende én vaste. Bij een zwevende remklauw werkt de rem met één remzuiger. Als er geremd wordt, drukt de zuiger eerst het binnenste remblok (aan de kant van de remzuiger) tegen de remschijf. Het nadeel van de zwevende remklauw is dat de binnenste remblok vaak sneller slijt dan de buitenste. Daarom is het altijd belangrijk om vooral naar het binnenste remblok te kijken bij een controle. Een vaste remklauw heeft twee remzuigers, aan elke zijde van de remschijf een. Het voordeel bij dit systeem is dat beide remblokken met dezelfde kracht tegen de remschijf worden gedrukt en dus gelijkmatig slijten.

Waar bestaat een remklauw uit
Het remsysteem bestaat uit een aantal onderdelen. Wanneer de rem ingetrapt wordt zal er remvloeistof door de leiding naar de remklauw gedrukt worden. De remklauw zorgt er voor dat de druk verdeeld wordt over de remblokken. De remblokken duwen op de remschijf zodat de auto zal afremmen. Deze remblokken zitten in de remklauw en bewegen daar dus op en neer tegen de remschijf. De remblokken worden door een of meerdere zuigers tegen de schijf gedrukt.

Wat is de levensduur van een remklauw?
Over het algemeen hebben remklauwen een lange levensduur. Maar door viezigheid en roest kan de remklauw vast komen te zitten. De remmen zullen gaan ‘piepen.’ Er zijn een hoop auto’s die rond rijden met piepende remmen. Hoewel dit in veel gevallen niet gevaarlijk is moet er wel even naar gekeken worden. Wel zijn er een aantal dingen die je even kunt controleren om te kijken of je remsysteem nog naar behoren werkt:

  • Trekt de auto naar links of naar rechts. Als dit het geval is heb je minder remmend vermogen op een van je remmen. Dit is gevaarlijk en kan er voor zorgen dat je auto onbestuurbaar wordt tijdens het remmen. Bekijk beide remmen en controleer op lekkage in de leidingen, de dikte van je remschijf en de dikte van je remblokken.
  • Trilt de auto tijdens het remmen. Trillingen komen in bijna alle gevallen van een kromme remschijf. Vervang de schijf. Trillende remmen kunnen op zich nog goed presteren maar zorgen voor extra slijtage aan de ophanging, banden en remblokken. Preventief vervangen is dus de juiste oplossing.

Remklauw vervangen of reviseren
Niet alleen dien je de remklauwen te reviseren als je remmen niet meer goed werken. Fabrikanten en dealers bevelen je aan om zeker om de drie jaar de remklauwen te reviseren zodat lekkage vroegtijdig kan worden opgespoord. Dit staat ongeveer gelijk aan het rijden van 75.000 kilometer. Haal je deze limiet eerder, reviseer dan vroegtijdig. Ook als je merkt dat het peil van het remvloeistofreservoir te snel zakt is de kans groot dat reviseren nodig zal zijn. Dit betekent vaak dat een van je remklauwen aan het lekken is.

Waar moet je opletten om de remklauwen te vervangen?
Een vastzittende remklauw moet worden vervangen, tenzij hij alsnog gangbaar kan worden gemaakt. Het vervangen van een remklauw is iets wat je redelijk makkelijk zelf kunt doen, als je beschikt over voldoende technische kennis. Als je niet zeker bent van je zaak, laat het dan doen door een specialist. Als je het namelijk niet goed monteert zal de remwerking niet meer optimaal zijn. Wanneer u nieuwe remklauwen installeert moeten de remleidingen ook ontlucht worden.

Rode remklauwen
Bij sportieve auto’s zie je soms gekleurde remklauwen. Vaak zijn dit rode remklauwen. Vaak wordt de auto vanuit de fabriek dan zo geleverd. Maar ook kan een rode remklauw later geïnstalleerd worden. Niet voor alle auto’s worden rode remklauwen geleverd. Wil je dit toch? Dan zul je in dat geval zelf de remklauwen moeten verven. Hier bestaat speciale verf voor.

Bronnen:
https://www.onderdelenshop24.com/remklauw
https://www.mvwautotechniek.nl/schijfrem/

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk