De ‘Structuurvisie’ en de trechter (2)

In de huiskrant van 21 juli werden boeiende zaken uit de collegevergadering van 15 juli vermeld door de heer Van Elteren, zoals u weet onze gemeentesecretaris. ‘Onontkoombare uitgaven’ was zo’n onderwerp. Dat zijn dan ‘lopende kosten waarbij je er met de bestaande begrotingspost niet uitkomt’. Gemeentelijk begroten is een sport apart; wat vaak naar voren kwam bij de uitgebreide reeks van wijzigingen die er aan de raad gemeld moesten worden. Wat overigens niet boeide. Wat wel boeit is de notie ‘onontkoombare uitgaven’. Zeker zullen er door landelijk gedoe taken ontstaan die niet in de begroting stonden en toch onverwacht voor de rekening van de gemeente komen. Maar, dat blijft altijd beperkt. Blijft de vraag waar die ander ‘onontkoombaren’ vandaan komen. Gewoon slordig begroten of wat?Het college geeft aan, na akkoord te zijn gegaan met het voorstel, dat men rekent dat men even creatief met de meevallers zal omgaan. Jammer toch. Dit financiële overzicht zou in de tijd van Metrum 1 en 2, boekhoudkundige ondoorzichtigheid bij de verkeersdrempels, en laat ik verder niet doorgaan, aanleiding moeten zijn om eens goed te bekijken hoe er eigenlijk begroot wordt en hoe de uit de betreffende activiteiten volgende kosten betaald en geadministreerd worden. Het is altijd boeiend om te weten of de personen, verantwoordelijk voor de invulling van de begroting, ook (kunnen) weten wat er eigenlijk voor de betreffende bedragen uitgevoerd wordt en door wie?Een tweede highlight was ongetwijfeld de Beeldkwaliteit van onze stad. Volgens de heer Van Elteren zou het de beeldkwaliteit ten goede komen wanneer tenminste de helft van het management in Nieuwegein zou wonen. Daar heeft hij bijzonder gelijk in. Jammer is dat hij zelf de daad nooit bij het woord gevoegd heeft. De reactie van enkele managers was ook snel: ‘Ze zullen onmiddellijk verhuizen wanneer de hoogste gemeentelijke manager dat ook doet.’ Wat betekent dit nu?1) De gemeentesecretaris maakte een grapje. Jammer, want niet alleen de beeldkwaliteit van de stad is gediend met de aanwezigheid van in de stad wonende managers. 2) De gemeentesecretaris wilde in het belang van de stad zijn troepen stimuleren. Jammer, dat lukt alleen maar wanneer je zelf voorop loopt. 3) De gemeentesecretaris voelt wel het probleem, maar brengt het niet goed naar voren. Jammer, maar dat zou niet mogelijk moeten zijn.Dat brengt mij dan bij de ‘Structuurvisie’ en alles daar omheen. Op typisch Nieuwegeinse manier is men voluit aan de slag gegaan en ook zijn allerlei deskundigen in de arm genomen om het verhaal verder te onderbouwen. Het mag wat kosten! Het doet mij helaas denken aan de zee van informatie die raads- en commissieleden over zich heen kregen ten tijde van Masterplan en IOB. De ‘glossy’ rapportages waren talrijk. Van parkeervisies tot en met een cashflow analyse die duidelijk maakten, dat de geldstromen slechts in de plus zouden staan, werd getracht een ieder te enthousiasmeren.Volgde het afkalven van het project, te beginnen met het vertrek van wethouder de Bruin en de omzetting van IOB naar OOB. Het geheel cumuleert nu in risico analyses die, denk ik, indertijd diezelfde wethouder al had moeten aanvragen. Daarbij had heel veel aandacht besteed moeten worden aan de capaciteiten van de eigen organisatie wat betreft het financieel en juridisch sturen en controleren van de projecten. Achteraf is het natuurlijk altijd veel makkelijker. Laten we dus wat de Structuurvisie betreft, nu het nog kan, als politiek maar eens pro-actief aan de slag gaan. Het is zichtbaar dat het college wat hulp kan gebruiken. De VSP zal daarom een amendement voorbereiden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk