Zorgeloos naar je favoriete series kijken doe je zo!

Na een lange dag werken, is er niets fijner dan lekker op de bank te ploffen en onbezorgd tv te kijken. Maar wat als je verbinding steeds hapert of je steeds moet wachten tot je serie of film eindelijk laadt? Dat kan behoorlijk frustrerend zijn en je ontspanningsmomenten verpesten. Een goede internetverbinding is dan ook essentieel om optimaal te kunnen genieten van je favoriete series en films. Geen goede verbinding of toe aan iets nieuws? Dan is je abonnement voor internet tv vergelijken bij Pricewise handig om direct de alternatieven in kaart te brengen en waar nodig over te stappen. Om ervoor te zorgen dat je ondanks alles zorgeloos kunt genieten, hebben we een aantal handige tips voor je.

Kies voor een streamingdienst
Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer streaming diensten beschikbaar, zoals Netflix, Disney+ en Videoland. Hierdoor heb je altijd een ruime keuze aan films en series die je direct kunt kijken. Het enige wat je nodig hebt is een goede internetverbinding. Hierdoor hoef je niet meer te wachten tot je favoriete programma op televisie komt of een dvd in de speler te doen, wat overigens alweer als stukje nostalgie wordt gezien natuurlijk. Met een paar klikken heb je toegang tot duizenden titels, van nieuwe releases tot oude klassiekers. Een ander voordeel van streamingdiensten is dat je ze kunt bekijken waar en wanneer je maar wilt. Of je nu onderweg bent in de trein, op vakantie of gewoon thuis op de bank, je hebt altijd toegang tot je favoriete series en films. Je hoeft je niet langer te houden aan de uitzendtijden van televisie of je af te vragen welke films er in de bioscoop draaien. Met streamingdiensten heb je altijd toegang tot een groot aanbod aan films en series.

Optimaal ontspannen met glasvezel internet
Maar laten we eerlijk zijn, het grootste voordeel van onbezorgd tv kijken is toch wel de ontspanning die het biedt. Na een lange dag werken is het heerlijk om even je gedachten te laten varen en te genieten van een goede film of serie. Of je nu kiest voor een spannende thriller, een romantische komedie of een meeslepende documentaire, tv kijken is dé manier om even te ontsnappen aan de dagelijkse stress en spanningen. Merk je nu dat je verbinding niet optimaal is? Dan is het zeker het overwegen waard om je huidige internet abonnement met glasvezel internet te vergelijken. Glasvezel is vaak sneller en ook stabieler. Het maakt hierbij namelijk niet uit of je nu 500 meter of 5 kilometer van de centrale vandaan woont.

Maak een shortlist met favoriete series
Hoe fijn is het dat wanneer je thuis komt, je direct je favoriete serie kunt opzetten? Wist je namelijk dat we al snel een minuut of 10 kwijt zijn aan het zoeken naar een film of serie? Door voor jezelf alvast een lijstje te maken met series die je wilt kijken, is het dus nooit een probleem om een geschikte film of serie te vinden. Dus ben je op een verjaardag of een andere gelegenheid en hoor je iemand een aantal tips geven over series of films, sla ze dan snel op in je telefoon.

Aanpak waterschap maakt passantenhavens weer aantrekkelijke plek voor recreatievaart

De passantenhavens van waterschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) worden met enige regelmaat permanent bewoond, terwijl de plekken bedoeld zijn voor recreanten die maximaal 72 uur aanmeren. ‘De illegale passanten wonen hier op slecht onderhouden boten en zorgen voor overlast in de buurt. Om deze ontwikkeling te ontmoedigen, is het waterschap de confrontatie aangegaan met de illegale passanten. En dat werkt. De regels worden beter nageleefd en permanente boten zijn verwijderd’ aldus het waterschap. Zij is blij dat deze aanpak ervoor zorgt dat het vaarseizoen op 1 april van start kan met beschikbare plekken voor recreanten in de passantenhavens. In Nieuwegein is achter het Stadshuis in de Doorslag een plek om aan te meren door recreanten. Daar lagen veel ‘weesboten’.

Controles Passantenhavens
Het waterschap wil niet langer dat passantenhavens worden gebruikt als illegale woonplek of stalling voor boten. Volgens de toezichthouder hebben de illegale passanten geen idee wat voor een schade ze aanrichten. De boten verkeren in slechte staat, omwonenden ervaren veel overlast en recreanten varen door. Dit komt steeds vaker voor en daarom heeft het waterschap de afgelopen periode extra controles uitgevoerd op vaartuigen die langer dan de toegestane tijd van 3×24 uur in een passantenhaven verbleven. Dat begint met een aangeplakte brief waarin het waterschap de eigenaren verzoekt te vertrekken. Door deze inspanning zijn illegale passanten met verwaarloosde boten die de buurt tot last waren uiteindelijk zelf vertrokken en het waterschap heeft meerdere permanente boten zonder aanwijsbare eigenaar uit het water kunnen verwijderen. Het waterschap is blij dat hiermee de overlast verdwijnt voor omwonenden en recreanten. De kans blijft alleen wel aanwezig dat ze terugkomen. Het waterschap blijft daarom met regelmaat controles uitvoeren.

Genieten van water
Waterschap De Stichtse Rijnlanden vindt het belangrijk dat mensen kunnen genieten van water. De vaarwegen in het gebied nodigen uit om het water op te gaan. Zodra het weer het toelaat, meestal zo vanaf april, neemt het aantal waterrecreanten enorm toe. Er liggen dan geregeld boten in passantenhavens en passanten vermaken zich rondom het centrum. Om iedereen een goede vaarervaring te bieden, controleert het waterschap of iedereen op en langs het water zich aan deze regels houdt. Dat doet het waterschap regelmatig en in afstemming met andere overheidsdiensten. Hiermee probeert het waterschap een signaal af te geven dat de passantenhavens niet bedoeld zijn als illegale woonplek. Bij passanten die in overtreding zijn wordt door het waterschap bestuursrechtelijk en eventueel strafrechtelijk opgetreden. Op die manier blijven passantenhavens in de buurt van een dorps- of stadscentrum beschikbaar als aantrekkelijke plek voor de recreatievaart in het vaarseizoen.

Straatdealers uit o.a. Nieuwegein buitenspel gezet in Utrecht

Deze week zijn tijdens een grote actie in Utrecht 12 mannen aangehouden die worden verdacht van het dealen in drugs, waaronder enkele inwoners uit Nieuwegein. Bij de actie zijn verdovende middelen, telefoons, dealerbenodigdheden en auto’s in beslag genomen. Naast de aanhouding van deze verdachten wordt ingezet op hulpverlening om te stoppen met drugsgebruik of dealen. Wijkagenten en gemeentemedewerkers gaan het gesprek aan met wijkbewoners over de signalen en het gevaar van drugscriminaliteit.

De verdachten, in de leeftijden van 17 t/m 48 jaar en afkomstig uit Utrecht en Nieuwegein zijn op dinsdag 28 en woensdag 29 maart gearresteerd. Meerdere van de verdachten zijn door agenten op heterdaad betrapt tijdens het dealen. Na de aanhoudingen zijn vervolgens direct zoekingen gedaan bij in totaal zes woningen/panden. Bij de actie zijn er verschillende verdovende middelen zoals cocaïne, heroïne en hasjblokken in beslag genomen. Daarnaast zijn meerdere telefoons, andere dealerbenodigdheden en voor ongeveer 15.000 euro aan contanten in beslag genomen. Ook moesten de verdachten in totaal acht auto`s afstaan die bij de deals werden gebruikt. Naast de aanhouding van de twaalf vermoedelijke dealers zijn ook enkele afnemers aangehouden. Zij zijn na verhoor heengezonden. Er wordt later over afdoening besloten.

Drugshandel dwars zitten
De actie is het resultaat van onderzoeken die de politie en het Openbaar Ministerie onlangs hebben gedaan naar de vermoedelijke drugsdealers. Zij zouden actief zijn in meerdere wijken in Utrecht. “Door hun drugs op straat te brengen maken zij willens en wetens winst ten koste van de gezondheid en veiligheid van anderen. Het criminele systeem dat zij daarmee in stand houden willen wij met deze actie in de war schoppen en tegengaan,” vertelt een betrokken agent. Het onderzoek naar deze verdachten wordt na de verrichte arrestaties nog verder voortgezet. Tien van de verdachten zitten momenteel nog in hechtenis. Negen daarvan komen op 13 en 14 april voor bij hun snelrechtzitting.

Hulp bieden om te stoppen met drugsgebruik of dealen
Als aanvulling op deze aanhoudingen hebben de politie en gemeente Utrecht ook een bulk-SMS verstuurd naar bijna 1000 contacten. Deze contacten zijn aangetroffen in de telefoons van de vermoedelijke drugsdealers. De sms moet ze bewust maken van de wereld achter hun drugsgebruik of het dealen en geeft lezers de mogelijkheid om via Whatsapp in contact te komen voor mogelijke verslavingshulp, hulp bij het stoppen met dealen of andere vragen. De eerste reacties en hulpverzoeken zijn daarbij al ontvangen.

Aandacht voor de omgeving
Naast het bieden van hulp bij bijvoorbeeld een verslaving, is er ook aandacht voor de omgeving waar de aanhoudingen hebben plaatsgevonden en voor familieleden. Als de impact van de aanhoudingen in sommige buurten groot is, biedt de gemeente een voorlichtingsles aan op scholen in de omgeving. Ook informeren zij de buurt over deze actie. Zo gaan wijkagenten en medewerkers van de gemeente deze week de wijken in om inwoners te spreken over de signalen en het gevaar van drugscriminaliteit. Het jongerenwerk kan daarbij ondersteunen. Het buurtteam brengt bezoek aan achterblijvende gezinsleden en partners en verleent benodigde hulp.

Gezamenlijke aanpak Utrecht
Politie, Openbaar Ministerie en de gemeente Utrecht treden samen met partners stevig op tegen drugscriminaliteit door grenzen te stellen én perspectief te bieden. Daarbij worden ieders verschillende taken en mogelijkheden om criminaliteit aan te pakken gebruikt en gecombineerd. We houden bijvoorbeeld verdachten van criminaliteit aan en leggen straffen op, verbeuren voertuigen, sluiten bedrijven en woningen die criminelen gebruiken voor drugshandel, helpen ondernemers en bewoners hun weerbaarheid te vergroten. We proberen te voorkomen dat jongeren in de criminaliteit belanden of er verder in doorgroeien via een persoonsgerichte aanpak. Zo houden we Utrecht samen veilig.

Rijkswaterstaat en waterschap werken aan gezonde visstand

De komende jaren werken Rijkswaterstaat en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden opnieuw samen om sluizen en gemalen passeerbaar te maken voor vissen. Beide partijen hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Om de barrières weg te nemen, leggen ze de komende jaren meer vispassages aan bij stuwen en gemalen. Bijvoorbeeld bij het poldergemaal Galecop aan het Papendorpsepad en de Zuidersluis in Nieuwegein. Ook onderzoeken ze of vissen de grote sluizen kunnen of willen passeren als deze open en dicht gaan voor de scheepvaart.

Het poldergemaal Galecop

Sluizen en gemalen: barrières voor vissen
Vissoorten zoals de aal leven zowel in de zee, in de rivieren als in polderwateren. Voor deze vissen is het belangrijk dat ze zich zonder problemen tussen deze wateren kunnen verplaatsen. Ook andere vissoorten zoals de snoek of baars trekken graag van kleine naar grotere wateren en terug. Onderweg komen ze stuwen, dammen, gemalen en sluizen tegen die ze niet kunnen passeren. Daardoor wordt het leef- en voedselgebied van vissen beperkt.

Vervolg langere samenwerking
Rijkswaterstaat is de beheerder van het Amsterdam-Rijnkanaal. Het hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden beheert de kleinere sloten landinwaarts. De afgelopen jaren zijn er al op diverse plaatsen vispassages aangelegd tussen rijkswater en polderwater. Bijvoorbeeld de vispassages bij gemaal Kerkeland in Houten en Caspargouw bij Cothen.

‘Nieuwegein Ontdekt Nazareth’

600 jaar geleden werd in het huidige park Oudegein het Nazareth klooster gesticht, met alle (smeuïge) perikelen die daarbij kwamen kijken. Om deze historische gebeurtenis een plek te geven in de Nieuwegeinse canon, slaan diverse Nieuwegeinse partijen hun handen ineen.

Het gebied waar Onze-Lieve-Vrouwe-Convent in Nazareth in Nieuwegein is gebouwd

‘Project Nazareth’ is een prachtig voorbeeld van talentontwikkeling, stadsprogrammering en samenwerkingen binnen Nieuwegein, met Nieuwegeins cultureel erfgoed in de spotlight. In samenwerking met de Historische Kring in Nieuwegein zijn Puck Dekker en Sam Jennen, twee derdejaars studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, op 1 maart begonnen met het vervaardigen van een kunstwerk in het vogelbroedbos van park Oudegein.

Het wordt het silhouet van de ruïne van het Nazareth klooster, dat precies op die plek werd gebouwd. De ruïne komt langs het fietspad dat van de parkeerplaats naast Jack’s Grillhouse loopt naar de Coopertestbaan. Het kunstwerk wordt gemaakt van wilgentakken, die bij het knotten in Nieuwegein zijn verzameld. Zo heeft het werk een duurzame herkomst, een historische betekenis en het zal ook een verbintenis aangaan met het vogelbroedbos.

Op 10 mei 2023 vindt er een bijzondere editie plaats van de einduitvoering van ‘De Talentenklas’ van het kunstencentrum van DE KOM. In ‘De Talentenklas’ krijgen leerlingen van verschillende disciplines extra verdieping binnen hun eigen vakgebied. Hun krachten worden dit jaar gebundeld in de einduitvoering ‘NON – Nieuwegein Ontdekt Nazareth’, die verhaalt over diverse gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in het Nazareth klooster.

Puck Dekker en Sam Jennen

Samenwerkende partners
De gemeente Nieuwegein, de Historische Kring Nieuwegein, Anne Terwisscha (script), Frans Zonneveld (artistieke leiding), Kees Adolfsen (muzikale leiding), Carin Sleurink (decor)
Anne Terwisscha schreef het script en Carin Sleurink vervaardigt het decor. De Historische Kring Nieuwegein zal voorafgaand aan ‘Nieuwegein Ontdekt Nazareth’ een inleiding geven.

Het Nazareth Klooster
Het Nazareth klooster werd gesticht door drie nonnen in 1423. Zij waren uit Almkerk gevlucht na de St. Elisabethsvloed van 1421. Na een onstuimig bestaan werd het klooster in 1565 op last van Paus Pius IV gesloten. De laatste nonnen hebben in 1572 het klooster verlaten, waarna het in verval is geraakt.

Baggerwerkzaamheden gekanaliseerde Hollandsche IJssel afgerond

Op dinsdag 21 maart 2023 is het laatste deel bagger weggehaald uit de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ). Hoogheemraad Bert de Groot was aanwezig om de laatste schep bagger eigenhandig te verwijderen. Hiermee is een groot project van de GHIJ succesvol afgerond.

Aannemer J.P. Schilder heeft de vierde en tevens laatste fase van de baggerwerkzaamheden uitgevoerd. Dit duurde van januari 2023 tot eind maart 2023. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is blij dat deze werkzaamheden tijdig voor het vaarseizoen afgerond zijn.

De werkzaamheden vanaf het begin
Vanaf de Doorslagsluis bij Nieuwegein tot aan de Waaiersluis in Gouda is er sinds 2017 ruim 180.000 m3 aan baggerspecie verwijderd. Hiervan bestond maar liefst 500 ton uit afval zoals autobanden, puin, stenen en fietswrakken. Door de baggerwerkzaamheden is de watergang en daarmee de vaarroute weer optimaal bereikbaar.

Verdachte grootste vuurwerkvondst ooit mag proces in vrijheid afwachten

De Nieuwegeinse hoofdverdachte in de zaak van de grootste vuurwerkvondst ooit, mag zijn proces in vrijheid afwachten. De rechter in Amsterdam heeft donderdag besloten dat de man van 34 zijn cel uit mag. Twee andere Nieuwegeinse verdachten waren al op vrije voeten.

De drie zouden verantwoordelijk zijn voor de opslag van 350.000 kilo illegaal vuurwerk in Nederland en Duitsland. De knallers werden vorig jaar november ontdekt en lagen in bunkers, schuren, bedrijfspanden en containers. Nog nooit eerder werd in één keer zoveel vuurwerk tegelijk gevonden door de politie.

In totaal zijn er in de zaak tenminste tien verdachten, van wie de meesten een uitvoerende rol op het gebied van transport en opslag hadden. Drie verdachten, onder wie de Nieuwegeiner die vandaag is vrijgelaten, worden als kopstukken gezien. Zij zijn in het verleden al eens veroordeeld tot lange gevangenisstraffen vanwege vuurwerksmokkel.

In de huidige zaak kwam de politie de verdachten op het spoor nadat de opsporingsdiensten inzage kregen in versleutelde berichten die via communicatiedienst Encrochat werden verstuurd. Daarbij kwam volgens het OM aan het licht hoe de bende zwaar illegaal vuurwerk vanuit landen als Polen, Italië en China via Duitsland naar Nederland transporteerde. Tijdens het onderzoek werkten Nederlandse rechercheteams nauw samen met de Duitse politie.

Het OM legt de Nieuwegeinse hoofdverdachte naast de handel in vuurwerk ook een leidende en sturende rol in een criminele organisatie ten laste. Wanneer zijn zaak en die van zijn medeverdachten verdergaat, is nog niet duidelijk. Het OM hoopt dat het onderzoek halverwege dit jaar is afgerond. De inhoudelijke behandeling van de zaak is naar verwachting in 2024.

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht

Toen & Nu: ‘De tol bij Vreeswijk’

In onze gemeente was vóór 1700 al sprake van meerdere tollen. Twee tollen, die eigendom waren van de stad Utrecht, zijn het meest bekend: één bij Vreeswijk en één bij Jutphaas. En deze hielden de gemoederen aardig bezig …

Onze fotograaf Arend Bloemink ging afgelopen week eens op pad met een oude foto van een tol in Vreeswijk ter hoogte waar Nu de Gravin Adalaan is. Hij maakte daar op precies dezelfde plek een foto van Nu voor de rubriek Toen & Nu.

De tol ter hoogte van Nu de Gravin Adalaan

Bij begrippen als ‘tol’, ‘tolweg’ denkt men aan landen als Frankrijk, Oostenrijk en Italië. Maar ook in eigen land moest tol worden betaald. In de Romeinse tijd was al sprake van een tolstelsel. Het woord ‘tol’ stamt af van het Latijnse woord teloneum en betekent doortochtgeld. Tollen waren meestal gelegen op strategische punten langs (water)wegen. Er werd onder meer tol geheven op vervoermiddelen en op de lading daarvan. Zelfs voor voetgangers en vee moest nu en dan tolheffing worden betaald. Het geïnde tolgeld was meestal bestemd voor het onderhoud van de betreffende weg.

Tollen in Vreeswijk en Jutphaas
Tussen 1881 en 1892 is bij Vreeswijk vanaf De Wiers tot aan de Lek een nieuw kanaaldeel gegraven, ook is toen de Koninginnensluis gebouwd. Na de voltooiing van deze werkzaamheden liep de verkeersroute van en naar het zuiden niet meer door het dorp, maar via de Handelskade. Omdat de stad Utrecht de inkomsten van de tol niet wilde missen werd hij in 1887 van de Dorpsstraat verplaatst naar de Jutphasestraatweg, ongeveer ter hoogte van de huidige Gravin Adalaan.

De tol bij Jutphaas lag aan de huidige Herenstraat nabij huisnummer 1. Deze tol moest geld opleveren voor het onderhoud van de Rijndijk (nu Utrechtsestraatweg) tussen Jutphaas en Utrecht. De tolgaarder hiervan was in dienst van de gemeente Utrecht. Naast het onderhoud van de tol, was hij ook belast met het innen van de tolgelden. Deze tol is later verpacht aan de meest biedende. Toen het autoverkeer toenam, heeft een slimme tolbaas zijn werk gecombineerd met dat van pomphouder en daar een benzinepomp neergezet.

Weerstand tegen de tollen
De inwoners van Jutphaas hadden vrijwel geen problemen met de tol, omdat ze weinig buiten het dorp kwamen. Maar rond 1900, toen kerkgangers al een aantal jaren met de tolheffingen waren geconfronteerd, ontstond er weerstand. Onder andere de hoogte van de tolheffingen veroorzaakte veel wrevel. Er werd daarom aangedrongen op afschaffing van de tol. De gemeente Utrecht hield zich echter doof en reageerde niet. In de twintiger jaren en de jaren 1930 en 1931 is veel actie gevoerd tegen de Jutphase tol, maar ook in Vreeswijk bleef het niet rustig. Mensen uit de gehele omgeving hebben aan de acties deelgenomen. Soms was er sprake van strijd en braken er vechtpartijen uit.

In een bericht in de Utrechtsche Courant van 3 januari 1931 wordt gesproken van ‘de “tolbestorming” op Zaterdag, 20 Dec. 1930’. Daarbij zou zelfs geschoten zijn door de Jutphase Rijksveldwachters. Ook heeft men de tolbomen van de Jutphase tol wel eens doorgezaagd en in de Vaartse Rijn gegooid. Een andere vorm van protest was dat veel automobilisten tegelijk de tol wilden passeren. Als dan voor de drie stuivers tolgeld door elke bestuurder met een briefje van 100 gulden werd betaald, was de tolgaarder snel door zijn wisselgeld heen. Over de onhoudbare toestanden rondom de tollen van Vreeswijk en Jutphaas stelde het Tweede-Kamerlid Van Rappard zelfs negen vragen aan de toemalige Minister van Waterstaat, Hein Vos (kabinet Beel I).

Eenmalige tolopheffing
De Jutphase tol is eenmalig voor een korte tijdsduur opgeheven. In De Telegraaf van 2 mei 1934 verscheen daarover het volgende bericht: “Het gemeentebestuur van Utrecht heeft besloten, den tol bij den ingang van de gemeente Jutphaas op te heffen… Voor den tijd van 3 ½ uur! In verband met de opening der Persilfabriek te Jutphaas op Woensdag 2 Mei a.s. zal n.l. van 9.30 tot 1 uur geen tolgeld worden geheven.” In dezelfde krant publiceerde de volksdichter Clinge Doorenbos onder de titel zelfs een gedicht van vijf coupletten over de dwaasheid van tolheffing.

Eenige uren modern
Daar is er een tol in jutfaas
Paskwillig en lastig en dwaas.
Wat men daar ook probeert,
Hóe men ook requestreert
Hij wil niet verdwijnen helaas.
Daar kwam in jutfaas op 2 Mei
Een mooi, nieuw fabrieksgebouw bij En
ter eer van dat feit Heeft m’ in Utrecht
gezeid: Vandaag is de toldoorgang vrij.
Van hallef tien tot ‘s middags één
Mag ieder er tolvrij doorheen. Maar
daarná komt dan weer Het geplaag
van weleer: Weer tandengekners en geween.
Het is een verheugend bericht,
Een mooi, snel-verkeerig gezicht.
Maar heel kort is ‘t plezier ‘t Duurt
maar veertien kwartier
En dan gaat het kooitje weer dicht.
Dan stoppen wij weer allemaal
Voor dien dertiende eeuwachtigen paal.
Na getoeter, gefluit
Sloft de tolbaas er uit,
Een schrijnend en schreeuwend schandaal.

Uiteindelijke opheffing
De Vreeswijkse en de Jutphase tol zijn op 1 februari 1947 definitief opgeheven. Daardoor was de weg Vreeswijk – Jutphaas – Utrecht na vele eeuwen eindelijk tolvrij. Bij het buiten gebruik stellen van de tolbomen speelden de muziekverenigingen. Kunst na Arbeid uit Vreeswijk en Cornelis Galesloot uit Jutphaas ‘In naam van Oranje doe open de poort’. Pas op 1 april 1953 heeft de Nederlandse regering alle gemeentelijke tollen afgeschaft.

Slijpwerkzaamheden trambaan Nieuwegein

In Nieuwegein vinden nog tot en met 21 april elke doordeweekse nacht slijpwerkzaamheden plaats aan het tramspoor. De werkzaamheden vinden plaats van 01.30 uur tot 04.30 uur geslepen. Dat laat Regiotram Utrecht weten.

Het slijpen is opgedeeld in twee trajecten. Van 28 maart tot en met 7 april wordt wordt het traject tussen Nieuwegein City en Nieuwegein Zuid geslepen. Daarna, van 11 april tot en met 21 april zal het traject Nieuwegein City – Zuilenstein aan de beurt zijn.

Het slijpen is nodig om de wielen van de trams weer optimaal aan te laten sluiten en geluidsvorming van passerende trams te verminderen.

Geluidshinder
Het slijpen is nodig om de wielen van de trams weer optimaal aan te laten sluiten en geluidsvorming van passerende trams te verminderen. Helaas kunnen de werkzaamheden niet worden uitgevoerd zonder enige mate van geluidshinder voor de directe omgeving, dit komt doordat er gebruik moet worden gemaakt van het slijpvoertuig gedurende de hele werkperiode.

Jongeren in Nieuwegein verdienen gemiddeld 22.600 euro per jaar

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat jongeren tussen de 18 en 25 jaar in de gemeente Nieuwegein gemiddeld 22.600 euro verdienen. Dit op basis van cijfers over 2021. Nieuwegein staat landelijk op plek 239 van de 341 gemeenten.

In bijna alle gemeenten in de provincie Utrecht ligt het inkomen voor de jongeren tussen de 18 en 25 jaar hoger dan het landelijke gemiddelde. De gemeente waarin jongeren veruit het meeste geld verdienen is Oudewater. De inkomsten van jongeren bedroegen daar in 2021 ongeveer 33.500 euro. De jongvolwassenen in de gemeente Utrecht met 14.500 euro ruim de helft minder dan hun leeftijdsgenoten in Oudewater. Daarmee staat Utrecht in de provincie Utrecht onderaan het rijtje.

Naast Oudewater vallen ook Brielle en Westvoorne in Zuid-Holland en Edam-Volendam op. In deze gemeenten verdienden jongeren in 2021 gemiddeld ruim 30.000 euro. Net als in Utrecht ligt dit bedrag in andere studentensteden aanzienlijk lager.

Zo verdient in Wageningen verdiende de gemiddelde jongere slechts 8400 euro per jaar, gevolgd door Delft (9500 euro), Maastricht (10.600 euro) en Groningen (11.900 euro). Overigens zijn studieleningen en financiële bijdrages van ouders niet in deze cijfers meegeteld. Het kan in praktijk dus zo zijn dat jongeren in deze steden meer te besteden hebben.