Nieuwegein ‘Toen en Nu’ over Pyke Koch

‘In de vijftiger jaren van de twintigste eeuw, toen de foto van Toen was gemaakt voor de rubriek van Nu, lag in de waterloop vanaf de Doorslag naar het kasteel Oudegein vaak dit vaartuig. Het was eigendom van de bekende kunstschilder Pyke Koch. Met deze boot voer hij vooral van en naar Frankrijk om inspiratie op te doen voor zijn schilderwerken. Naast zijn atelier in Utrecht had de schilder in die tijd ook nabij kasteel Oudegein een atelier in een woonark, ook al beweren anderen van niet. Deze lag afgemeerd in de waterloop naar Oudegein. Zijn vrouw Jonkvrouw Heddy de Geer had vermoedelijk een kamer in het kasteel.’

Arend Bloemink ging eens op dezelfde plek kijken en maakte een zelfde foto voor de rubriek ‘Toen en Nu.’ Wekelijks bezoeken wij een lokatie en speuren we naar dat ene plekje op een oude foto of ansichtkaart om te zoeken wat er veranderd is. Heeft u een oude foto met een verhaal mail hem gerust aan ons. Wij kijken dan hoe het nu is.

Pyke Koch. Hij was een Nederlandse schilder (geboren in Beek, bij Nijmegen, overleden in Wassenaar) en wordt gerekend tot het magisch realisme, strak realistisch geschilderd, met een sfeer die net ongemakkelijk genoeg is om te blijven hangen.

Wat het extra Nieuwegeins maakt, Koch had in de jaren vijftig een opvallende bijrol in het lokale landschap. In de waterloop vanaf de Doorslag richting kasteel Oudegein lag vaak zijn vaartuig, volgens de rubriek Nieuwegein Toen en Nu was het zijn eigendom en voer hij ermee onder meer van en naar Frankrijk om inspiratie op te doen. In diezelfde periode wordt ook gesproken over een atelier in een woonark nabij Oudegein. pen.nl

Maar Koch is niet alleen “die schilder met die kille precisie”. Zijn biografie schuurt, hij had in de jaren dertig en vroege oorlogsjaren fascistische, en nationaalsocialistische sympathieën, en was verbonden aan extreemrechtse bewegingen, bronnen noemen ook zijn aansluiting bij Verdinaso dat later opging in de NSB. Zijn naam duikt in dit verband ook op rond de Kultuurkamer en beeldtaal met Germaanse symboliek, waardoor hij tot vandaag een omstreden figuur blijft.

Kortom, Koch is een kunstenaar die je niet “even” meepakt, je krijgt vakmanschap, spanning, en een geschiedenis die vragen oproept. En soms begint dat gesprek gewoon, heel lokaal, bij een waterloop richting Oudegein.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk