Tram naar IJsselstein en Nieuwegein rijdt komende vier maanden niet: voorlopig laatste werkzaamheden

De sneltram tussen Nieuwegein, IJsselstein en Utrecht rijdt vanaf morgen opnieuw maandenlang niet. Voorlopig de laatste werkzaamheden voor de vernieuwde Utrechtse regiotram gaan dan van start. Daarna wordt de tramlijn gekoppeld aan de Uithoflijn en kun je in één keer – zonder overstap op Utrecht Centraal – doorrijden naar Utrecht Science Park. “Dit is de finale.”

Het is de finale van een moeizame wedstrijd. Met oplopende kosten, vertraagd materieel door corona en geblunder met de vergunningsaanvraag kun je het vernieuwen van de zogenoemde SUNIJ-lijn gerust zo noemen. “We hebben wat groeistuipen gehad; het project is een forse uitdaging”, aldus Ron van Dopperen, woordvoerder van de provincie Utrecht, die verantwoordelijk is voor de tramlijn.

Ondanks de eerdere tegenslagen lijkt het einde in zicht van het megaproject. Op het Jaarbeursplein worden de puntjes op de i gezet om ervoor te zorgen dat er straks gekoppelde trams van 75 meter lang, waar 500 reizigers in passen, kunnen stoppen. De grootste klus wacht in Nieuwegein, waar in de binnenstad een compleet nieuwe halte komt en de trambaan wordt verlegd.

Rails in Nieuwegein liggen klaar om gelegd te worden

400 meter spoor
Dat moet gebeuren om de lijn geschikt te maken voor de extra lange en lage trams. “Er is zojuist 400 meter spoor voor de nieuwe trambaan geleverd”, vertelt Van Dopperen naast de stapels rails. “De mannen zijn druk bezig om alles klaar te maken om het spoor straks daadwerkelijk te kunnen plaatsen.”

De werkzaamheden gaan vier maanden duren: twee maanden om te bouwen, twee maanden om te testen. Daarna worden de SUNIJ-lijn en de Uithoflijn dus aan elkaar gekoppeld. Vanaf de zomerdienstregeling in juli kun je zonder overstap op Utrecht Centraal naar de Uithof reizen. Overigens is uitstappen aan de centrumzijde van dat station dan ook mogelijk, net als vroeger.

Terwijl reizigers balen van de tram die de komende maanden niet rijdt, zijn sommige omwonenden er juist blij mee. Zij klagen al sinds de nieuwe tram rijdt over geluidsoverlast. “Als de tram niet rijdt, kunnen wij lekker in de tuin zitten”, zegt Frans Kofflard. Hij woont in de De Bruijnstraat in Nieuwegein.

260 keer per dag “dendert” een tram langs zijn achtertuin met een snelheid van zo’n 70 kilometer per uur. Dat betekent volgens Kofflard en zijn buurtgenoten elke vier minuten “veel te veel lawaai”. Kofflard: “Het is een denderend geluid van metaal op metaal. Dreunend en trommelend, dat is wat wij ervaren.”

Frans Kofflard in gesprek met onze verslaggever Frans Evers

Kofflard doet samen met zijn buren een oproep aan de gemeente en de provincie Utrecht: gebruik de komende tijd om maatregelen te vinden. “Laat de tram wat langzamer rijden”, oppert Kofflard zelf. Volgens hem kan de “adempauze” worden gebruikt om uit te zoeken wat het voor de dienstregeling betekent als de tram op bepaalde stukken bijvoorbeeld 30 kilometer per uur zou rijden.

Geluidsdempers en geluidsschermen
Een andere oplossing waar de bewoners aan denken is een geluidsscherm. “Van 2,5 meter hoog. Dat moet toch wel te realiseren zijn? Het ligt aan de politieke wil en moed of dat idee wordt uitgewerkt. Of men serieus is om het welzijn van de bewoners te verbeteren.” De bewoners laten via Kofflard weten vooral te hopen op perspectief.

In IJsselstein heeft het booggeluid omwonenden maandenlang gek gemaakt. Dat is het piepende geluid dat klinkt als een tram door de bocht gaat. Inmiddels staan er op twaalf plekken smeerinstallaties langs het spoor. Daarmee is dit probleem grotendeels verholpen. “Maar we zijn er nog niet”, zegt van Dopperen. “We zijn nog steeds bezig met het inregelen van de apparaten.” Een proef met geluidsdempers op de wielen van de tram loopt nog.

Hoe het geluid van de tram is na de werkzaamheden is overigens nog onzeker. De trams gaan dan dus namelijk ‘gekoppeld’ rijden, met dubbele toestellen. Van Dopperen: “Dat produceert een ander geluid, er rijden dan langere trams. We zullen dus opnieuw moeten gaan kijken wat dat voor het geluid betekent.”

Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk