Na de Zwitserse trams en de Weense trams zijn de Spaanse trams de derde reeks trams voor de sneltram op de SUNIJ trambaan (Sneltram Utrecht – Nieuwegein en IJsselstein). De Zwitserse trams deden dienst van 1983 tot 2020. In een serie van 27 werden de trams door het Zwitserse SIG speciaal gebouwd voor de tramverbinding van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein.
Op de foto van Toen ziet u een van de eerste testritten, denk eind 1982. Het is de SIG 5001. Toen een hypermoderne verbinding voor de bewoners uit IJsselstein en Nieuwegein naar Utrecht en visa versa. Er moest immers gewerkt, geshopt en nog veel meer gedaan worden zoals het zoeken naar vertier voor de nieuwe bewoners in een stad in aanbouw. Een sneltram, daar dacht men toen anders over, want hij stopte als ‘ie net op snelheid was. Dat is Nu nog steeds zo, maar je bent altijd sneller in de binnenstad van Utrecht dan met de auto. Nu dan hè!
Op de foto van Toen zien we ‘belangrijke mensen’ een inspectie doen. Het perron was nog een zanderige bedoening, Nu strak betegeld. Op de foto van Toen & Nu gaat het om de halte Wijkersloot, gezien vanaf de Kloosterbrug.
Wist u dat In 2003 de tram 5018 vernoemd werd naar Alexander Tchernoff, de toenmalige burgemeester van De Bilt. Het was Toen de bedoeling ieder jaar een tram te vernoemen naar een persoon die zich ingezet had voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht, maar hierna bleven verdere vernoemingen echter uit. Weet niet of dat wat zegt over de inzet van de bestuurders in de provincie Utrecht.
Foto hierboven: De eerste trams werden gefabriceerd bij de Zwitserse fabriek SIG in Neuhausen am Rheinfall (wagennummers 5001-5027). In totaal werden 27 enkelgelede tramstellen aangeschaft. Zij werden in 1982-1983 per spoor afgeleverd en hadden een geeloranje kleurencombinatie. De banken waren oranje en bruin en de plafonds en wanden waren beige.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.