Katern

Thema’s en ambities voor nieuwe winkelvisie

De consument centraal en ruimte voor ondernemerschap. Dat moet volgens bewoners en ondernemers het streven zijn in de nieuwe winkelvisie. De gemeente nodigde inwoners, winkeliers, (supermarkt)ondernemers en vastgoedeigenaren uit om met elkaar in gesprek te gaan over de Nieuwegeinse winkelcentra van de toekomst. Het resultaat daarvan zijn thema’s en ambities die samen met de stad uitgewerkt gaan worden. De nieuwe winkelvisie gaat uit van een modern en up-to-date winkelaanbod voor de komende jaren, aansluitend bij het gewenste voorzieningenniveau van inwoners. Het college van burgemeester en wethouders legt de ambities ter vaststelling voor aan de gemeenteraad.

Het veranderende winkellandschap biedt kansen voor nieuwe initiatieven. Denk aan afhaalpunten voor internetaankopen, combinaties van winkels met horeca. Het huidige winkelbeleid dat in 2010 is vastgesteld, heeft onvoldoende antwoord op nieuwe initiatieven. Tijdens een drietal rondetafelgesprekken spraken zo’n 75 bewoners en ondernemers zich uit over hun wensen voor de toekomst. Hierbij klonk het belang van wijkwinkelcentra om de hoek voor dagelijkse boodschappen, met name ook voor ouderen. Daarbij werd gesproken over de binnenstad met Cityplaza voor een dagje winkelen met evenementen, in aansluiting met horeca en cultuur en voor innovatieve concepten. De wens op samenwerking tussen ondernemers werd geuit, maar ook flexibiliteit in regelgeving, meer beleving, variatie in aanbod, goede bereikbaarheid en gratis parkeren. Alle thema’s zijn opgenomen in de notitie ‘Winkelvisie Nieuwegein 2016, resultaten van de werksessies met de stad, ambities om uit te werken’.

De voorgestelde ambities om samen met de stad uit te werken, gaan uit van het principe: de klant centraal en ruimte voor ondernemerschap. Dat wil zeggen dat er voldoende ruimte moet zijn om in te spelen op consumentenbehoeften. Nieuwe initiatieven verdienen een ‘ja, mits’ mentaliteit in plaats van een ‘nee, tenzij’ instelling. Uit de rondetafelgesprekken spreekt het verlangen om buurt- en wijkwinkelcentra te behouden. Een andere voorgestelde doelstelling voor het nieuwe winkelbeleid is de samenwerking tussen partijen. Op welke manier kunnen bijvoorbeeld ook de winkels onderling en met warenmarkten en standplaatsen (vaste kramen/wagens bij winkelcentra) elkaar versterken? Dit soort vragen komen in het vervolgtraject aan bod.

De gemeenteraad bespreekt de opgehaalde thema’s en ambities op 8 juni tijdens de commissievergadering. Op 23 juni stelt de gemeenteraad de ambities vast. Na de zomer worden bewoners en ondernemers gevraagd om de ambities uit te werken. Elke ambitie brengt dilemma’s met zich mee die de gemeente in gesprek met betrokken partijen aan de orde stelt. Zo werkt de gemeente samen met de stad aan de verdere concretisering van de nieuwe winkelvisie. Eind 2016 is de nieuwe winkelvisie gereed.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk