Voor het eerst na de instorting van de hellingbanen in de Nieuwegeinse parkeergarage, zondag 26 mei 2024, werd de media toegelaten om een kijkje te nemen naar de werkzaamheden van het puinruimen. Het puinruimen is met recht een operatie te noemen. Brokstukken, inclusief alle boutjes en moertjes, worden zorgvuldig geadministreerd en afgevoerd naar een opslagplaats, waar ze beschikbaar blijven voor verder onderzoek.. “Complex, maar werktechnisch ook erg leuk” aldus de aannemer die de klus moet klaren.
Bergen met in elkaar gestort beton laten de resten van vorig jaar mei zien. Veel van het puin van toen, ligt er nu nog steeds. Als je door de Nieuwegeinse parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis loopt, voelt het haast gek aan. Een grote lege ruimte, zonder auto’s. Met in het midden – waar de hellingbanen normaal gesproken liggen – een gat. Verspreid over de parkeergarage tref je brokstukken aan, soms metershoog. “Bizar gezicht, vind je niet?”, erkent aannemer Gerd-Jan Jongerman. “Wij zijn het gewend, maar ik snap hoe het overkomt.”
Het team van Jongerman, van aannemer Lagemaat was niet bij de bouw in 2008 betrokken. Dat was Ballast Nedam. Jongermans mensen zijn gespecialiseerd in het uit elkaar halen en dan weer oplappen van gebouwen. Toch is dit een unieke situatie, zegt Jongerman. “We werken hier in een gebouw met veel verschillende materialen. Het meeste is van beton. En dat weegt zachtjes gezegd wat meer dan een papiertje. Kortom: een loshangende hellingbaan heb je niet ‘zomaar’ opgeruimd.”
Extra veiligheidsmaatregelen
Er ging een lange voorbereiding aan deze sloopwerkzaamheden vooraf. De onderzoeksraad voor veiligheid concludeerde dat de instorting van de garage vorig jaar mei onder meer te maken had met een ontwerpfout en slordigheid; er was niet genoeg gecontroleerd of de berekeningen en constructies wel veilig waren. Het duurde lang tot het puinruimen kon beginnen, omdat eerst moest blijken of er geen instortingsgevaar was in de rest van de garage. Dat is niet het geval, en dus is het team van Jongerman nu bezig met de sloop van alleen de ingestorte delen.“We hebben wel extra veiligheidsmaatregelen genomen. We willen niets aan het toeval overlaten.”
Daarom hangen veel van Jongermans mensen aan touwen tijdens hun sloopwerk. Om niet in het gat in het midden van de garage te vallen. Omdat de rest van de garage intact is gebleven, proberen ze die zo min mogelijk te beschadigen. Met een bouwkraan zijn daarom grote strobalen neergezet op de verschillende garageverdiepingen. “Zodat er geen stukken beton andere delen van de garage kapotmaken”, legt Jongerman uit. “We willen het gebouw zoveel mogelijk ‘heel’ laten, omdat het probleem alleen bij de hellingbanen lag.”
D-Day
Eerder deze week was het D-Day bij de Nieuwegeinse garage. Jongerman liet de loshangende hellingbanen gecontroleerd naar beneden storten. Ze werken bij de sloopoperatie van boven naar beneden, dus die grote hellingbanen moesten eraan geloven. “We zaten op veilige afstand te kijken hoe de bouwkraan een gewicht op de banen legde. Niet veel later hoorde je een knal, en viel alles naar beneden.” Omwonenden waren weeks hiervoor middels een brief al over geïnformeerd, zodat zij niet schrokken.
Jongerman: “Het is niet dat de brokstukken simpelweg opgeruimd kunnen worden; alle stukjes garage die gesloopt worden, krijgen een label. Verder onderzoek zou kunnen uitwijzen welk stuk van de garage het vorig jaar met name begaf. Dat we zó voorzichtig moeten werken, ook nog rekening houden met het feit dat we naast een garage werken, én dat alles gelabeld wordt, maakt dit een ontzettend complexe klus.”
De opruimwerkzaamheden duren in ieder geval nog tot de zomervakantie. Daarna kijkt onder andere garage-eigenaar Primevest hoe en wanneer het herstel gestart kan worden.
Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht / Roos van Bijnen
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.