PostNL kent grote stijging in pakketverkeer

De start van de coronacrisis eind februari heeft heel wat gevolgen gehad voor onze economie. Er wordt minder gekocht in fysieke winkels en de consument zoekt vooral online naar interessante producten. Op deze manier moet moet je je niet blootstellen aan de mogelijke gevaren die drukke publieke locaties met zich meebrengen. De 1,5 meter afstandsregel wordt goed opgevolgd, maar het kan altijd gebeuren dat je je te dicht bij iemand bevindt zonder dat je dit beseft.

De online winkels bieden vaak een erg groot aanbod en in de meeste gevallen mag je de eerstvolgende dag al je pakket in ontvangst nemen. In april en mei steeg de bezorging van pakketjes bij PostNL met maar liefst 25 procent! De resultaten van de postdivisie liggen in deze maanden behoorlijk lager.

PostNL heeft de verwachtingen voor 2020 dan ook verhoogt en hoopt het jaar uitzonderlijk positief af te sluiten. Er worden veel meer online aankopen gedaan en het is een zware klus om deze stijging bol te werken. In maart registreerde PostNL een stijging van 14 procent en in mei was dit al 25 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2019.

Tweedehands markt populairder dan ooit
De webshops zijn uiteraard erg tevreden met het grote aantal online aankopen. “De vraag naar pakketdozen, maar ook verzendlabels is explosief gestegen”, merkte Dave Corporaal van Crazy Labels op.

Volgens Corporaal zijn het niet enkel andere webshops die nood hebben aan extra pakketdozen, ook particulieren zijn steeds vaker actief op sites als Marktplaats en Ebay. Dankzij de coronacrisis hebben veel mensen wat extra tijd gehad om alle lang uitgestelde klusjes in huis uit te voeren. Hierbij vind je vaak spullen die je eigenlijk niet meer gebruikt. De meest lucratieve oplossing is natuurlijk om deze online door te verkopen. De stijging van de tweedehandsmarkt is ook een belangrijke factor in het toenemen van het pakketverkeer.

De vraag blijft of deze trend zich zal voortzetten. De hysterie rond het coronavirus is inmiddels wat afgenomen en iedereen is beter geïnformeerd. Steeds meer mensen maken gebruik van mondmaskers en wassen hun handen meteen bij het thuiskomen.

Langzaamaan zal het vertrouwen in fysieke winkels terugkeren. Maar het is best mogelijk dat de consument tegen die tijd gewend is aan het gemak van online winkels.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk