Vergeleken met Utrecht is fietsen in Nieuwegein een genoegen. In Utrecht kun je bijna nergens fatsoenlijk parkeren. Om de paar honderd meter stopt een drukke kruising of stoplicht je af. En fietsendiefstal is een groot risico. De stad Utrecht is dus niet ingericht voor fietsers. Is Nieuwegein dan de ideale Fietsstad ? Nee, dat niet, er kan best wel wat verbeteren. Een pluspunt van Nieuwegein zijn de vele vrijliggende fietspaden. Bovendien kun je vrij makkelijk en snel langs het kanaal naar Utrecht fietsen. Ook krijg je vaak – onverplicht – voorrang van automobilisten. De omgangsvormen zijn dus sympathiek.Belangrijke stap vooruit wordt de bouw van bewaakte, overdekte fietsenstallingen in het oosten van de binnenstad. Deze zijn nodig vanwege de verwachte drukte door de nieuwbouw. Prettig is dat deze voorlopig gratis zijn, want de exploitatie wordt betaald uit de parkeertarieven van automobilisten. Ondanks mijn enthousiasme voor de fraaie stallingen vind ik de hoge bouwkosten vreemd. Terwijl – onbewaakte, onoverdekte – fietsklemmen slechts € 250 per fietsplek kosten, bedraagt de investering voor de twee overdekte stallingen (met 900 plekken) in totaal € 2,75 miljoen. Per parkeerplek is dat een investering van € 3000. Dat is belachelijk. Gelukkig betaalt de BestuursRegio Utrecht ongeveer 90 % van de investeringen.Maar luxe stallingen maken nog geen ideale fietsstad. Om het fietsen te bevorderen is een prettig fietsgevoel nodig. Maar fietsen bij het stadscentrum is best een probleem. Niet alleen zijn de fietspaden langs de Noordstede druk en smal, maar ook de bouwput zorgt voor problemen. Er ligt scherpe rommel op de weg en bouwverkeer verspert het fietspad. En een fietsenstalling moet er natuurlijk niet alleen mooi uitzien, ook de service moet aan hoge eisen voldoen. De huidige service laat nogal te wensen over. Vooral op zaterdag is de toezichthouder opeens verdwenen, zodat iedereen met een fiets kan inlopen en uitlopen. Ook de beperkte openingstijden bevorderen de levendigheid ’s avonds niet. Logisch om straks ook een fietsenstalling ’s avonds te openen.Irritant probleem is het lange oponthoud bij de beweegbare brug op de hoek Herenstraat / Noordstede. In de warme maanden gaat deze frequent omhoog om pleziervaart door te laten. En zo kunnen Nieuwegeiners, op weg naar werk of school, minutenlang genieten van voorbijtrekkende gepensioneerden en vakantiegangers. Vreemde prioriteit; passanten (met alle tijd van de wereld) hebben voorrang boven Nieuwegeiners met verplichtingen.Een gevaarlijk probleem is de ‘wegomligging’ voor fietsers van de Noordstede naar de Poststede ter hoogte van de rotonde. De Poststede is een smal weggetje waar veel auto’s kort stoppen en/of de weg blokkeren. Vooral op drukke tijdstippen is het hier gevaarlijk voor fietsers, die hier gedwongen langs moeten. Kan het fietspad over de Noordstede niet gewoon doorgetrokken worden ?Eigenlijk best een bizarre tegenstelling. Als je Nieuwegein uit wilt kan dat snel en makkelijk, maar naar het centrum ontmoet je allerlei obstakels. Mag er wat meer fietsplezier in het fietsbeleid ?Muziekje erbij ? Eddy Cristiani Spring maar achterop
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.