Katern

Knullige bibliotheek-promotie: Een keer gratis lenen!

Laatst op een zaterdag kreeg ik, winkelend in Cityplaza, een promotie-pamflet van de bibliotheek in de hand gedrukt. Een grote foto van twee furieuze ogen en de tekst Een keer gratis lenen! op de voorkant. Achterop: Kom en ontdek ons enorme assortiment. Neem wel even een legitimatie mee!Loopt het ledental van de biep zo hard terug, dat dit instituut zich moet vernederen tot klantenwerving? De ontwikkeling van het ledental is helaas nergens te vinden. Onvrijwillige sluiting van het filiaal in Batau-Noord zal het ledental ook niet geholpen hebben. Beetje onduidelijk blijft hoe je door maar een boek te lenen hun ‘enorme’ assortiment kunt ontdekken. En om dat ene boek te lenen ben je een hoop tijd kwijt. De tijd werkt ook op een ander front tegen de biep. Het aantal verkochte boeken blijft volgens de KNB op peil, maar volgens het SCP daalt het aantal leesuren van de gemiddelde Nederlander snel t.g.v. TV en Internet. De biep zit dus in een dalende markt.Dagelijks proberen talloze bedrijven en instellingen mij (en u) met promoties te verleiden. Dat is lastig want u en ik zijn verwende consumenten. Gratis kennismaking en introductie-korting krijgen we overal. De biep concurreert met professionals, maar heeft dat niet in de gaten. Het pamflet van de biep is de onaantrekkelijkste promotie sinds tijden en is des te vreemder als u bedenkt dat de kostprijs van een uitlening € 0,00 is. De biep kan potentiele klanten dus best een langere kennismaking bieden.Ik vermoed dat de promotie geflopt is, maar vind het een doorbaak dat men op het idee komt te gaan werven. Mijn suggesties :
– Verleng de kennismakingsperiode,
– Leen eens een goed marketing-boek en
– Lees het artikel ‘How About Free? The Price Point That Is Turning Industries on Their Heads’ van Wharton over ‘gratis marketing’ eens.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk