Je mobiele abonnement loopt af: hoe zeg je op, of stap je over?

Als je mobiele abonnement afloopt, heb je als consument een paar opties. De meest voordelige optie is doorgaans het overstappen naar een nieuwe provider, of het afsluiten van een nieuw contract bij je huidige provider. Providers verwelkomen graag nieuwe klanten en geven daarom vaker een welkomstkorting. Zo krijgen nieuwe klanten bijvoorbeeld de eerste paar maanden hun mobiele abonnement tegen een lager tarief aangeboden. Overstappen kan behoorlijk lonen als het gaat om het besparen op de mobiele telefoniekosten. Het af laten doorlopen van je mobiele telefoonabonnement en ‘niets doen’ is daarentegen eigenlijk altijd de duurste optie.

Opzeggen of overstappen?
Een mobiel telefoonabonnement loopt altijd een maand, 1 jaar of 2 jaar. In de meeste gevallen is de looptijd 1 of 2 jaar, zeker voor abonnementen met toestel. De telefoniecontracten met het meeste voordeel hebben tenminste een looptijd van een jaar. Nadat het contract is afgelopen, is het mogelijk om te kiezen om over te stappen naar een nieuwe provider of het huidige contract te verlengen. Overstappen levert vaak de grootste besparing op dankzij de welkomstkortingen. Zo geven providers kortingen op de eerste maanden van het abonnement. Het is ook mogelijk om niets te doen, maar dit levert de minste besparing op.

De looptijd: drie mogelijkheden
Bij het afsluiten van een mobiel abonnement is het belangrijk om te kijken naar de looptijd. De meeste mensen kiezen een looptijd van 1 of 2 jaar, omdat ze dan gedurende deze looptijd hun nieuwe smartphone kunnen afbetalen. Het is ook mogelijk een maandelijks opzegbaar abonnement af te sluiten. Deze zijn een paar euro per maand duurder, vanwege het feit dat je dan meer flexibiliteit hebt, en de provider er niet zeker van is of je wel lang blijft. Houd rekening met de looptijd bij het overstappen of verlengen in een nieuw contract bij dezelfde provider. Voortijdig het contract opzeggen – zover mogelijk – betekent bij de meeste providers dat alle termijnen zonder kortingen moeten worden betaald aan de provider. Dit is de overstapboete.

Overstappen naar een nieuwe provider
De goedkoopste optie is vaak om over te stappen naar een nieuwe provider. Houd er rekening mee dat er een opzegtermijn bij de huidige aanbieder geldt en dat het pas mogelijk is om over te stappen als er aan de eisen van het contract is voldaan. Het is gebruikelijk dat het overstappen pas één maand voor het aflopen van het huidige contract mogelijk is. Bij het overstappen is het bij iedere provider mogelijk om nummerbehoud aan te vragen. Zo gaat het bestaande telefoonnummer mee naar de nieuwe provider, in je nieuwe contract daar. Gewoon je huidige mobiele nummer doorgebruiken dus, wat wel zo fijn is! Doorgaans is mobiele abonnementen vergelijken zonder telefoon, de voordeligste methode om te besparen op een nieuw Sim Only abonnement.

Dat komt vooral doordat de nieuwe provider interessante aanbiedingen heeft om nieuwe klanten te werven. Zo krijgen nieuwe consumenten meestal een tijdelijke korting op de maandelijkse kosten van een mobiel abonnement. Vooral bij een contractvorm als Sim Only betaalt zich dit uit.

Je huidige contract verlengen
Tegelijkertijd willen de mobiele aanbieders ook graag hun bestaande klanten houden. Geef ze eens ongelijk… Om deze reden is het ook mogelijk om bij het aflopen van je huidige mobiele abonnement deze gewoon te verlengen. Ook bij het verlengen van het contract is er een voordeel in de maandelijkse prijs. Dit komt, omdat providers na verloop van tijd hun bundels verbeteren. Je krijgt dan meer data en/of belminuten voor hetzelfde, of zelfs voor minder geld per maand. Een lekker voordeel dus, als je wilt besparen, en niet naar een andere provider wilt overstappen. Dit voordeel geldt overigens ook voor abonnementen met toestel. Daar komt dan nog bij, dat je bij een abonnement met toestel ook een nieuw toestel mag uitkiezen. Ook dat is een voordeel, hoewel je een nieuw toestel natuurlijk nooit gratis krijgt. Je betaalt deze gewoon, in een keer, of via het toestelabonnement, gespreid, in 1 of 2 jaar tijd.

Je huidige contract laten doorlopen
Er is ook een optie om niets te doen. Het contract loopt dan af, en je gaat geruisloos verder in je huidige abonnement. De prijzen en voorwaarden blijven hetzelfde. Niets doen is vaak de minst voordelige optie, omdat alles bij het oude blijft. Het is daardoor niet mogelijk om te profiteren van aanbiedingen en kortingen. Wel is het een goede methode om de kosten te drukken als blijkt dat de nieuwe aanbiedingen minder voordelig zijn dan het bestaande contract. Dat is alleen vrijwel nooit het geval, dus is een nieuw contract afsluiten vrijwel altijd voordeliger. Laat je je abonnement toch een tijdje doorlopen, dan kun je later alsnog per direct opstappen naar een nieuwe provider, of verlengen in een nieuw abonnement bij je huidige provider.

De opzegtermijn: goed om rekening mee te houden
Wie van provider wil wisselen, moet dit meestal één maand voor het einde van het contract kenbaar maken bij de huidige provider. Ook voor maandelijks opzegbare abonnementen geldt deze opzegtermijn. Lees dus eerst goed de voorwaarden van je huidige contract door, om te zien wat je mogelijkheden en onmogelijkheden zijn voor wat betreft overstappen. Goed om te weten is verder dat je altijd kunt opstappen als je mobiele telefoonabonnement afloopt. Je provider mag je nooit gijzelen in je contract, en ook heb je als consument nog het voordeel van allerlei andere regels waar telecomproviders aan moeten voldoen. Het is goed om hiervan op de hoogte te zijn als je een nieuw abonnement uit gaat zoeken.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk