Is betalen in termijnen gunstig voor een ondernemer?

In bijna iedere Nederlandse webshop, kun je betalen met de bekende betaalmethodes, zoals iDEAL, PayPal en creditcard. Maar ook het betalen in termijnen wordt steeds populairder, blijkt uit een onderzoek van Kaleido Intelligence. Organisaties zoals FLOA Pay, werken steeds vaker samen met winkeliers, reisorganisaties en andere bedrijven die handel verrichten. Maar waarom kiezen klanten voor betalen in termijnen? En is het gunstig voor een ondernemer?

Waarom kiezen klanten voor betalen in termijnen?
Iedere klant heeft zo zijn eigen reden om te kiezen voor betalen in termijnen. Klanten splitsen de betaling op omdat:

  • Een product of dienst noodzakelijk is, maar zij op dat moment niet over het benodigde bedrag beschikken.
  • Het een veiliger gevoel geeft, ze hoeven niet direct een groot bedrag uit te geven.
  • De verleiding te groot is, ze willen graag een product hebben, maar beschikken niet over het totaalbedrag.

Hoe werkt betalen in termijnen?
Wanneer een klant kiest voor betalen in termijnen, kunnen ze kiezen voor betalen in 3 termijnen, 4 termijnen en in sommige gevallen zelfs 10 termijnen. Dit hangt ook af van de organisatie die het betalen in gedeeltes faciliteert. De organisatie betaalt het bedrag aan de ondernemer en sluit dus een lening af met de klant. De klant dient direct het eerste termijnbedrag te betalen, de rest betalen ze later, handmatig of per automatische incasso.

Niet iedere klant kan kiezen voor betalen in termijnen. Er wordt eerst getoetst of de klant bekwaam genoeg is om het bedrag terug te betalen. Wanneer er bijvoorbeeld een BKR-registratie aan het licht komt, wordt het verzoek afgekeurd.

Betalen in gedeelten wordt niet alleen aangeboden door webshops en reisorganisaties, er zijn ook steeds meer fysieke winkels en call centers die betalen in gedeelten aanbieden.

Verschil met achteraf betalen
Soms denken mensen dat achteraf betalen, hetzelfde is als in termijnen betalen. Maar er is wel degelijk een verschil. Natuurlijk betaal je een gedeelte achteraf, maar omdat er een betaalafspraak wordt gemaakt en er een aanbetaling wordt gedaan, krijgt de klant geen BKR-registratie.

Ook krijgt de klant in eerste instantie niet te maken met extra kosten, deze treden alleen in werking wanneer het bedrag niet op de afgesproken datums wordt afgerekend. Een klant die bijvoorbeeld kiest voor achteraf betalen binnen 24 maanden, krijgt meestal te maken met rente.

Is het gunstig voor een ondernemer?
Als ondernemer creëer je een lage drempel voor de klant, vooral in deze periode van inflatie. Het is dus zeker gunstig voor een ondernemer, om betalen in termijnen aan te bieden. De klant gaat sneller over tot koop, zelfs wanneer het product of de dienst een hoog prijskaartje heeft. De ondernemer krijgt zijn geld en de financiële organisatie handelt de betaling af met de klant.

De schatting van Kaleido Intelligence is dat in 2025, 12% van alle online aankopen in termijnen wordt afgerekend, of achteraf. Ten opzichte van 2019, is dit een stijging van 92%.

Conclusie
Steeds meer ondernemers werken samen met organisaties die gespreid betalen faciliteren, zo creëren ze een lage drempel voor de klant. Dit kan bijdragen aan een hogere conversie. Het onderzoek van Kaleido Intelligence toont aan dat gespreid betalen in de lift zit, zo is de schatting dat in 2025, 12% van de klanten kiest voor betalen in termijnen. Wanneer je een ondernemer bent, is het dus zeker de moeite waard om je te verdiepen in gespreid betalen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren