Hoogbegaafde Omar (7) uit Nieuwegein zit al ruim een jaar thuis: ‘Hij vond geen aansluiting meer’

De 7-jarige zoon van Shivanni Orie uit Nieuwegein is hoogbegaafd en gaat al ruim een jaar niet meer naar school. Doordat hij sociaal-emotioneel niet mee kwam met zijn leeftijdsgenootjes en geen passend onderwijs kon krijgen, kwam hij uiteindelijk thuis te zitten. “Er wordt veel geld in passend onderwijs gestoken, maar dat zie ik niet terug.”

Omar Orie

Omar Orie. Foto: RTV Utrecht

Omar is één van de ruim 15.000 thuiszittende kinderen in Nederland. Relatief veel van deze kinderen zijn net als Omar hoogbegaafd. Ze komen thuis te zitten omdat ze niet de nodige begeleiding op school hebben kunnen krijgen.

Wat is passend onderwijs?
De manier waarop onderwijs wordt georganiseerd voor kinderen die hulp op school nodig hebben heet passend onderwijs. Dat is ook de naam van de wet die in 2014 is ingevoerd om deze manier van organiseren vast te leggen. Sinds deze wet moeten scholen ervoor zorgen dat elk kind passend onderwijs kan volgen. Ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft.

Al jong bleek Omar een bijzonder jongetje met veel kennis en ietwat ongewone interesses voor zijn leeftijd. “Zo kon hij op 4-jarige leeftijd alle planeten op volgorde noemen”, vertelt moeder Shivanni.

Omar was leergierig en had in eerste instantie veel zin om naar de basisschool in Nieuwegein te gaan. Eenmaal daar kreeg hij al gauw te maken met teleurstellingen. “Hij vond de Titanic helemaal geweldig. Dan liep hij op school en wilde hij de Titanic spelen met andere kinderen van 4 en 5 jaar. Maar hij werd daarin niet begrepen door leeftijdsgenootjes en ze sloten zich voor hem af.” Daardoor begon Omar zich ook af te sluiten. “Hij vond geen aansluiting meer en werd eigenlijk heel eenzaam. Daarbij hielp het ook niet dat corona destijds om de hoek kwam kijken.”

Lezen in het Engels
Shivanni merkte op dat de stof die Omar mee naar huis kreeg niet bij haar zoon aansloot. “Hij kreeg blaadjes mee om een letter te leren, maar hij begreep niet dat er zo lang over een bepaalde letter moest worden gedaan. Hij heeft zichzelf nu aangeleerd om te lezen in het Nederlands en in het Engels.”

Omar werd steeds lastiger op school. Hij wilde niet meer mee doen, begon andere kinderen aan te tikken en werd gezien als een moeilijk kind. In groep twee werd zijn gedrag alsmaar erger en op het gegeven moment moest hij geregeld van school worden opgehaald. “Voor een leerkracht is het op het geven moment ook niet meer te doen.” Shivanni zorgde er met haar man zelf voor dat Omar een intelligentietest kreeg, waaruit hij officieel hoogbegaafd bleek. “Daar is weinig kennis over”, zegt Shivanni. “Er wordt vaak gedacht dat een kind makkelijk leert als het hoogbegaafd is en dat ze zich met een boekje in een hoekje van de klas wel redden. Maar dat geldt voor veel hoogbegaafden niet. Ze leren anders. Hij werd hierin niet begrepen en er was niet iemand die met Omar eens extra kon gaan zitten op school.”

Hulp
Er is gekeken of Omar naar een hoogbegaafde school zou kunnen. “Dat is ons streven”, zegt Shivanni. “Het probleem met het hoogbegaafde onderwijs is dat dit ook binnen het reguliere onderwijs valt en er is verder dan ook geen omliggende hulp. Terwijl hoogbegaafde kinderen bij bepaalde gedragskenmerken extra begeleiding nodig hebben.”

Momenteel gaat Omar naar tussenvoorziening STEQ in Zeist, waar hij samen met andere hoogbegaafde kinderen sociale en schoolse vaardigheden krijgt aangeleerd. “Dit gaat goed en de situatie is nu ook wat stabieler.” Wel is Shivanni nog veel thuis voor haar zoon. “Ik werk niet meer en mijn man is veel meer gaan werken. Dat heeft zeker impact, want hij is veel minder thuis.”

Extra geld passend onderwijs
Voor dit jaar is er door het kabinet 23,5 miljoen euro uitgetrokken om tot een passend onderwijsaanbod voor alle hoogbegaafde leerlingen te komen. In 2024 is een verdere stijging van het budget voorzien tot 28 miljoen euro. “Er wordt veel geld in passend onderwijs gestoken, maar ik zie het niet terug”, aldus Shivanni. “In die zin zou ik ook willen zeggen dat de minister van onderwijs beter moet gaan kijken wat er nodig is om de vele thuiszittende kinderen écht passend onderwijs te bieden. Nu is het zo dat het kind gekneed moet worden om maar passend te zijn binnen het onderwijs.” Voor Omar is het dit schooljaar nog niet mogelijk om passend onderwijs te krijgen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk