Laatst had ik een positieve ervaring met de dienstverlening van de gemeente, maar moest vaststellen dat deze niet ingericht is op tevreden klanten. Wel zijn er uitgebreide faciliteiten voor klagers en dat geeft te denken.De aanleiding voor mijn tevredenheid is de WOZ-waarde vam mijn recent gekochte woning. Deze waarde heb je nodig voor je inkomstenbelasting-aangifte, maar was mij niet bekend. Op een email aan de afdeling Belastingen met mijn vraag naar de waarde kreeg ik de volgende werkdag al antwoord. Zulke vlotte service kan ik zeer waarderen en dat wil ik kenbaar maken.Vreemd is echter dat er geen punt is waar je het gemeentebestuur kunt laten weten dat sommige medewerkers goed bezig zijn. Op de gemeentelijke website levert het zoekwoord klacht 15 resultaten op en het zoekwoord compliment maar 6. Een klachtencoordinator is er wel, maar een complimenten-coordinator weer niet. Kennelijk voorzien de reglementen niet in tevreden klanten.Zelfs kritische media hebben zo’n complimenten-loket; Radar heeft de Warme Douche en de Consumentengids heeft de rubriek Aardig. Als er bij een organisatie alleen maar negatieve feedback van klanten mag binnenkomen kan dat tot een verkeerd beeld over deze klanten ("Alleen maar klagen, nooit tevreden") leiden. Een voorbeeld van een gemeente die graag complimenten ontvangt is Wyre
Afdeling Belastingen, bedankt voor het snelle antwoord.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.