Een referendum en de plannen van het College

Afgelopen week mislukte het referendum in Utrecht. Natuurlijk huilt Den Haag met de wolven in het bos en wil nooit meer van een referendum horen; alsof het geklungel in Utrecht die naam waardig was.De Utrechtse raad liet zich verder niet van de wijs brengen en de winnaar werd tot burgemeester gebombardeerd. Het was, zoals bedoeld, een man van de PvdA en verder gesteggel over het referendum en de uitkomst werd gemeden. Voor de burgers van de stad maakte het verder ook niets uit. Of je nu door de hond of de kat gebeten wordt… Bovendien is Den Haag ook weer gerust. Dat ‘stomme’ D66 initiatief dat het zowaar mogelijk maakt om capabele mensen van buiten de politiek tot burgemeester te verkiezen, was een doorn in het Haagse oog. Al die mooie posten zouden misschien aan trouwe partijgangers onthouden kunnen worden. Oh wee! Burgemeesters die het anders gaan doen en nog slagen ook. Je moet er niet aan denken.De burgers van de stad hebben zich overigens niet laten belazeren. Ze bleven thuis. Ze worden dan toch min of meer belazerd, maar de regeerders van ons land weten nu dat ze het weten.In Nieuwegein is intussen alles onder controle. De begroting is uit en staat vol goede voornemens. De PvdA regeert rustig door en uit de volgbootjes van VVD en CDA klinkt slechts instemming en tevredenheid. De thema’s uit de kadernota worden verder uitgewerkt. De alarmerende berichten uit het begin van het jaar over bezuinigen zijn verstomd. Er is zelfs incidenteel extra geld om een aantal nieuwe zaken aan te passen. De afvalstoffenheffing daalt met 4 procent op basis van verwachte kostenbesparingen. De problemen komen pas in 2009 en net zoals in Utrecht worden we min of meer belazerd.Het gaat namelijk helemaal niet zo goed in Nieuwegein. Neem nu dat voordeel op de afvalstoffenheffing. In één afdeling wordt waarschijnlijk wat bezuinigd. Ondertussen moet echter een aantal jaren salaris doorbetaald worden aan mensen die overbodig worden. Die kosten zijn waarschijnlijk net zo hoog als de bezuiniging oplevert. Zeker gedurende de eerste drie jaar. Maar ja, dat gaat uit een apart potje frictiekosten en dat is een andere afdeling. De raad wist het, vindt het ook niets, maar de collegepartijen wilden hun college niet laten vallen. En, dus gaat alles gewoon door. Politiek gezien niet onlogisch, maar om dan triomfantelijk voordelen uit te delen, is net zo iets als een referendum regelen met voorgekookte kandidaten.Intussen worstelen we nog met de naweeën van ‘Nieuwegein Kiest’. Daar geplande bezuinigingen worden gedeeltelijk niet gehaald. De regiegemeente functioneert niet. Het college compenseert met verouderde begrippen in nieuwe jasjes. ‘Samen werken aan de stad’, ‘Stad op orde’’, ‘Trots op de stad’, ‘Sociaal gezicht van de stad’, en de ‘De stad vernieuwt’.In eerste instantie werd dit politiek breed gedragen. Nu we in een verder stadium komen er de invulling in feite niets anders laat zien dan herbevestigen wat er al lang gedaan zou moeten zijn en wat in feite tot nu toe nog steeds niet of maar gedeeltelijk gelukt is.Waarom is implementatie toch zo’n moeilijk vak? Waarom is beleid maken zoveel makkelijker dan het uitvoeren? We zien niets anders dan kreten en geld uitgeven. Neem het onderhoud van de stad waarin 2008 4,5 miljoen extra gestopt moet worden; voorbijgaand aan het extra geld dat al beschikbaar is gesteld in de vorige collegeperiode. Bovendien kan in 2009 het bijhouden en onderhouden van die opgeknapte straten, pleinen en parken niet uit de lopende rekening betaald worden. Let wel: het gaat om € 1,8 miljoen, iets meer dan 1% van de begroting; en dat moet allemaal uit de reserves komen. Het blijft modderen bij stadsbeheer. Grappig is dat wanneer ze tenslotte wegen repareren het er geweldig uitziet. Dat kunnen ze dus wel. Waarom dat verdere onderhoud dan niet?Maar ook bij andere zaken gaat het, ondanks opgewekt gepraat in deze begroting, helemaal niet goed. Daarover de volgende keer.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk