Katern

Consumenten Nieuwegein kopen liever online jas

Het koopgedrag van consumenten in Nieuwegein is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar men een paar jaar geleden liever in de winkel spullen kocht, doet men dat nu steeds vaker online. Men koopt zaken als doe-het-zelfproducten, bloemen en planten nog steeds in de winkel, maar elektronica en vrijetijdsartikelen als jassen worden steeds vaker online gekocht.

Zo’n 25 tot 33 procent van de dagelijkse bestedingen in Nieuwegein werd de afgelopen jaren online gedaan. Die trend onderstreept Lisanne Ploeger van Jas.nl. De website onderzocht het afgelopen jaar het koopgedrag betreffende jassen in Nederland.

Liever online shoppen
Consumenten in Nieuwegein veranderen hun offline koopgedrag steeds meer naar online koopgedrag. Met name de jongere groep consumenten tussen de 18 en 35 jaar gaat steeds minder vaak de deur uit. Met name bij modeproducten zoals jassen kiest de consument steeds vaker voor online bestellen.

“Die trend zien wij ook. We hebben het afgelopen jaar het koopgedrag op onze websites in heel Nederland bijgehouden. Daarbij kijken we op landelijk niveau, maar ook op provinciaal en regionaal niveau. Het is zeker zo dat inwoners uit Nieuwegein graag online een jas kopen. Ook in verhouding met de rest van de provincie Utrecht”, bevestigt Lisanne Ploeger van Jas.nl.

Alle gemakken op je beeldscherm
Een voordeel van het online shoppen voor een winterjas is dat men alle gemakken op het beeldscherm heeft. Zo is het op de website van Ploeger mogelijk te filteren op het soort jas, op het merk, de maat, kleur, maar ook op verschillende aanbieders. Consumenten kunnen dus meteen hun voorkeuren aangeven en op die manier de meest geschikte jassen aan de hand van filters vinden.

“Je hebt echt alle gemakken op je beeldscherm. Nadeel is natuurlijk wel dat je de jas niet kunt passen, maar daar staat tegenover dat er een eenvoudig retourbeleid wordt gehanteerd. Waarom zou je nog naar de winkel gaan als je ook online een jas kan kopen, is de gedachte anno 2019”, zegt Ploeger.

Meer koopkracht in Nieuwegein
Dat steeds meer consumenten kiezen voor online een jas bestellen heeft ook te maken met de koopkracht in de gemeente. In de provincie Utrecht is de afgelopen jaren de koopkracht toegenomen. In Nieuwegein is er sprake van een sterk aantrekkende koopkracht, net als in de gemeenten Amersfoort, Houten, Veenendaal, Woerden en Zeist. Die regio’s komen ook bij Jas.nl voor in de metingen.

Onderzoek Jas.nl
Het koopgedrag van consumenten werd op de website Jas.nl het afgelopen jaar in kaart gebracht aan de hand van regio’s en filters. De filters die consumenten op de website kozen om de meest geschikte jas te vinden, werden gekoppeld aan de regio’s, provincies en landelijke trends. Daarbij zijn er verschillende opvallende constateringen gedaan. Zo is het koopgedrag in de provincie Groningen anders dan in de provincie Utrecht. Het is opvallend dat een online vergelijker van dagelijkse zaken inzicht geeft van de laatste kooptrends op modegebied. Er werd ook gekeken naar de verschillende doelgroepen die de website bezoeken. Op die manier kan Jas.nl haar bezoekers in de toekomst beter helpen.

Meetmethode
De meting werd gehouden onder 500.000 bezoekers die de website Winterjassen.com maandelijks aantrekt. De gegevens werden geanonimiseerd per gemeente, waardoor niet te herleiden is wat het exacte koopgedrag per klant is. Wel geven de gegevens een inkijk in het koopgedrag per regio en daarmee kunnen beperkte conclusies worden getrokken. Door inzicht te geven in de resultaten hoopt de onderneemster consumenten ervan te overtuigen dat online jassen vergelijken erg eenvoudig is.

Van Winterjassen.com naar Jas.nl
De website Winterjassen.com is onlangs samen gebundeld tot de website ‘Jas.nl’. Ondernemer Lisanne Ploeger koos ervoor haar websites samen te bundelen tot een nieuwe website, waarop verschillende jassen gevonden kunnen worden. De jassen zijn te filteren op kleur, aanbieder, soort, maat en andere verschillende variabelen. Door de websites te bundelen tot een grote overzichtelijke vergelijkingssite, kunnen bezoekers nog beter bediend worden in de zoektocht naar de meest geschikte jas, stelt Ploeger.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk Kringloop+Plaza+200x60 Paul+Jansen+200x60 Moenmakelaars+200x60+alle+pagina%27s Merwestein De+strip+van+Kim+Houtzager+200x60 Koster+Schoenmode Galecop+Golf+120x90 Adverteren