Nieuwegein heeft sinds 1 januari vorig jaar Buurtbemiddeling. In 2010 werden 80 zaken aangemeld, vooral via de politie (31%) en de woningcorporaties (40%) maar ook door betrokkenen zelf (24%). In 2010 is hiervan 58% positief afgehandeld. Renate Ebner, die sinds 1 maart coördinator Buurtbemiddeling in Nieuwegein is: ‘Soms is één telefoongesprek voldoende voor een zet in de goede richting maar meestal zijn er meerdere gesprekken nodig.’ Soms blijkt er bij een aanmelding ook meer aan de hand. Renate: ‘Als het probleem op het psychische vlak ligt of als er sprake is van geweld, verwijzen we naar andere instanties. Bij Buurtbemiddeling gaat het vooral om klachten als geluidsoverlast, gevolgd door lastig vallen of pesten en overlast door dieren of kinderen.’
De Buurtbemiddelaars zijn onafhankelijk en stellen zich geheel neutraal op. Ze zijn erin getraind om vooral heel goed te luisteren. Ze nemen zelf geen standpunt in maar proberen de mensen weer met elkaar in contact te brengen en onderling begrip te kweken. ‘Natuurlijk lukt dat niet altijd. Soms weigert buur B een gesprek of trekt buur A zich alsnog terug. Maar in veel gevallen lukt het wel. Mensen zijn dan vaak erg opgelucht.’ aldus Renate Ebner. Buurtbemiddeling bestaat landelijk inmiddels 15 jaar. In totaal maken 164 gemeenten er gebruik van, dat is ruim een derde van alle gemeenten in Nederland.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.