Bewoners Galecop verbijsterd over het nieuwe Vervoersplan van de provincie Utrecht

Als het aan de provincie Utrecht ligt dan gaat het openbaar vervoer in de regio flink op de schop. Dit blijkt uit het concept Vervoerplan 2020 die de provincie Utrecht onlangs presenteerde. In Nieuwegein zijn een aantal grote wijzigingen te verwachten. Deze zijn niet altijd positief voor de reizigers met het openbaar vervoer. Bewoners in de wijk Galecop zijn met name erg geschrokken over het vervallen van enkele haltes in de wijk.

Renée ter Haar: ‘De belangrijkste, zeer negatieve, wijziging voor mij is de wijziging van lijn 77. Het voorstel is om de haltes Guido Gezellehove en Gerbrandypark op de Galecopperlaan te laten vervallen. Daarvoor in de plaats zal lijn 77 op De Kempenaerpark stoppen.’

Het laten vervallen van deze haltes is erg nadelig voor de bewoners van Galecop ten westen van de Galecopperlaan. Voor deze bewoners betekent het dat zij 750 meter moet lopen voor de dichtstbijzijnde bushalte! ‘En ik woon nog niet eens achter in de wijk. Dit is veel te ver! Hiermee wordt dit stuk van Galecop afgesloten van openbaar vervoer. Even naar Citiplaza gaan, of naar het ziekenhuis, kan zo niet met het OV’ aldus ter Haar tegenover onze redactie.

Enkele bewoners zijn ook ongerust over het feit dat nu mensen naar haltes gaan rijden en hun auto elders in de wijk zullen gaan parkeren in de buurt van de halte. Dit wordt momenteel al veel gedaan bij de halte ‘Herman Heijermanshove’ op de Galecopperlaan. Hier is de parkeerdruk de laatste jaren al flink toegenomen.

De argumentatie in het concept Vervoersplan 2020 is, dat deze wijziging 1,5 tot 2 minuten versnelling oplevert voor de reizigers die ten zuiden van de Kempenaerpark wonen. ‘Ik vermoed dat deze reizigers het er best voor over hebben om iets langer te reizen als daarmee stadsgenoten ook gebruik kunnen maken van het OV’ zegt ter Haar.

De heer Bouws laat ons weten: ‘De ingreep in lijn 77 is zeker dramatisch voor Galecop maar ook andere delen van Nieuwegein hebben ermee te maken. Wat te zeggen van Vreeswijk dat zijn verbinding met Nieuwegein Centrum verliest? Daar ligt een toeristische trekpleister met beschermd dorpsgezicht en de Museumwerf dat niet meer met het stadshart is verbonden. Wie zoiets bedenkt heeft vast een hekel aan Nieuwegein. Afschieten die plannen!!’

Voordat de provincie een besluit neemt, en dat is in september dit jaar, kan iedereen de enquête invullen en zijn of haar mening geven over de voorgestelde wijzigingen. Meedoen aan de enquete kan tot 1 juli dit jaar. Ter Haar roept dan ook iedereen op om de enquête in te vullen en hun stem te laten horen.

De belangrijkste wijzigingen voor het OV in Nieuwegein:

  • – Lijn 71, 72 en 271 rijden niet meer naar Nieuwegein, maar tot P+R Westraven als U-link 34
  • – Lijn 283 en 287 krijgen extra haltes in Nieuwegein, waardoor nieuwe verbindingen naar      USP ontstaan
  • – Lijn 74 gaat zondags elk kwartier rijden, ook ’s avonds rijdt de kwartierdienst langer door. In de spits gaat de frequentie in de drukste richting omhoog naar een ‘7,5-minutendienst
  • – Lijn 66 wordt opgeheven
  • – Lijn 65 gaat dagelijks de hele dag een halfuurdienst rijden. Op weekdagen overdag blijft lijn 65 hoogfrequent rijden tussen Utrecht Centraal en Plettenburg. De bediening van Het Klooster wordt overgenomen door lijn 48 die via de A27 gaat rijden. U-flex vult het aanbod op Het Klooster aan
  • – Lijn 44 gaat via de A27 rijden, waardoor tevens een directe verbinding ontstaat tussen bedrijventerrein Het Klooster en busstation Vianen Lekbrug
  • – Lijn 77 wordt U-link 77, de route in Galecop wordt sneller en directer. De frequentie wordt in de spits verhoogd naar een ‘7,5-minutendienst. De frequentie in de daluren en op zaterdag wordt verhoogd van een kwartierdienst naar een ’10-minutendienst. In de avonduren wordt de frequentie verhoogd naar een kwartierdienst.

De nieuwe voorgestelde dienstregeling zoals gesteld in het concept Vervoerplan 2020 gaat in op zondag 15 december aanstaande en geldt voor de periode van één jaar.

5 thoughts on “Bewoners Galecop verbijsterd over het nieuwe Vervoersplan van de provincie Utrecht

  1. Chris Bouws

    De ingreep in lijn 77 is zeker dramatisch voor Galecop maar ook andere delen van Nieuwegein hebben ermee te maken. Wat te zeggen van Vreeswijk dat zijn verbinding met Nieuwegein Centrum verliest? Daarligt een toeristische trekpleister met beschermd dorpsgezicht en museumwerf dat niet meer met het stadshart is verbonden. Wie zoiets bedenkt heeft vast een hekel aan Nieuwegein. Afschieten die plannen!!

    1. Adri

      En weet je wat zo vreemd is ,dat de haltes die weg gaan ,die zijn ze helemaal aan het ombouwen.
      Nou schiet mij maar lek want ik snap hier de logica niet van.
      Provincie en U-OV zijn goed bezig om de mensen uit de bus te krijgen en weer de auto in.
      En wie uit de bus is krijg je nooit meer terug ..maar dit is ook in Utrecht aan het gebeuren met een hele rendabele lijn 3….hoe verzinnen ze het.
      Werken waarschijnlijk veel mensen bij de provincie die met de auto naar hun werk gaan…..is te zien aan de file in de ochtend bij rijnweerd-noord.
      Dus hoop dat zij nog eens om de tafel met de mensen uit de praktijk(passagiers en chauffeurs)

  2. G Andriessen

    En komt dus bus weer via de jan steenslaan jan van eijklaan richting stad weer eindelijk terug

  3. Ilona Dekker

    En dan Halte Gerbrandypark al wekenlang ingrijpend renoveren???? Geld teveel?? Hier in de buurt wonen alleen maar ouderen. Iedereen massaal in opstand!

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk