Jan(tine) met de Pet: ‘Van Marsipulami tot Nieuwegein’

In Nieuwegein wonen veel inwoners die soms een pet dragen en soms meerdere petten. Soms is het een man, soms is het een vrouw of …… is de inzender genderneutraal. Eén ding hebben ze altijd gemeen: ze houden van Nieuwegein en wonen graag in Nieuwegein. Deze keer een ‘pet’ van een zeer betrokken inwoner van Nieuwegein. Dit naar aanleiding van het opzeggen van de informele vriendschapsband met het homo-onvriendelijke Pulawy in Polen.

Wij waren vrienden
Jij en ik
Best dikke vrienden
Jij en ik
We hielden echt wel van elkaar
Voor meer dan vijfentwintig jaar
Wij waren vrienden
Tot onze laatste snik

Hoepel, hoepel, hoepel op, op, op
Hoepel, hoepel, hoepel op, op, op…
Het is voorbij, over en uit.

In maart schreef ik je nog een brief, want ik snapte niet hoe jij, al jarenlang mijn lieve goede vriend, je zo openlijk tegen homo’s uit kon laten. Een homovrije zone in Pulawy, dat kan toch niet.

Maar hoe ik ook hoopte, geen brief, geen appje, geen mail of een telefoontje waarin je me aangaf dat ik helemaal gelijk had en je jouw mening had bijgesteld. Wat een teleurstelling, ik die er altijd was om je te helpen, werd nu zomaar aan de kant gezet. Ik was verdrietig.

Maar lieve vriend, ik kan het hier niet bij laten zitten en bij deze zeg ik onze vriendschap op! Mijn gemeenteraad heeft hiertoe bijna unaniem besloten. En om te laten zien dat het menens is wordt vandaag jouw naam op mijn gemeentebord onzichtbaar gemaakt. Ik plak er een regenboogsticker overheen, want bij mij is iedereen welkom!

Het voelt een beetje als een grote roos over de tattoo met de naam van een ex-geliefde laten zetten, het is eventjes pijnlijk, maar je wil toch alle zichtbare sporen van enige verwantschap zo snel mogelijk uitwissen.

Ik wens je alle goeds en heb nu meer tijd voor mijn andere goede vriend, die uit Namibië waar ik je weleens over verteld heb en waar homo’s overigens bij wet verboden zijn. Dus mocht ik besluiten dat ik ook hun naam van mijn gemeentebord verwijder dan kan ik jullie misschien aan elkaar koppelen. Beide anti-homo en beiden ooit met Nieuwegein bevriend geweest dat schept vast een band.

Met vriendelijke groet,

Jan(tine) met de Pet

Gemechaniseerd distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein na de zomer operationeel

Het gemechaniseerde Nationaal Distributiecentrum (NDC) van de Jumbo aan de Ravenswade in Nieuwegein is na deze zomer klaar voor gebruik. Jumbo heeft dit vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van de omzetcijfers over het eerste half jaar van 2020.

Het NDC in Nieuwegein is na een voorbereidings-, bouw- en testfase van zo’n drie jaar volgens Jumbo ‘nagenoeg klaar voor gebruik’. Ook is het voorzien van vele slimme, logistieke automatiseringssystemen. Na deze zomer zullen de eerste winkels worden bevoorraad vanuit Nieuwegein.

Verse producten in NDC
In de maanden daarna wordt de belevering uitgebreid naar steeds meer Jumbo winkels. Nieuw is dat het supermarktconcern ook voor de landelijke distributie op dit moment onderzoekt of het mogelijk is om een deel van de verse producten onder te brengen in het gemechaniseerde NDC in Nieuwegein. Dit NDC met een vloeroppervlakte van 45.000 vierkante meter was in eerste instantie alleen bestemd voor de opslag van droge kruidenierswaren.

2 miljoen kratten per week
Automatisering is het sleutelwoord voor het nieuwe NDC in Nieuwegein dat 45.000 vierkante meter groot is. Vanuit het nieuwe NDC bevoorraadt Jumbo alle Jumbo-winkels met een assortiment van 12.000 verschillende droge producten. In dit stadium is het distributiecentrum tijdens piekperiodes berekend op een orderverzamelcapaciteit van 2.000.000 kratten per week.

‘GroenLinks zet de koers’

Op donderdagavond 9 juli en maandag 13 juli was de bespreking van de koersnota 2021. Hierbij gaven alle fracties aan welke keuzes zij willen maken voor Nieuwegein. Fractievoorzitter Alma Feenstra zette gloedvol de ambities van GroenLinks op een rij. Waarbij ze begon met haar medeleven uitspreken aan alle getroffenen door corona, mensen die ziek zijn geworden, nabestaanden, ondernemers, ZZP’ers en al hen die financieel of geestelijk in de problemen zijn gekomen. GroenLinks zal ook in de toekomst aandacht blijven vragen voor de economische en sociaal maatschappelijke effecten van deze coronacrisis.

Vervolgens zette zij de speerpunten van GroenLinks voor de begroting van 2021 helder uiteen in drie speerpunten, te weten: Nieuwegein als inclusieve stad, Nieuwegein als gezonde stad en Nieuwegein als duurzame stad.

Feenstra: “Als je mij vraagt naar de belangrijkste opgaven, dan zeg ik dat bij Nieuwegein als inclusieve, duurzame en gezonde stad het kunnen meedoen in de samenleving door iedereen van groot belang is. Door betaald of onbetaald werk, door goede huisvesting, bestrijden van armoede en schuldenproblematiek, door het mogelijk maken van ontmoetingen en door in te zetten op veerkracht van bewoners. Door te zorgen voor voldoende groen, het bestrijden van plaagdieren en een gezonde mobiliteit van fiets en wandelaar.”

Bij zo’n stad hoort het krachtig bestrijden van alle vormen van discriminatie, bijvoorbeeld van LHBTI-ers en gekleurde mensen. Feenstra: “GroenLinks realiseert zich dat inclusie meer is dan alleen symbolen als het hijsen van de regenboogvlag. Inclusie gaat ook om het gevoel van erbij horen en ertoe doen. Of het nu gaat om de seksuele voorkeur van mensen of hun huidskleur of culturele achtergrond, om gender of een handicap. Dat betekent dat we ook serieus aandacht moeten besteden aan zaken als institutioneel racisme of vergelijkbare processen waardoor mensen zich buitengesloten kunnen voelen”.

Om het college daartoe praktische handvatten mee te geven vroeg GroenLinks aandacht voor het overnemen van de aanbevelingen uit het VN verdrag voor de rechten  van mensen met een handicap.

Zonnepanelen op tramremise Nieuwegein

Bij de nieuwe tramremise in Nieuwegein staat duurzaamheid voorop. De werkplaats waar de monteurs sleutelen aan de trams wordt niet verwarmd met gas maar met warmtepompen. Verder wordt gebruik gemaakt van LED-verlichting en vloerverwarming.

Vanaf begin deze maand levert de remise als producent van duurzame energie zelf ook stroom. Daarvoor zijn op het dak van de werkplaats 810 zonnepanelen geplaatst.

Gebruikmakend van de gunstige stand ten opzichte van de zon zijn op het dak van de onderhoudswerkplaats 810 zonnepanelen geplaatst. Deze worden binnenkort aangesloten op het energienet van Stedin. Gezamenlijk staan deze panelen garant voor een stroomvermogen van 292 kilowatt. Voor het beeld: dit staat gelijk aan wat ongeveer 121 huishoudens gemiddeld aan energie verbruiken.

De zonnepanelen zijn geplaatst met een subsidie aan de provincie door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De komende 25 jaar is de provincie Utrecht daarmee verzekerd van gratis duurzame stroom voor het trambedrijf. De elektriciteit die niet wordt gebruikt, wordt terug geleverd aan het elektriciteitsnet, zodat inwoners en bedrijven deze kunnen gebruiken. Zo snijdt het mes aan twee kanten en is duurzame stroom niet alleen goed voor het milieu en de Utrechtse samenleving maar ook voor onze eigen financiën.

‘De Aart van der Leeuwhove’

Alle straten, lanen, driften, pleinen en wat dies meer zij, vastgelegd volgens een  vast stramien: ter hoogte van het pand met huisnummer 1, midden op de weg, fietspad of trottoir de straat in gefotografeerd, zoals deze week de Aart van der Leeuwhove. Daarbij bepaalt het straatnamenregister van de Gemeentegids 2010 de alfabetische volgorde in deze wekelijkse rubriek.

De eerste straat is de Bertus Aafjeshove, de laatste de Zwolseveste. Iedere week een foto (die desgewenst gedurende zes maanden na publicatie te verkrijgen is via onze fotograaf Jordi Jupijn. Deze week dus de Aart van der Leeuwhove in de wijk Galecop.

Video weekjournaal no. 4 project vernieuwing tramlijn Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein

De provincie Utrecht geeft geïnteresseerden wekelijks een kijkje in de ‘cockpit’ van het project van de vernieuwing regionale tramlijn. Er wordt hard gewerkt. Bij veel tramhaltes in IJsselstein en Nieuwegein worden de puntjes op de i gezet. Ook wordt de elektriciteit bij de haltes aangesloten voor onder andere de camera’s en OV-chippoortjes.

Op het spoor last het lasteam onder extreme hitte de sporen aan elkaar. Dit geeft spectaculaire beelden. Wekelijks houden we u met deze videoreeks op de hoogte over de voortgang van de werkzaamheden.