De dag dat Napoleon langs kwam ….

Terwijl de Franse Keizer Napoleon de veldtocht naar Rusland voorbereidde, bezocht hij in oktober 1811 de noordelijke Nederlanden. Vanuit Gorinchem, waar hij op zondagmorgen 6 oktober om 09.30 uur was vertrokken, maakte hij de tocht in een met acht paarden bespannen koets. In Leerdam en Vianen werd de keizer begroet door de burgemeesters van die plaatsen. Vreeswijkse schippers zetten de keizer met zijn omvangrijke gevolg binnen een uur over de Lek met behulp van vier pontjes en een royale boeier.

Aan de Vreeswijkse kant werd Napoleon verwelkomd door de prefect van Vreeswijk, graaf De Celles. Tezamen met hem gebruikte Napoleon aan boord van de boeier de maaltijd. In Vianen bleef de troepenmacht die Napoleon tot dan toe had begeleid achter en in Vreeswijk namen Franse kurassiers de taken over. Zij waren speciaal daarvoor een week eerder overgebracht naar deze omgeving en in die tijd ingekwartierd in Jutphaas en Vreeswijk. Kronieken uit die tijd melden, dat de kurassiers hadden geposteerd langs den Vaartschen Rijn van Jeremie af tot aan de Vaart.

Door wekenlange herfstregens was de zandweg langs de Vaartse Rijn veranderd in een modderbaan, waarop de paarden slechts met moeite stapvoets vooruit konden komen. Na Jutphaas gepasseerd te zijn, wenste de keizer en zijn gevolg zich voor hun intocht in Utrecht wat op te knappen en van enige rust te genieten. Daarvoor kozen zij het Jutphase buiten Huis de Geer uit.

Tot de aankomst van de keizer had de kwartiermeester van de keizerlijke intocht, de Franse maarschalk Nicolas Charles Oudinot, het huis al gevorderd. Omstreeks 15.30 uur maakte Napoleon zijn intocht in Utrecht. Hij werd bij Jeremie (ongeveer ter hoogte van de huidige Westerkade) verwelkomd door de Utrechtse stadsbestuurder Van Dielen, die hem de sleutels van de stad aanbood. ‘s-Avonds was de stad feestelijk verlicht en hield Napoleon een audiëntie.

Napoleon heeft zich op zijn tocht naar Utrecht hardgrondig geërgerd aan de modderwegen. Al op 16 december 1811 vaardigde hij een decreet uit, dat de weg tussen Gorinchem en Utrecht werd bevorderd tot een ‘Route de premiere Classe. ‘Zo’n besluit betekende dat de weg in record tempo van een klinkerbestrating moest worden voorzien.’ Al in 1814 was de weg tussen Vreeswijk en Utrecht met klinkers bestraat; een ware luxe voor die tijd. Overigens betaalde niet Napoleon de gevolgen van zijn besluit, maar de plaatselijke bevolking via een extra belasting!

In 1811 werd het Huis de Geer bewoond door jonkheer Barthold de Geer van Jutphaas en jonkvrouwe Jacoba Gijsbertha Beatrix van Vianen. De manier waarop de Franse Maarschalk Odinot hen ten behoeve van de Franse keizer Napoleon en keizerin Marie Louise voor enige tijd uit hun kasteel zetten, werd door de bewoners als bijzonder gênant ervaren.

Wel vermeldt de Jan Lodewijk Willem Baron de Geer van Jutphaas later in zijn autobiografie, dat alles zeer ordentelijk verliep. Hij schrijft verder: ‘Zelfs een huzaar die vergunning eenige druiven had geplukt, werd onmiddellijk daarvoor bestraft.’

Nadat de keizer en de keizerin zich hadden verfrist, trok het gezelschap naar Utrecht. Uiteindelijk telde het gevolg ruim achttien duizend mensen.

De stoet werd geopend door een detachement van de Gardes Gendarmerie en direct daar achter kwam een korps van de Gardes d’honneur. Dan volgde een koets, die door zes paarden werd voortgetrokken. Daarin zaten de Grootmaarschalk van het paleis van de keizer, de Groot-Kamerheer en de Opperstalmeester. Fier te paard volgden achter de koets de generaal Colbert met zijn staf. Om de grootheid van Napoleon te benadrukken volgden daarna de compagnies Hollandse lanciers, Poolse lanciers en cavalarie van de Garde Jagers. En dan kwam de door acht paarden voortgetrokken koets met keizer Napoleon en keizerin Marie Louise.

Vervolgens kwam er weer een hele legermacht; Gardes Grenadiers te paard en Hollandse en Poolse cavalaristen. Dan volgden koetsen met bedienend personeel. Met zes paarden bespannen koetsen zorgden voor het vervoer een viertal hofdames, van de prins van Neufchatel (onderkoning van Zweden), prins Aldobrandini en de hertogen van Treviso en Conegliano. Zes compagnieÎn van het 23e Regiment Jagers-cavalaristen sloten dat deel van de stoet af. In twee koetsen kwamen dan de kamerheer en de kabinetssecretaris van de keizer. De generaal Casseloup met zijn staf galoppeerde daar weer achter. Vier volledige regimenten infanterie vormden de achterhoede en de stoet werd besloten door een detachement van de gendarmerie.

Met veel pracht en praal deed Napoleon later op de 6e oktober van 1811 zijn intrede in Utrecht. De vele duizenden militairen, die weken tevoren al in Jutphaas, Vreeswijk en IJsselstein waren ingekwartierd om de intocht van de keizer mogelijk te maken, lieten de bevolking uiteindelijk met een fikse kater achter. Nog valt uit overleveringen op te maken, dat het gedrag van de soldaten verre van correct is geweest. Plunderingen, diefstallen en aanrandingen en verkrachtingen zijn volgens die overleveringen aan de orde van de dag geweest. Een verhaal uit omstreeks 1950 vermeldt: ‘Mijn overgrootvader stond in zijn huis aan de Weidstraat in IJsselstein met een bijl achter de voordeur om de soldaten van zijn dochter af te houden!’

Prijs stadswarmte Nieuwegein beperkt omhoog

De tarieven voor stadsverwarming in Nieuwegein gaan maar beperkt omhoog. Dat heeft Eneco verklaard aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht. De prijs van stadsverwarming is gekoppeld aan de gasprijs, die stijgt. Maar Eneco compenseert de stijging door een verlaging van het vastrecht. Ook Utrecht krijgt te maken met beperkte verhoging.

De prijs die Eneco mag rekenen wordt vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. De ACM laat voor 2019 de koppeling tussen de gasprijs en prijs voor stadswarmte intact. Het kabinet gaf eerder al aan dat die koppeling voor de toekomst niet te handhaven is.

Eneco heeft vandaag laten weten dat de warmtetarieven van de energieleverancier weliswaar stijgen, maar in vergelijking een stuk minder dan de gasprijzen. Dat komt met name omdat het vastrecht omlaag gaat. Een woordvoerder van Eneco legt uit waarom die keus wordt gemaakt: “Dat doen we omdat we het belangrijk vinden dat warmteklanten profiteren van het feit dat ze thuis al geen gas meer gebruiken.”

Verduurzamen van je woning, hoe hoog zet jij de thermostaat deze winter?

Het bereiken van een klimaatneutrale samenleving is uitdagend en zal leiden tot innovatie en samenwerking en soms ook tot het nemen van moeilijke beslissingen. De vrijwilligers van Energie-N willen de bewoners van Nieuwegein helpen de juiste stappen te zetten.

Iedereen is er inmiddels wel van doordrongen dat we zuiniger moeten omgaan met het gebruiken van energie en dat we de energie die we gebruiken zo veel mogelijk moeten opwekken uit duurzame bronnen. Ook weten we dat veel maatregelen zich in korte tijd terug betalen.

Energie-N helpt twee werkgroepen van bewoners in de Vogelbuurt en de Rijtuigenbuurt met het verduurzamen van hun woningen. Beide werkgroepen zijn druk bezig geweest met het onderzoeken van de mogelijkheden voor kruipruimte isolatie.

Lukt het isoleren van de kruipruimte niet dan kunt u denken aan elektrische vloerverwarming van CV Koopjes.nl dat scheelt ook in de stookkosten. Een enthousiaste energieambassadeur kijkt samen met jou wat mogelijk is bij jouw woning. Als je dat op prijs stelt kan een warmte foto van jouw woning worden gemaakt dit is echter niet noodzakelijk. Voor het beste resultaat kan de warmte foto alleen in het stookseizoen gemaakt worden bij voorkeur later in de avond.

‘Wat groeit of leeft daar in Nieuwegein’

Vraagt u zich wel eens af wat dat nu weer voor een wilde plant of onkruid is, in de tuin of de berm of ergens tussen het gras in het park in Nieuwegein? Of wat dat voor een paddenstoel is? Of wat daar nu weer kruipt of vliegt, soms zelfs in huis? De Nieuwegeinse natuurliefhebber Udo Tenge beschrijft iedere week een plantje, zwammetje of beestje dat u ergens kunt tegenkomen. Ook heeft hij een eigen website.

Udo: Als eerste aflevering in het nieuwe jaar kom ik nu met iets zieligs uit de achtertuin. Bij deze: een hongerwesp

Udo: ‘Na al die oliebollen, appelflappen en andere moddervette goede voornemens eens héél wat anders: een hongerwesp.
Je zou verwachten dat dit hongerwespje midden in de winter is gefotografeerd, hongerig dolend van die ene verlepte bloem naar de eventuele ijsbloemen op een ruit maar nee, het was half juni vorig jaar dat dit hyperslanke sluipwespje aan de nectar zat te nippen. Ze was dus gewoon zo. Dus als u van plan bent in 2019 af te slanken…’

CDA Nieuwegein wil andere route voor vrachtwagens theater De Kom

Het college van Nieuwegein moet een nieuwe aan- en afrijroute bedenken voor theater De Kom. Vrachtwagens zorgen in weekend voor overlast omdat ze op zaterdag door de markt heen moeten rijden en ook lijdt de bestrating in het centrum eronder, stelt het CDA in de stad.

“Neem bijvoorbeeld de plek voor het politie bureau, dat ziet er niet uit”, zegt raadslid Mart Hack (CDA). Vorig jaar heeft de partij in een motie gevraagd om nog eens te onderzoeken of een andere oprit voor vrachtwagen naar het Stadsplein mogelijk is. Afgelopen donderdag is dezelfde vraag weer gesteld aan het college.

In november 2017 heeft het CDA in een motie gevraagd om nog eens te onderzoeken of er een aparte oprit voor vrachtwagens naar het Stadsplein mogelijk is. Nu moeten vrachtwagens voor theater DE KOM tussen de kramen van de zaterdagmarkt doorrijden. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Recent heeft het college in een brief laten weten dat ze opnieuw hebben gekeken naar de mogelijkheden hiervoor, maar dat een aparte oprit voor vrachtwagens niet mogelijk is. Naar aanleiding van die brief heeft het CDA extra vragen gesteld.

Hack: “Op dit moment kijkt het college niet goed naar de huidige situatie en hoe die is op te lossen. De route voor de vrachtwagens blijft zoals die ooit is bedacht terwijl andere plannen in de loop der tijd wel zijn veranderd. Wij denken daarom dat er een betere manier te bedenken is om het theater te bevoorraden.”

Teleurgesteld
Het CDA is teleurgesteld over de manier waarop het college het gevraagde onderzoek heeft uitgevoerd. Er is opnieuw naar een verkeerskundig onderzoek uit juni 2009 gekeken. De conclusies uit dat onderzoek worden in de ogen van het CDA klakkeloos gereproduceerd. De situatie in de Doorslagzone is inmiddels aanzienlijk anders dan toen voorzien. Zo zijn de ooit geplande Palmtorens nooit gebouwd. Al tijden wacht de gemeenteraad op een concreet plan voor de Doorslagzone. Het CDA vindt dan ook dat er nog ruimte is om binnen die plannen voor dit gebied te kijken naar een betere oplossing voor het vrachtverkeer naar DE KOM. Het college stelt dat de andere oplossingen uit 2009 zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties in dit deel van de binnenstad. “Daarmee accepteert het college dat de gevaarlijke situatie met vrachtwagens die op zaterdag tussen de marktkramen doorrijden blijft bestaan. Het CDA zal dan ook blijven zoeken naar een veiliger oplossing hiervoor”, zegt CDA-raadslid Mart Hack.

Geslaagde Kunstmarkt op BSO de Egel

Op donderdag 3 januari jl. organiseerde BSO de Egel (Kinderopvangorganisatie Kind en Co) een Kunstmarkt voor alle kinderen en ouders/verzorgers van BSO de Egel. Ook de oma’s en opa’s waren welkom. Gedurende de kerstvakantie hebben de kinderen van de BSO deelgenomen aan verschillende activiteiten/workshops. Deze creaties waren donderdagavond tentoongesteld in de Basisschool Lucas Galecop, hier is de kinderopvang gevestigd. De kunstwerken konden voor een klein bedrag worden gekocht door de bezoekers. De opbrengst gaat naar een goed doel.

Niet alleen konden kunstwerken worden gekocht. Op de avond kon er ook lekker stamppot worden genuttigd of een heerlijke oliebol, een chocomel of een glaasje (alcoholvrije) Glühwein. Het schminken werd verzorgd door Celina Vorm, ex-werknemer van Kind en Co en nu manager van kringloopwinkel Stichting Nieuwe Hoop. Ook deze stichting ondersteunt veel goede doelen. Dit alles tegen een kleine betaling.

De opbrengst van de Kunstmarkt bij BSO de Egel zal worden gedoneerd aan ‘Stichting Jarige Job.’ Een stichting die zich bezig houdt met gezinnen die het niet breed hebben en hierdoor de verjaardag van hun kind(ren) niet kunnen vieren. Hoeveel de opbrengst is geworden is nog niet bekend. ‘Maar de avond was meer dan geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar. De kinderen hadden veel plezier in het vervaardigen van de kunstwerken’ aldus een van de organisatoren.

Onze verslaggever Bart van Rooijen trok eropuit en maakte bovenstaande impressie.