Al in 2000 werd besloten om de A2, veroorzaker van veel fileleed, te verbreden. Maar file-vermoeide automobilisten moeten tot eind 2011 wachten voordat de verbreding bij Nieuwegein dan eindelijk gerealiseerd is. Veel Nieuwegeiners mopperen over de in de loop der jaren gestegen geluidhinder door de A2, maar een kleine waarheid is dat die hinder – door betere wettelijke bescherming – minder is dan langs de drukke gemeentewegen. Positief is dat de verbreding door extra rijstroken in de middenberm gerealiseerd wordt.
Andere pluspunten om de milieuschade te beperken zijn dat de snelheid op 100 km per uur beperkt blijft, dat er extra geluidsschermen bij afritten komen, maar vooral dat er bijna overal stil asfalt komt. Door deze maatregelen valt de milieuschade voor de Nieuwegeiners, die langs de A2 wonen, mee. Principieel is de ‘verbreding’ natuurlijk de verkeerde weg, want t.z.t. zal de A2 wel weer te smal blijken en vol files staan. Toch kun je niet spreken van een Happy End voor de A2 en de gebruikers; ondanks de doorbraak en de milieu-maatregelen blijft de gang van zaken vreemd.Een grote vooruitgang is in elk geval dat er nu stil asfalt op alle rijstroken komt, maar dit had ook jaren geleden gekund. Ik schrijf deze verbetering daarom maar op het conto van actievoerders en hun druk met publiciteit en juridische procedures. Het is jammer dat de geluidswallen ten oosten van de A2 niet verhoogd worden met schermen. Dit wordt gemotiveerd met een negatieve kosten-baten-balans. In de uitgebreide onderzoeks-rapporten worden hierover echter weinig details gegeven. Wel blijkt dat de kosten voor plaatsing van schermen niet zo hoog zijn. Hoewel de overheid een fortuin aan belastingen op auto’s binnenhaalt, wordt er krenterig gedaan over relatief goedkope geluidsreductie.Ronduit bizar zijn de zogenoemde Hogere-waarde-procedures. Dit zijn procedures om de grenzen voor toelaatbare geluidhinder naar boven te versoepelen. Als het – ook na reducerende maatregelen – niet lukt het verwachte geluidniveau binnen de voorkeursnorm te houden dan vraagt de overheid bij zichzelf een ontheffing aan. Deze wordt bij de A2-verbreding voor duizenden woningen verleend. Onverklaarbaar is het verschil tussen het lawaai-beleid t.a.v. rijkswegen (zoals de A2) en t.a.v. gemeentewegen (zoals die van Nieuwegein). Nieuwegein heeft onlangs vastgesteld dat 65 decibel de geluidslimiet is en heeft tegelijk besloten dat in het overgrote deel van de gevallen waarin die (ruime) limiet overschreden wordt, geen maatregelen genomen worden. Het beleid van Rijkswaterstaat t.a.v. rijkswegen is heel wat sympathieker, want het legt overal stil asfalt. Resultaat is dat Nieuwegeiners in de woonwijken langs de A2 in de toekomst dus niet meer geluidhinder ondervinden als alle andere Nieuwegeiners.Alles overziende is het een goede zaak dat de files op de A2 teruggedrongen worden. Maar vreemd blijft het dat alles zo lang duurt, ondanks dat overheden strijdige doelen (mobiliteit en milieubescherming) hebben en bij zichzelf ontheffingen voor geluidhinder kunnen aanvragen.
De details over de veranderingen en de verwachte geluidhinder vindt u in het Ontwerp-tracébesluit A2 Oudenrijn – EverdingenVirtueel ritje op de A2 ?Muziekje erbij ? Pump Up The Volume
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.