Verplaatsing kazemat van 1,6 miljoen kilo bij Prinses Beatrixsluis in aantocht

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk verplaatst naar verwachting op 23 mei de tweede en tevens zwaarste kazemat van deze reeks van drie, van 1,6 miljoen kilo. Dit gebeurt om ruimte te maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.  Publiek kan op de Dag van de Bouw op 20 mei de kazemat, hangend in het hijsportaal, van dichtbij bekijken.

Verplaatsing
Het gaat om kazemat Schalkwijkse Wetering. Hij wordt over een afstand van ongeveer 80 meter verplaatst. Een stuk korter dan de ca. 150 meter van de eerder verplaatste kazemat Vreeswijk Oost. Ook hoeft deze kazemat onderweg niet te worden gedraaid. De verplaatsing duurt daardoor aanzienlijk korter, naar verwachting ongeveer een uur. 23 mei is onder voorbehoud, er kunnen nog voorbereidende zaken mee- of tegenzitten.

Nieuwe Hollandse Waterlinie
De kazemat Schalkwijkse Wetering is  het tweede object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) die ruimte maakt voor de verbreding van het Lekkanaal. Het gaat in totaal om drie kazematten (Vreeswijk-Oost, Schalkwijkse Wetering, Houtense Wetering), een schutsluis en een duikerhoofd. Deze verdedigingswerken, gebouwd in 1936 vanwege de aanleg van het Lekkanaal en de bouw van de Prinses Beatrixsluis, komen oostelijk langs het verbrede kanaal in het landschap te liggen.

Gekozen methode op herhaling
Op 22 februari verplaatste Sas van Vreeswijk de eerste kazemat in de reeks, Vreeswijk Oost, van 1,2 miljoen kilo. De gekozen methode werkte goed. Ook deze tweede kazemat verplaatst Sas van Vreeswijk met behulp van een groot hijsportaal op wielen. Wel is de bouwkuip, de plek waar de vrij gegraven kazemat zich nu bevindt, groter gemaakt. Ervaring leert dat het ontgraven van de onderkant van de kazemat dan makkelijker gaat.

Bekijken kazemat
Sas van Vreeswijk en Rijkswaterstaat organiseren rond deze verplaatsing geen publieksevenement. Deze verplaatsing duurt immers maar kort. Er is een plek (bij de Schalkwijkse Wetering) waar een beperkt aantal geïnteresseerden de verplaatsing veilig kan volgen.

Voor publiek is er een goede andere kijkmogelijkheid: iedereen kan kort voor de verplaatsing de vrijwel gereed staande kazemat in zijn hijsportaal van dichtbij bekijken op de Dag van de Bouw op zaterdag 20 mei. Op die dag is er van alles op en rond het bouwterrein bij de Prinses Beatrixsluis te beleven. Een vrij toegankelijke wandelroute loopt langs een aantal punten, waaronder deze kazemat.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer en steeds grotere schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis, de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van extra ligplaatsen.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk