Investeren in fietsveiligheid loont: het aanleggen en verbreden van fietspaden en het verlagen van de snelheid op de Nieuwegeinse wijkwegen kost 7,8 miljoen, maar levert 23,5 miljoen op. Want het voorkomt verkeersdoden en gewonden onder fietsers. En heel veel leed en verdriet.
De cijfers komen uit onderzoek dat Sweco heeft uitgevoerd in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland. Nieuwegein telt ruim acht kilometer weg waar de snelheid 50 km/uur is en waar fietsers de weg moeten delen met auto’s. Denk aan de Batauweg, de Sluyterslaan en de Roerdomplaan. Een kwart van de fietspaden (ca 15 kilometer) is één tot twee meter te smal. Dat komt doordat ze in een tijd zijn aangelegd waarin er nog maar weinig snelheidsverschillen waren tussen fietsers onderling. Tegenwoordig rijden op de Nieuwegeinse fietspaden naast gewone fietsers steeds meer e-bikers, speedpedelecs, fatbikers en vracht- en bakfietsen. Dat maakt de kans op conflicten groter.
Investeren in fietsroutes loont
Fietsersbond Nieuwegein heeft de onderzoeken doorgestuurd aan wethouder Ellie Eggengoor en aan de ambtenaren mobiliteit van de gemeente Nieuwegein. Voorzitter Fietsersbond Nieuwegein Clarion Wegerif tegenover onze redactie: “De cijfers laten zien hoe belangrijk het is dat we de komende jaren investeren in fietsveiligheid in Nieuwegein. We gebruiken de cijfers dan ook als onderbouwing van onze inbreng voor de verkiezingsprogramma’s voor de Nieuwegeinse politieke partijen.”
Klik hier voor de uitkomst van het onderzoek voor de provincie Utrecht (PDF-bestand)
Opvoeden van de fietsers en aan de verkeersregels is veel belangrijker en zet meer zoden aan de dijk.
Vergis je niet: dergelijke ‘onderzoeken’ zijn niet bedoeld om een betere wereld te creëren, maar om orders te scoren voor bouwend Nederland.