Katern

Strop Weense trams nu al ruim vier ton

Iedere week dat de Weense trams stilstaan, kost stadsregio Utrecht 10.000 euro. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) waaronder ook Nieuwegein valt, moet vervoerder Connexxion betalen voor de al ingehuurde bestuurders. Bij het BRU wordt continu gewerkt om de tweedehandstrams op de rails te krijgen.Tussen 24 augustus en 3 september wordt ’s nachts tussen de remise en Nieuwegein Zuid onderzocht of de wissels, na te zijn aangepast, niet langer lijden onder buitengewone slijtage. De eerste vier nachten wordt gereden met lege trams. Daarna rijden de trams volgeladen met zandzakken om het gewicht van passagiers te simuleren.Op dit moment is de schade opgelopen tot ruim vier ton en er is nog geen zicht op ingebruikname van de trams die de stadsregio voorjaar 2008 kocht van Wiener Linien. De tweedehands trams moeten dienst doen als spitstram tussen Utrecht en Nieuwegein. Voor het project werd toen 3,2 miljoen euro uitgetrokken. Inmiddels is het project met de Weense trams vier ton duurder dan geraamd.De rood-witte Weense trams moeten in de toekomst gaan functioneren als spitstrams. Dit zijn extra trams om reizigers meer mogelijkheden te bieden om in de spits te reizen tussen de drukste haltes. Als de Weense tram in de dienstregeling is opgenomen, rijden er ieder uur vier trams per richting tussen Utrecht CS en Nieuwegein Zuid.


Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk