SP toont initiatief in de raad

Deze week hebben we als SP ons eerste zogenaamde initiatiefvoorstel verstuurd aan de gemeenteraad. Een initiatiefvoorstel is een redelijk nieuwe uitvinding in de gemeentepolitiek die pas een paar jaar bestaat. Ons voorstel houdt in dat Nieuwegeiners die een klacht of een aanvraag voor een vergunning of iets dergelijks hebben ingediend, een vergoeding kunnen krijgen wanneer de gemeente niet op tijd antwoordt. Wanneer het voorstel wordt aangenomen, krijgen Nieuwegeiners € 20,- voor elke dag dat het antwoord te lang op zich laat wachten, tot een maximum van € 1000,- In de landelijke politiek wordt al een tijdje gesproken over een  dergelijke maatregel. Verschillende partijen waaronder PvdA en VVD hebben zich al voor maatregelen als deze uitgesproken. Omdat vanaf volgend jaar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in gaat die door de gemeenten gaat worden uitgevoerd, is het een goed idee om de communicatie met burgers te verbeteren. Het voorstel zoals we dat hebben ingediend, zal daar zeker aan kunnen bijdragen. Naast mijn bezigheden voor de politiek, ben ik doordeweeks werkzaam bij een uitgeverij in Houten op de klantenservice. In het bedrijfsleven beseft men al heel lang dat een goede omgang met je klanten van het grootste belang is. Het tijdig antwoord geven op vragen en met name op klachten, heeft hoge prioriteit. Zo blijft de klant jou serieus nemen en voelt de klant zichzelf serieus genomen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer klanten een klacht indienen en een zinnig antwoord krijgen, tachtig procent van de mensen klant blijft. Van de mensen die niet de moeite nemen om een klacht in te dienen, verlies je als bedrijf tachtig procent als klant. Dat zijn glasheldere cijfers! Mensen die een klacht indienen, moeten dus zeer serieus genomen worden en bovendien geven deze klanten vaak een signaal af over waar je organisatie nog te verbeteren valt. Alleen maar winst dus. Een bedrijf is niet hetzelfde als een gemeente natuurlijk. De gemeente heeft een monopolypositie en kan reageren wanneer ze maar wil. De klant, in dit geval gewoon een burger, kan toch niet naar een concurrent en heeft maar gewoon af te wachten tot er een reactie komt. Wat ons betreft is dat dus nu voorbij. Gemeenten krijgen vanuit de landelijke overheid steeds meer gewichtige taken toegeschoven en moeten de dienstverlening aan haar inwoners serieus nemen. Ik vertrouw er op dat ons voorstel wordt aangenomen en de eerste zet gegeven wordt aan het beter omgaan met de signalen voor verbetering van Nieuwegeiners!Met vriendelijke groet,Martijn Stekelenburg

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk