Regiotram Utrecht: ‘Vernieuwde tramlijn: we zetten de puntjes op de ‘i’

De vernieuwde trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein levert een week na de laatste update een nieuw beeld op. Het spoor en de haltes zijn zo goed als klaar. De hoogwerkers rijden op sommige plekken nog rond om het werk aan de bovenleiding af te ronden. Een actuele blik op de periode 27 juli – 6 augustus.

In Utrecht is de bouw van de nieuwe tramhaltes afgerond. Op sommige perrons wordt nog gewerkt aan het plaatsen van tegels. Bij de halte Vasco da Gamalaan is de bovenleiding aangepast. Alle haltes in Utrecht hebben opnieuw een bezoek gekregen van de stopmachine die het spoor tot op de millimeter heeft aangesloten op de verlaagde perrons.

Tijdelijke stroomvoorziening haltes
De vervolgstap is het testen van de diverse voorzieningen op de haltes, zoals de OV chippalen, en daarvoor is natuurlijk stroom nodig. Voordat de haltes definitief worden aangesloten op het energienet maken we gebruik van tijdelijke stroomaggregaten. Deze stroomvoorziening is nodig om alle installaties op de haltes goed te testen. De aggregaten draaien zowel overdag als in de avond en nacht en kunnen, hoewel deze relatief weinig geluid produceren, tijdelijk voor overlast zorgen. De aggregaten worden begin augustus geplaatst. In Nieuwegein zal dat zijn in Zuilenstein, Merwestein en Wijkersloot.

Damwand bij trambaan Oudegein
Bij Nieuwegein-Stadscentrum hebben we testen uitgevoerd aan de wisselaansturing van de trambaan. Volgende week testen we de slagboominstallatie bij het Marimbapad. Verderop langs de lijn bij het park Oudegein maakt de trambaan een bocht richting het eindpunt in Nieuwegein-Zuid.

Tussen 31 juli en 22 augustus voeren we daar diverse werkzaamheden uit. Om de ondergrond van de trambaan te verstevigen, plaatsen we in deze bocht damwanden. Deze maatregel is nodig, omdat de nieuwe trams, wanneer deze rijden met reizigers, zwaarder zijn en de trambaan extra belasten. De nabijgelegen overweg Oudegein kan vanwege deze werkzaamheden gedurende enkele minuten worden afgesloten en wordt beveiligd met verkeersregelaars. Deze werkzaamheden worden overdag uitgevoerd tussen 07.00-19.00 uur.

Werk- en opslagterreinen verdwijnen
In Nieuwegein-Zuid is goed te zien dat we meters hebben gemaakt. Ook hier zijn de nieuwe haltes af en klaar om getest te worden. De laatste tegels op de nieuwe perrons worden gelegd. Nadat de werkzaamheden aan de het datanetwerk zijn afgerond, zullen ook hier in de loop van augustus de faciliteiten op de haltes onderworpen worden aan diverse testen.

In het centrum van Nieuwegein, maar ook bij Merwestein, het Jaarbeursplein (Utrecht) en op de locaties Europalaan, Clinckhoeff en IJsselstein-Centrum evenals IJsselstein-Zuid worden de werk- en opslagterreinen van  aannemer BAM verwijderd. Het grootste deel van de bouwwerkzaamheden is afgerond, dus deze locaties zijn vanaf 3 augustus verdwenen. Datzelfde geldt voor de grote witte ‘tenten’ die zijn gebruikt in Nieuwegein en IJsselstein als opkomstlocatie van de bouwvakkers.

Nieuw spoor bij overwegen
Bij kwaliteitscontrole is gebleken dat de kwaliteit van sommige sporen bij de overwegen van de trambaan verbeterd kan worden. Het gaat in Nieuwegein om spoorstaven bij de haltes Batau-Noord, Wijkersloot, Zuilenstein en Doorslag. In Utrecht betreft het de rails op de overwegen bij de haltes Kanaleneiland-Zuid en P+R Westraven. We verwijderen hier vanaf eind augustus de oude sporen en plaatsen daar nieuwe rails voor terug. Het werk wordt begeleid door verkeersregelaars en bij het slijpen van het nieuwe spoor kan er tijdelijk geluidsoverlast zijn. De werktijden zijn van maandag t/m zaterdag tussen 07.00 – 19.00 uur.

Voorlopig kunt u nog even geen bezoek brengen aan de nieuwe tramhaltes. Er zijn hier afrondende werkzaamheden en er volgt nog een testperiode. Daarom blijven de perrons afgesloten met hekken.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk