Bij de politie zijn de laatste dagen meldingen binnengekomen van inwoners, vooral senioren, die zijn gedupeerd door personen die aan de deur hun diensten aanbieden. Deze mensen, die in wisselende samenstelling in groepjes opereren, gaan als volgt te werk.
Zij bieden bewoners aan om bijvoorbeeld hun dak te dekken, dan wel te inspecteren op lekkage of de goten schoon te maken. Na de inspectie melden zij aan de bewoner dat reparatie nodig is, dat het dak en/of de goten lek zijn en vervangen moeten worden. De bewoner gaat hier op in, echter zonder vooraf heldere schriftelijke afspraken te maken over welke dienst wordt geleverd en tegen welke prijs.
Na het uitvoeren van de werkzaamheden blijkt vaak dat het werk maar voor de helft is gedaan of dat er helemaal geen dakpannen of goten zijn vervangen. De bewoner krijgt echter wel een gepeperde rekening onder de neus geduwd met daarbij het dringende verzoek om direct te betalen.
Uiteraard bent u er geheel vrij in om al dan niet gebruik te maken van de aangeboden diensten. Echter om achteraf problemen op financieel gebied te voorkomen, is het verstandig in ieder geval vooraf met de betreffende mensen afspraken te maken en die vast te leggen.
Daarnaast is het verstandig om gegevens van de aanbieders en die van de gebruikte motorvoertuigen(auto’s/bestelbussen) te noteren. Personen/bedrijven die bonafide zijn, zullen daar zeker geen problemen mee hebben als u toelicht waarom u dat doet!
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.