Het nieuwe schooljaar is bijna begonnen en dat betekent weer drukte op de fietspaden. Vooral in de ochtend en middagspits stappen veel scholieren op de fiets richting school. Extra opletten dus, want uit cijfers blijkt dat Nieuwegein in de top tien staat van Utrechtse gemeenten met de meeste fietsongevallen.
Volgens het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer, gebaseerd op data van Rijkswaterstaat en verzekeraars, vonden er in 2024 in totaal 1.311 fietsongevallen plaats in de provincie Utrecht. Omgerekend zijn dat 9,4 incidenten per 10.000 inwoners. Nieuwegein komt in die lijst uit op 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners en staat daarmee op plek acht van de provincie.
Montfoort koploper, Nieuwegein middenmoter
Koploper is Montfoort, waar er 13,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners werden geregistreerd. Ook in Utrecht en Woerden ligt het risico hoger dan gemiddeld. Nieuwegein bevindt zich qua cijfers in de middenmoot, maar de plaatsing in de top tien laat zien dat fietsveiligheid nog altijd een belangrijk aandachtspunt is.
Meer drukte op de weg
De start van het schooljaar betekent dat duizenden Nieuwegeinse kinderen weer dagelijks op de fiets stappen. Ouders, scholen en de gemeente roepen daarom op om extra alert te zijn in het verkeer, zeker rondom drukke schoolroutes en kruispunten.
Vaak een auto betrokken
In de provincie Utrecht blijkt bij zes op de tien fietsongevallen een auto betrokken te zijn. Dat ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. “Fietsers en voetgangers vallen onder de zwakke verkeersdeelnemers en worden wettelijk extra beschermd. Toch laat de praktijk zien dat automobilisten en fietsers elkaar vaak in de weg zitten”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.

Bewustwording in Nieuwegein
De gemeente Nieuwegein investeert de laatste jaren in veiligere fietspaden en betere oversteekplaatsen, maar de cijfers tonen aan dat aandacht voor verkeersveiligheid hard nodig blijft. Met name tijdens de spits, wanneer scholieren massaal onderweg zijn, is het zaak voor zowel fietsers als automobilisten om scherp te blijven.
Ontdek meer van De Digitale Stad Nieuwegein
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Nieuwegein is een autofiele stad. De auto krijgt veel teveel ruimte. Voor kleine ritjes die makkelijk op de fiets of zelfs lopend gedaan kunnen wordt de auto gepakt. Omdat het lekker makkelijk is. Als er wat doorgaande wegen afgesloten worden voor auto’s zal dat flink minder worden. Maar dan moet de gemeente zich niet laten gijzelen door die zogenaamd zielige ondernemers (en luie inwoners).
Het is onzin dat Nieuwegein een autofiele stad is en fietsers juist relatief veel ongelukken maken. Veel gescheiden autowegen en fietspaden, zodat de auto’s niet in aanraking komen met de fietsers.
Het zijn juist de fietspaden wat als gekken hard gereden wordt, tegenwoordig met fatbikes en vroeger met brommers, en met fietsers ongelukken maken.
Ook zich totaal niet aan verkeersregels houden en onterecht voorrang nemen.
Alleen al op de batauweg is het iedere week feest. Daar wilde de gemeente wat aan doen waarna de winkeliers in protest kwamen. Hup met die knip in de Batauweg!