Nieuw gerobotiseerd sorteercentrum geopend in Nieuwegein

PostNL heeft in Nieuwegein een nieuw gerobotiseerd sorteercentrum geopend. De opening in werd verricht in het bijzin van prins Constantijn van Oranje. Het is volgens het bedrijf uniek in Europa en speciaal ingericht voor het sorteren en distribueren van kleine pakketten. Door deze pakketten die niet groter zijn dan een schoenendoos apart te houden van de rest, kunnen de al bestaande sorteercentra meer werk aan.

Het postbedrijf zag de afgelopen jaren het aantal pakketten enorm toenemen. Het zijn er nu vier keer zoveel als tien jaar geleden. En het bedrijf rekent erop dat de groei nog niet ten einde is. Het nieuwe centrum moet ervoor zorgen dat het bedrijf aan die vraag kan blijven voldoen.

Het pand in Nieuwegein speelt daarbij een belangrijke rol. Omdat hier alleen kleine pakketten gesorteerd worden, kan het werk deels uitgevoerd worden door robots. In reguliere centra is de inzet van robots lastiger, omdat daar pakketten in alle soorten en maten voorbijkomen. Die moeten om die reden met de hand op de sorteerband gelegd worden.

In Nieuwegein gaat dat dus anders: er zijn 175 robots voor het interne transport, robotarmen voor het opvoeren van de pakketten en tassenvulstations, waar een grijptang werknemers helpt om de volle tas met pakketjes in een container te stoppen. “Los van elkaar zijn deze dingen niet bijzonder, maar de combinatie en grootschaligheid van al deze innovaties samen maakt het uniek”, zegt Lars Pruijn, manager netwerkstrategie en innovatie bij PostNL. Naar zijn weten is dit het enige postsorteercentrum in de wereld die op deze schaal een dergelijke moderniseringsslag wist te maken.

De robots bewegen zich vrijwel continu en volautomatisch door de fabriek. Ze zijn afgesteld op de vertrektijden van chauffeurs en de volgorde van pakketbezorgers bij de verschillende depots. Zelfs het verwisselen van de accu van de rijdende robots gebeurt automatisch.

Door de robotisering kan er efficiënt gewerkt worden: de maximale capaciteit van het pand in Nieuwegein staat gelijk aan de capaciteit van vijf normale sorteercentra. Met de bouw van dit nieuwe sorteercentrum groeit de totale capaciteit aan pakketjes dat het bedrijf kan verwerken met 10 tot 15 procent. De hal in Nieuwegein heeft daarnaast nog ruimte om verder op te schalen met nog twee extra machines, zegt PostNL.

Flinke investering
De nieuwe fabriek is een flinke uitgave voor PostNL. “We werken met fysieke producten, dus als je groeit, komen daar bepaalde investeringen bij kijken”, zegt Pruijn. Maar die investeringen gaat PostNL zeker terugverdienen. “Want anders doen we het niet”, zegt hij stellig.

Volgens PostNL zit er ook voor pakketbezorgers een groot voordeel aan de nieuwe aanpak. De kleine pakketten, zo’n 40 procent van de totale pakkettenstroom van PostNL, wordt voortaan in Nieuwegein gesorteerd en daarna naar andere centra gestuurd. Pakketbezorgers hoeven voortaan maar één label op de tas te scannen, in plaats van alle pakketjes afzonderlijk.

Ook wil het bedrijf met de ruimte die nu ontstaat door de robotisering extra bezorgroutes creëren. Om hoeveel routes het gaat en wat dit precies betekent voor de bezorgers, is nog onduidelijk.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk