Met SEO zetten bedrijven de volgende stap in hun groei

Er zijn verschillende manieren waarop organisaties kunnen groeien. Denk aan een uitbreiding van de productiecapaciteit om de omzet te verhogen, het optimaliseren van processen om te besparen op de kosten en bijvoorbeeld het inzetten op het vergroten van het aantal klanten. Om tot een groter aantal afnemers te komen zetten steeds meer bedrijven in op SEO online marketing. Het is vorm van marketing gericht op het verbeteren van de posities van een website in de zoekmachine. Overigens is SEO niet de enige optie die men hierbij heeft. SEA is een alternatief, waarbij de focus voornamelijk ligt op het boeken van resultaat op de korte termijn. In dit geval koopt men advertentieruimte, in plaats van dat men probeert posities structureel te verbeteren. Diverse onderzoeken tonen aan dat gebruikers van zoekmachines vaak alleen naar de eerste drie tot vijf resultaten kijken. Het laat zien hoe belangrijk een goede vindbaarheid is voor websites.

Uitbesteden van online marketing vaak de beste keuze
Organisaties doen er veelal verstandig aan om te kiezen voor het inschakelen van het beste online marketing bureau in hun regio. Met name bij SEO en SEA kan er veel fout gaan, wanneer deze vormen van online marketing op verkeerde wijze worden toegepast. Bij SEA kunnen de kosten snel oplopen, wanneer advertenties bezoekers trekken die buiten de doelgroep van de organisatie vallen. Daar waar het op verkeerde wijze toepassen van SEO een averechts effect heeft op de posities van een website de zoekresultaten; ze dalen in plaats van dat ze stijgen. Vaak is dit bijvoorbeeld het gevolg van ondernemers die een linkprofiel opbouwen met websites die niet relevant zijn of nauwelijks waarde hebben. Het valt op bij het door de zoekmachine gebruikte algoritme, welke de website vervolgens lager in de zoekresultaten positioneert. Een desinvestering voor de organisatie!

Verschillende elementen van SEO en SEA
Bij SEO en SEA spelen verschillende zaken een rol. Start bijvoorbeeld altijd met een zoekwoorden onderzoek, om te achterhalen welke zoekwoorden consumenten binnen de doelgroep van de organisatie gebruiken. Zo’n zoekwoorden onderzoek vormt daarnaast de basis voor de content die wordt toegevoegd aan een website. Naast content en het reeds genoemde linkprofiel, is ook een technische optimalisatie vaak vereist om succesvol te zijn in SEO.

Online marketing kent verschillende vormen
Het is voor organisaties belangrijk zich te realiseren dat online marketing meer is dan SEO en SEA alleen. Tegenwoordig ligt de focus sterk op zoekmachine optimalisatie, maar andere vormen van marketing kunnen net zo belangrijk zijn. Het contact tussen een webshop en consument is veel vluchtiger geworden dan voorheen het geval was bij het contact tussen een fysieke winkel en klant. Om de consument betrokken te houden bij de organisatie kan het lonen te investeren in een maandelijkse nieuwsbrief. Wijs de consument op het nieuwe assortiment of aantrekkelijke kortingsacties. Ook is het belangrijk om de interactie op te zoeken, door bijvoorbeeld actief te zijn op sociale media.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk