Manipulatie

Een tekening of schilderij van iemand is de artistieke impressie van de kunstenaar en geeft weer wat de kunstenaar voelt, ziet en waarneemt tijdens het werk. Binnen het Magisch Realisme, mijn stijl van werken, betekent dat een gedetailleerde en vrijwel waarheidsgetrouwe weergave van de werkelijkheid. Ik hoop altijd dat door de totale compositie er toch voldoende vragen overblijven voor de kijker.Het digitale tijdperk heeft op artistiek gebied veel nieuwe mogelijkheden gebracht. Digital Art is voor sommigen een dagtaak geworden. Het geheim van Digital Art is vaak het bewerken van het materiaal dat eraan ten grondslag ligt. De resultaten zijn, ook in dat geval, de artistieke interpretatie van de maker. Digitale fotografie heeft het ook stukken eenvoudiger gemaakt om kleine onvolmaaktheden even bij te werken en het beeld op te leuken.In het verleden maakten fotografen gebruik van retouchering om een foto beter tot zijn recht te laten komen. Het aanpassen en bijstellen van de foto is dus niet echt een heel nieuwe uitvinding. Maar, waar het vroeger voorbehouden was aan mensen met kennis van zaken en gespecialiseerde apparatuur, is het manipuleren van foto’s nu binnen het bereik van iedereen.Zowel in de kunst als in de fotografie moet je dus ernstig rekening houden met het gegeven dat wat je ziet het resultaat is dat de maker je wil laten zien. In de film is dat inmiddels al niet anders. Films vallen of staan tegenwoordig met speciale effecten. De effecten in films uit de jaren zestig en zeventig zijn nog hooguit amusant om te zien, maar geven je nauwelijks een gevoel van echtheid. De perfectie zorgt voor het streven naar een zo natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid.De vraag doet zich dan ook voor of je wel mag vertrouwen op wat je ziet. Is de werkelijkheid die de maker je wil laten zien wel de werkelijkheid? Het kost mij geen enkele moeite iemand naakt en natuurgetrouw neer te zetten op de maan, terwijl we toch allemaal weten dat je daar zonder ruimtepak niet overleeft. De afgelopen jaren hebben we via de media al regelmatig kennis gemaakt met beelden die achteraf gemanipuleerd bleken te zijn.Als je de waarheid zoekt, heb je meer nodig dan zomaar een beeld of een serie beelden. Als je de waarheid zoekt maak je gebruik van forensische technieken, onderzoek en bewijsvoering. DNA is tegenwoordig een krachtig en vrijwel onfeilbaar bewijsmiddel. In de zoektocht naar de waarheid spelen foto’s en film soms een ondersteunende rol. Ze sluiten zaken uit en maken andere aannemelijk.Op verzoek wat vollere borsten, een irritante pukkel verwijderen of een lelijk litteken onzichtbaar maken? Geen probleem voor de gemiddelde digigraaf of kunstenaar. Je krijgt wat je besteld hebt. In die context moet je kijken naar de beelden die je voorgeschoteld krijgt. Niet meer en niet minder dan de artistieke interpretatie van de maker. Natuurlijk zijn er onbewerkte beelden en foto’s van allerlei situaties, maar je weet niet waar en wanneer je ze ziet.In een justitieel onderzoek zijn mensen onschuldig tot hun schuld bewezen is; bewezen zonder twijfel. Het is aan de rechter om dat te beoordelen op basis van de gepresenteerde feiten. Met alle mitsen en maren, obstakels en fouten is dat mijn wereld. Een filmpje van Sebas op De Digitale Stad Nieuwegein ( www.pen.nl ) is een brug te ver.Schoenmaker…..denk aan je leest.Afrodite

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk